بایدن: من قصد مهار چین را ندارم

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که دیدار اخیر او با همتای چینی‌اش با خصومت همراه نبوده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، با بیان آنکه نمی‌خواهد «چین را مهار کند»، افشا کرد که با دومین مقام عالی‌رتبه پکن در نشست گروه ۲۰ در دهلی نو دیدار داشته است.

بایدن در کنفرانس خبری خود در «هانوی» ویتنام به خبرنگاران گفت: «من نمی‌خواهم چین را مهار کنم. من فقط می‌خواهم مطمئن شوم که ما با چین رابطه‌ای داریم که رو به پیشرفت است و همه می‌دانند که این رابطه چیست.»

بایدن در ادامه گفت که با «لی کیانگ» نخست‌وزیر چین، در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو هند که روز یکشنبه به پایان رسید، صحبت کرده است. به گفته بایدن صلح و ثبات از مباحث مطرح شده در این دیدار بود و این دیدار به هیچ وجه «با خصومت نبود».

تاکنون پکن درباره این دیدار اظهار نظری نکرده است. لی کیانگ روز شنبه از اعضای گروه ۲۰ خواست تا با روحیه «وحدت به جای تفرقه، همکاری به جای تقابل و مشارکت به جای طرد» با یکدیگر همکاری کنند.

روابط میان آمریکا و چین در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بدتر شده است، به طوری که دیپلمات‌های هر دو طرف لفاظی‌های خصمانه و اتهامات تشدید کننده تنش بسیاری داشتند. در نشست ژاپن در ماه مه، واشنگتن و سایر اعضای گروه ۷، پکن را به تلاش برای «تحریف اقتصاد جهانی و ارعاب تایوان» متهم کردند.

چین از واشنگتن و متحدانش خواسته است که «ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارند» و فروش تسلیحات آمریکایی به تایپه را محکوم کرده است. پکن همچنین گفته است که تماس‌های دیپلماتیک بین سیاستمداران آمریکا و تایوانی، سیاست چین واحد را نقض می‌کند و به منزله دخالت در امور داخلی این کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۳:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
نمی تونی . الزایمری نه اینکه نخواهی
آخرین اخبار