گوینده خبر استان کرمان:

حداقل ثمره حضور در انتخابات، این است که جا خالی نکردیم

آرزو سادات اسدیار، گوینده پر توان خبر استان کرمان در گفت و گویی صمیمی از ثمرات حضور مردم در انتخابات و خلق حماسه ای دیگر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، خبر، واژه ای است که کمتر کسی  آن را نشنیده باشد و یا  با کاربردش آشنا نباشد." چه خبر؟" مکالمه ای که اغلب بین همه مردم متداول است؛ اما " خبر" حساس‌ترین بخش رسانه است که تلاش های زیادی برای کسب و ساماندهی اطلاعات دقیق و بی نقص در کوتاه ترین زمان ممکن در آن صورت می گیرد و خبرنگاران جزو اقشاری هستند که ارتباط مستقیمی با مردم دارند. 

گویندگان خبر هم از افراد موثر در ابلاغ خبر به مردم هستند. گاهی اخبار تلخ را به گوش مردم می‌رسانند و گاهی اخبار شیرین را برای مردم بازگو می‌کنند. سال ها است که گویندگان خبر، حماسه مردم ایران در عرصه‌های مختلف را به گوش جهانیان می‌رسانند و حالا در خرداد ۱۴۰۰ نیز قرار است، گویندگان خبر خلق حماسه‌ای بزرگ از مردم ایران را به جهانیان مخابره کنند.

امروز پای صحبت آرزو سادات اسدیار، یکی از گویندگان پرتوان و باسابقه استان کرمان نشستیم و با سختی ها  و شیرینی های گویندگی خبر آشنا شدیم. 

آرزو اسدیار گوینده خبر کرمان

ضمن سپاس از شما برای شرکت در این گفت و گو یک بیوگرافی از خودتان بفرمایید. 

 ۲۱ سالگی وارد صدا و سیما و در شغل گویندگی خبر مشغول به کار شدم. قریب به  ۲۸ سال است که در صدا و سیما خدمت می کنم.

عمده سال‌ها را در حوزه خبر انجام وظیفه کرده ام؛ البته هم زمان گذری به اجرا و نویسندگی در معاونت‌های سیما و صدا داشته ام؛ " اما خبر جذابیت دیگری دارد" در حال حاضر مدیریت اتاق خبر مرکز کرمان را هم عهده دار هستم و در کنار دیگر همکارانم تمام تلاشمان این است که علاوه بر پوشش خبر‌های استان، انعکاس خوبی هم در کشور داشته باشیم.

در کنار علاقه به خبر، علاقه‌ی وافری هم به روانشناسی دارم و تحصیلات تکمیلی من در رشته روانشناسی بالینی است.

چه شد که به عرصه هنر کشیده شدین؟

مثل خیلی از جوان‌ها در دوران دانشجویی به اجرا علاقه داشته و کار می کردم، دستی بر قلم و شعر و نویسندگی هم داشتم و از عنایت پروردگار صدایم هم مناسب بود، خلاصه به دنبال ارتقای  توان هنری و ادبی راهی صدا و سیما شدم.

رادیو

اولین کار هنریتان چه بود و کی از رسانه ملی پخش شد؟

خب اولین کارم اجرای خبر رادیو در مرداد سال ۱۳۷۲ بود و در ادامه شیفت‌های خبر تلویزیون را انجام دادم. در آن زمان استان‌ها یک نوبت خبر داشتند و در سال‌های بعد سردبیری خبر را هم انجام می دادم و گهگاه خبرنگاری، برای برنامه‌های رادیو نویسندگی و اجرا داشتم، حدود ۲ سال هم به دعوت شبکه خبر در این شبکه گویندگی کردم و پس از آن در کرمان در حوزه‌های سردبیری ،گویندگی و تدریس هنرآموزان در باشگاه خبرنگاران جوان انجام وظیفه کرده ام.

فکر می‌کنید شما به عنوان یک هنرمند، اصلی‌ترین وظیفه تان در مهم ترین رخداد پیش رو چیست؟

به نظرم هنر در تبیین اهمیت مقوله‌های سرنوشت ساز باید هوشیاری و تامل و تفکر همراهان خودش را برانگیزد که از کنار مواردی، مثل انتخابات بی تفاوت و بی اعتنا نگذرند و بدانند که بی تفاوتی؛ یعنی: سیاهی لشکر هستند؛ ولی نقشی در جریان جامعه ندارند.

 

آرزو اسدیار گوینده خبر کرمان

به نظر شما چرا مردم باید به صورت حداکثری در انتخابات شرکت کنند و این حضور چه قدر می‌تواند کشور را در برابر تهدیدات آینده مصون نگه دارد؟

مهم ترین تهدید به نظر من برای هر ملتی این است که معاندین و آن هایی که چشم به آب و خاکشان دارند ظن بر بی تفاوتی ببرند و به قولی از آب گل آلود در صدد صید ماهیِ مقصود باشند. در کشور ما هر جا مردم آمدند و پای کار بودند، متعرضین عقب نشینی کردند.

ملت؛ یعنی محکم ترین ستون برای اتکا، مردم ایران؛ یعنی یک دیوارِ ستبر از عشق و فداکاری.

بی تفاوتی نسبت به تعیین سرنوشت و سیاست زدگی مردم چه خطری را برای جامعه به دنبال خواهد داشت؟

همان طور که  خدمتتون عرض کردم شخصا با بی تفاوتی و بی اعتنایی مخالفم و فکر می کنم همه ما (نه به عنوان یک فرد شاغل)؛ حتی در شهر و محله و منزل خودمان می توانیم مصادیقی از نتایج بی تفاوتی را مرور کنیم که هیچ کدام دلچسب ما نیست و قطعا اگر نقش اثرگذاری در رویداد‌های مختلف به فراخور شرایط داشته باشیم، نتیجه بسیار بهتر خواهد شد؛ چون حداقل عایدیِ حضور، این است که "جا خالی نکردیم ".

مردم باید برای داشتن انتخابی اصلح چه نکاتی را مدنظر قرار دهند؟

البته اکثریت مردم خدا راشکر بیدار و هوشیار هستند و در این سال‌ها متوجه شدند که دقت در انتخاب و بسنده نکردن به گفته و صرف ادعا، چه قدر در شرایط زندگیمان در کشور و تلقی از ما در خارج از کشور موثر است.

آرزو اسدیار گوینده خبر کرمان

خب واقعیت این است که " به عمل کار برآید به سخندانی نیست"

به عنوان هنرمندی که سال‌ها از قاب دوربین با مخاطب ارتباط گرفتین و به عشق آن‌ها سختی‌های کار را تحمل کردین، امروز چه سخنی با آن‌ها دارید؟

طی این سال‌ها که در گویندگی و اجرا خادم مردم بودم، از جان و دل مراقبت کردم تا در حد کاری که عهده دار شدم، خدشه ایی به هویت، اعتقاد و فرهنگ مردم استان وارد نشود و مورد رضایت خدا و مردم باشد. الان هم صمیمانه می گویم که: باید از حریم داشته هایمان  حراست کنیم و در میدان باشیم.

آرزو اسدیار گوینده خبر

امسال و در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، " برای ایران " هر کدام یک قدم برداریم، شصت میلیون گام به روز‌هایی که باید، نزدیک تر خواهیم شد.
(در انتخابات ۲۸ خرداد، بیش از ۵۹ میلیون نفر واجد شرایط رای داده هستند.)

باز هم صمیمانه از شما قدردانی می کنم که با وجود دغدغه ها، سختی ها و کارهای زیاد این روزهای واحد خبر در روزهای انتخابات برای مجموعه باشگاه خبرنگاران جوان کرمان وقت گذاشتید. 

من هم از شما و همه همکاران پرتلاشم در مجموعه باشگاه خبرنگاران صمیمانه سپاسگزاری می کنم. 

گفت و گو از مرضیه کریمی افشار 

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار