اسماعیلی:

پژوهش‌های فرهنگی می‌توانند نقطه جهشی برای ارتقا حکمرانی خوب باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پژوهش‌های فرهنگی می‌توانند نقطه جهشی برای ارتقا و آسیب شناسی حکمرانی خوب باشند.

آیین رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی سال و همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران امروز ظهر با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دفتر وزیر برگزار شد.

اسماعیلی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: امسال فرصتی شد در سه برنامه متفاوت در سه روز، تکریم و تجلیل این مناسبت را داشته باشیم. رییس جمهور نیز در رسانه ملی وقت گذاشتند و در میز‌های تخصصی با خبرنگاران مربوطه گفتگو کردند. امسال نیز در سالن اجلاس سران برنامه‌هایی برگزار شد.

او با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی سال و همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران افزود: دو جشنواره و همایش در حال تدارک است؛ جشنواره بین المللی پژوهش فرهنگی سال با وقفه برگزار می‌شود و شورای سیاست گذاری آن از اساتید علوم اجتماعی، اساتید حوزه علمیه و نخبگان تشکیل شده است.

اسماعیلی گفت: این دولت به دنبال استفاده از ظرفیت نخبگان برای حکمرانی در فرهنگ، هنر و رسانه است. این دولت مردمی است و می‌خواهد مشارکت گسترده همه اندیشمندان را برای ارتقا فعالیت‌ها داشته باشد. ما همایش‌ها را تنها صرف برگزاری رویداد انجام نمی‌دهیم و این نشست‌ها را با هدف گذاری دقیق برگزار می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را برای انجام پژوهش فرهنگی تاسیس کردیم یادآور شد: صرف تاسیس این نهاد‌ها این است که حلقه واسطی برای جهت دهی به مقالات، کتب و پژوهش‌ها برای حکمرانی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است. 

به گفته او، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صرفا اعضای هیات علمی ندارد بلکه می‌خواهد حلقه واسطی برای انجام پژوهش‌های کاربردی در داخل و خارج از مجموعه با استفاده از نخبگان باشد. پژوهشگاه امروز نقش محوری را در پژوهش‌های ملی و افکار سنجی دارد.

اسماعیلی یادآور شد: مرکز رصد پیمایش‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، اطلاعاتی را هفتگی در اختیار سیاست گذاران می‌گذارد. دولت برای نحوه اجرای تعطیلات، ساعات کاری، انتخابات، پویش‌ها و ... از این آمار استفاده می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: این نتایج نقاط ضعف سیستم را از دیدگاه مردم نشان می‌دهد و ما این اطلاعات را به سیاست گذاران می‌رسانیم. ما معتبرترین افکارسنجی‌ها را در کشور انجام می‌دهیم و سایر مجموعه‌ها نیز در این افکار سنجی شرکت می‌کنند.

او با بیان اینکه پژوهش‌های فرهنگی می‌توانند نقطه جهشی برای ارتقا و آسیب شناسی حکمرانی خوب باشد به همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران اشاره کرد و ادامه داد: این همایش عنوان زیبایی دارد. مسجد محور همه فعالیت‌ها در زیست بوم ایران فرهنگی است.

اسماعیلی گفت: من همیشه میدان امام اصفهان را نماد تمدنی می‌دانم؛ در ضلع شمال مسجد امام نماد توحید است و در سمت راستش مدرسه شیخ لطف الله است. رو به رو عالی قاپو نماد حکمرانی و بعد قیصریه نماد اقتصاد است. همنشینی این‌ها ذیل توحید است و این طراحی زیبا و تمدنی مبتنی بر مسجد است؛ بنابراین مسجد کانون است و در کنار آن حوزه‌های دیگر شکل می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مسجد طهارت اقتصادی می‌آورد. بازاری‌های ما فقه می‌خواندند. این‌ها بافت تمدنی جامعه ماست؛ ما نمی‌خواهیم با وصله و پینه دین را به نهاد‌ها بچسبانیم، بلکه ذات اسلام این است که دنیا و آخرت کنار هم است.

او عنوان کرد: مسجد محل حضور مردم، عبادات، ایثار و مساوات، حضور گروه‌های مختلف، شکل گیری پیوند‌ها و انسجام ملی است. هر محله‌ای مسجد دارد و روزانه مردم در محلات جمع می‌شوند.

اسماعیلی گفت: در این همایش پیوند مسجد با ساختار اجتماعی بررسی می‌شود. امروز در ستاد کانون مساجد برنامه مفصلی در این باره داریم در برنامه هفتم مسجد محوری مبناست. 

او ادامه داد: در حوزه فعالیت بینابخشی قرآن را با قدرت جلو می‌بریم و برگزاری مسابقات قرآنی مساجد از این جمله است. مساجد باید از کودکان و نوجوانان پر شود. مسجد پناهگاه و محل اجتماع ماست و امید است اول هر ماه قمری برنامه‌های قرآنی در مساجد برگزار شود.

اسماعیلی گفت: مقام معظم رهبری برای جامعه قرآنی هدف گذاری ده میلیون حافظ را مد نظر قرار داده و امیدواریم با توسل به ائمه و استفاده از محرم و صفر اهدافمان را گسترش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: ما استفاده کننده از پژوهش هستیم. نگاه من به نهاد‌های علمی نهاد واسط است. ما جریان وسیع علمی و آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها داریم. ما وقتی در وزارتخانه نهاد پژوهشی را تاسیس می‌کنیم نقش واسط داریم پس به دنبال تصدی پژوهش نیستیم. در پژوهشگاه نیرو‌های علمی خوبی داریم و امیدواریم به ۲۰ عضو برسیم.

برچسب ها: مسجد ، وزارت فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.