روسیه: کنترل زرادخانه هسته‌ای انگلیس و فرانسه در دستان آمریکاست

سخنگوی کرملین با بیان اینکه زرادخانه‎های هسته‌ای انگلیس و فرانسه در دستان آمریکاست، خواستار گنجاندن این موضوع در مذاکرات هسته‌ای با واشنگتن شد.

پس از آنکه خطر حمله لهستان به عنوان یکی از کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به بلاروس، تنها متحد اروپایی روسیه افزایش یافت، مسکو از استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود در این کشور خبر داد. در مقابل، آمریکا و متحدانش در گروه ۷ و نیز سازمان ناتو این اقدام روسیه را به شدت محکوم کردند. 

به گزارش تل تریدر، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت: زرادخانه هسته‌ای انگلیس و فرانسه به صورت بالقوه تحت کنترل ایالات متحده آمریکاست. 

وی افزود: به همین دلیل اگر بخواهیم با طرف آمریکایی درباره زرادخانه‌های هسته‌ای خود سخن گفته و مذاکره کنیم و زرادخانه هسته‌ای انگلیس و فرانسه را در گفتگو‌های میان خود نادیده بگیریم، این اقدام بی معناست. 

این سخنان پسکوف پس از آن مطرح می‌شود که آنکلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد پاریس می‌تواند به مذاکرات گفتگو‌های مربوط به کنترل تسلیحات استراتژیک میان واشنگتن و مسکو بپیوندد. 

روسیه و آمریکا چند سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اقدام به امضا توافق استارت به منظور کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود کردند. با این حال، مسکو اکنون می‌گوید از آنجا که این توافق تنها میان دو قدرت هسته‌ای بزرگ منعقد شده است و دو کشور هسته‌ای اروپا که به نوعی زیردست واشنگتن محسوب می‌شوند در این توافق حضور ندارند، این امر به زیان روسیه است. از این رو، کرملین تاکید دارد زرادخانه‌های هسته‌ای انگلیس و فرانسه نیز باید تحت هر توافق جدیدی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار