آسیا نیروی محرکه اقتصاد جهان در سال آینده

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی اعلام کرد کشور‌های قاره آسیا در سال ۲۰۲۳، نیرو محرکه اقتصاد جهان خواهند بود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در این گزارش اعلام کرد: رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳، به شدت به اقتصاد‌های نوظهور عمده آسیایی وابسته خواهد بود که تقریبا سه چهارم افزایش تولید ناخالص داخلی جهان در سال آینده را به خود اختصاص خواهند داد. در حالی که فعالیت‌های اقتصادی- مالی در آمریکا و اروپا به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این سازمان اقتصادی ‏بین ‏المللی که آمار و ارقام ‏مربوط به ‏عملکرد اقتصادی ‏کشور‌های عضو و نتایج پژوهش ‏‏های ‏‏‏اقتصادی درباره چشم ‏انداز اقتصاد ‏جهان را به طور ‏دوره‌ای منتشر می‌کند در ‏ادامه گزارش خود چنین تصریح ‏‏کرده ‏است: رشد اقتصاد جهانی امسال به سه و یک دهم درصد خواهد رسید. در سال آینده نیز رقم این شاخص به دو و هفت دهم درصد، خواهد رسید. این نهاد مستقر در پاریس که از ۳۵ کشور صنعتی، ‏توسعه ‏یافته و ثروتمند جهان تشکیل ‏شده است در ادامه گزارش خود توضیح ‏داده است که ‏در سال ۲۰۲۴، میزان تولید ناخالص داخلی جهان به دو و هفت دهم درصد، خواهد رسید که بازهم رقم پایینی به حساب می‌آید.

منطقه یورو در سال آینده، پس رشد اقتصادی سه و سه دهم درصد، در اسمال در سال آینده تنها نیم درصد رشد اقتصادی خواهد داشت. اقتصاد فرانسه در سال آینده حدود شش دهم درصد، رشد خواهد داشت. حال آنکه در امسال این کشور رشد اقتصادی معادل دو و شش دهم درصد، را تجربه خواهد کرد. آلمان پس از رشد ۱.۸ درصدی در امسال، در سال ۲۰۲۳ حدود سه دهم درصد، کاهش رشد اقتصادی خواهد داشت.

برای آمریکا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تنها نیم درصد رشد اقتصادی پیش بینی کرده است.

اما اوضاع و شرایط برای چین به طور کلی نسبت به دیگر کشور‌های جهان فرق می‌کند. طبق پیش بینی‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی رشد اقتصادی این کشور در امسال به سه و سه دهم درصد و سال آینده به چهار و شش دهم درصد، خواهد رسید.

برای هند نیز بر اساس پیش بینی‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی حدود شش و شش دهم درصد، رشد اقتصادی برای امسال و پنج و هفت دهم درصد، برای سال آینده پیش بینی شده است. وجود عوامل نامشخص و غیر ‏‏قابل پیش بینی، دورنما و چشم انداز اقتصادی جهان را متزلزل نشان می‌دهد.

این سازمان هشدار داد در صورت ادامه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه گاز، بنزین و برق در اروپا و آسیا، ممکن است میزان تولید ناخالص داخلی کشور‌های این دو منطقه کمتر از ارقام پیش بینی شده باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار