صد‌ها میلیون دلار سرمایه گذاری از طرف یک خودروساز در کشور‌های خارجی انجام شده است که حدودا اکثر آنها ناتمام مانده است.

نارضایتی‌ها از عملکرد خودروسازان همچنان ادامه دارد/ ماجرای راه اندازی خط تولید خودرو در کشور‌های خارجی به کجا رسید؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت بالا و کیفیت نه چندان مطلوب خودرو‌های تولید داخل چند سالی می‌شود که به بخشی جدا نشدنی از اخبار اقتصادی تبدیل شده است؛ بار‌ها و بار‌ها از تفاوت چشمگیر قیمت تمام شده خودرو‌ها و قیمت مصرف کننده شنیده ایم، اما گویی زور مسئولان حوزه صنعت کشور به انحصار گران خودرویی نمی رسد.

در طی سال های گذشته حمایت "بی چون و چرا" از خودرو سازها  بهره وری این صنایع را تا حد چشمگیری کاهش داده است؛ اُفت کیفیت در نبود فضای رقابتی، مدیریت ناکارآمد،  تخلف گسترده و سرمایه گذاری های ناموفق و غیراصولی مهم ترین واژه هایی است که در کنار صنعت خودروسازی به چشم می خورد.

مشکلات خاص در این صنعت کار را به جایی رسانده است  که بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی  آن‌ها صدای مجلسی‌ها را در آورد و  کار به جایی رسید که نمایندگان حذف فساد در صنعت خودرو را یکی از دستاورد‌های خصوصی سازی می دانند.

پشت پرده‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های بر باد رفته ایران‌خودرو/ بار هزینه بی‌کفایتی مدیران بر دوش مصرف کننده‌ها

تصمیمی غلط با ضرر چند صد میلیون دلاری/احداث کارخانه در کشوری که زیرساخت تامین برق نداشت!

ماجرای یکی از این پول‌های بر باد رفته به اواخر دهه هشتاد باز می‌گردد؛ زمانی که افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با برخی از کشور‌های همسایه ایران‌خودرو را به فکر احداث خط تولید در برخی کشور‌های خارجی انداخت؛ تفکری که می‌توانست ارز آوری به همراه داشته باشد، با تصمیم گیری های غلط و سیاست های اشتباه مدیران به ضرری چند صد میلیون دلاری تبدیل شد.

بنابر گزارش این خودروسازی در آن سال، کشور‌های سوریه، بلاروس، آذربایجان، سنگال، مصر و ونزوئلا مقاصد ایران خودرو برای سرمایه گذاری خارجی و ایجاد سایت‌ها تولیدی بودند که اغلب سرنوشت خوبی نصیبشان نشد.

در بین مناطق انتخابی بخش‌هایی مانند ونزوئلا از همان ابتدا بازده اقتصادی مناسب را نداشت  و در برخی موارد مانند کشور سنگال با اختلال در زیر ساخت مواجه بودند؛ مواردی که مدیران مربوط، این مسائل را در ارزیابی های اولیه لحاظ نکرده بودند برای مثال اولین کارخانه برون‌مرزی خودرو سازی ایران در سال ۱۳۸۵ در جمهوری آذربایجان و با نام آذ-سمند افتتاح شد؛ در آن زمان هنوز جمهوری آذربایجان چندان رنگ خودرو‌های جدید و اروپایی را به خود ندیده بود و سمند می‌توانست با ارائه خدمات پس از فروش و تسهیلات مناسب مردم آنجا را به سمت خرید بکشاند، اما با  زیان‌ده شدن آن، این خط تولید در سال ۸۹ تعطیل شد.


بیشتر بخوانید: جایگزین خودروی پراید مشخص شد


سرمایه گذاری دیگری که ضرر سنگینی بر دوش ایران‌خودرو گذاشت و این روز‌ها سر و صدای زیادی به پا کرده است، خط تولید ایران خودرو در سنگال است؛ بعد از سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری ایران خودرو در این کشور و زمانی که حتی خط رنگ این کارخانه را هم نصب شده بود، متخصصان ایران خودرو متوجه شدند کشور سنگال زیرساخت‌های لازم برای تامین برق مورد نیاز خط تولید را ندارد!

دردسر‌های سرمایه گذاری دستوری و بررسی نشده در صنعت خودرو

چندی پیش امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرمایه‌گذاری ایران خودرو در کشور سنگال، اظهار کرد: در دولت دهم از طرف شرکت ایران خودرو سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در سنگال انجام شد که هیچ تولید و منفعی برای کشور و این شرکت تولیدی به همراه نداشته است.

این در حالی است که شرکت ایران خودرو در سال‌های پیش از این، ادعا می‌کرد که این کارخانه ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه در سال را دارد و از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز کرده است.

پشت پرده‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های بر باد رفته ایران‌خودرو/ بار هزینه بی‌کفایتی مدیران بر دوش مصرف کننده‌ها
امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات این سرمایه گذاری اظهار کرد: متأسفانه شرکت ایران خودرو بدون انجام مطالعات میدانی، اقتصادی و فنی لازم، اقدام به احداث خط تولیدی برای یکی از خودرو‌های خود کرد، در حالی که سرمایه گذاری در کشور‌های خارجی به خصوص در کشور‌های آفریقایی ریسک بسیار بالایی به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: جزئیات واردات لاستیک دست دوم چیست؟


امینی اظهار کرد: بعد از صرف هزینه سنگینی که بنا بر اعلام برخی مسئولان حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، مشخص شد برق منطقه‌ای که خط تولید در آن‌جا احداث شده پتانسیل و توان لازم برای پشتیبانی از خط تولید را ندارد و این فرآیند تا به امروز متوقف شده است.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به درگیری بین ایران و سنگال بر سر ایجاد زیرساخت برای تأمین برق این خط تولید، گفت: بنابر استاندارد‌های جهانی تهیه زیرساخت باید توسط خود کشور انجام شود، اما با توجه به اینکه کشور‌های آفریقایی با مشکل درآمد و سرمایه مواجه هستند این اقدام با تأخیر طولانی مدتی مواجه شده است.

او ادامه داد: کشور سنگال توان ساخت نیروگاه و تأمین چنین برقی را ندارد و مشکلات امروز این کارخانه حاصل انتخاب و اقدام  بدون بررسی اقتصادی و مالی است.

شک و شبهه‌هایی درباره تعهد ایران در برق رسانی به خط تولید سنگال

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره تعهد ایران در تأمین برق کارخانه احداث شده در سنگال، بیان کرد: طبق قانون، کشور سنگال وظیفه تامین زیرساخت‌ها را بر عهده دارد، اما نمونه قرارداد تنظیم شده به دست ما نرسیده است تا از میزان تعهدات ایران خودرو نسبت به کارخانه تأسیس شده در این کشور اطلاع پیدا کنیم؛ باید مشخص شود به چه دلیل پیش از سرمایه‌گذاری بررسی‌های لازم از شرایط و محیط کارخانه انجام نشده بود.

خجسته ادامه داد: متأسفانه سرمایه‌گذاری ایران خودرو در کشوری انجام شده است که سیستم برقی آن پاسخگوی پشتیبانی از یک خط تولیدی ایران خودرو نیست و سرمایه زیادی برای احداث این خط تولید صرف شده است؛ افرادی که در زمان شروع این طرح دستور انجام آن را دادند، باید پاسخگو باشند.

او بیان کرد: هر کسی که قصد سرمایه‌گذاری خارجی به خصوص در کشوری مثل کشور‌های آفریقایی را دارد، باید تمام جوانب را در نظر گرفته و عوامل موثر را مورد بررسی قرار دهد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی به جد پیگیر این موضوع است و باید مشخص شود چه کسانی دستور انجام این کار را صادر کرده‌اند.

نگرانی برای کاسه‌های زیر نیم کاسه خط تولید سنگال

اگر چه مسئولان ایران خودرو تمایلی به بازگو کردن این موضوع ندارند، اما تمام اطلاعات به دست آمده تاکید دارد که مشکل چند ساله این خط تولید در کشور سنگال، تامین برق آن است. هیچ کس پاسخی برای این سوال نداشت که آیا در قرار داد ذکر شده ایران تعهدی در برق رسانی به خط تولید دارد یا نه؟

هیچ نمونه‌ای از قرارداد امضا شده در دسترس نیست، اما سازمان توسعه تجارت ایران از این قرارداد با عنوان «امضای موافقتنامه ھمکاری شرکت ایران خودرو با طرف سنگالی جهت مونتاژ سمند و نیز قرارداد احداث خطوط انتقال برق» یاد می‌کند.

پشت پرده‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های بر باد رفته ایران‌خودرو/ بار هزینه بی‌کفایتی مدیران بر دوش مصرف کننده‌ها


فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تایید خبر سرمایه گذاری  ۱۰۰ میلیون دلاری ایران خودرو در سنگال تصریح کرد: مدتی پیش این سرمایه گذاری انجام شد و امروز به مرحله تولید رسیده است، اما زیر ساخت‌های کشور سنگال باعث شده است تا توانایی بهره‌برداری از این طرح را نداشته باشیم.

مقیمی گفت: با توجه به شرایط موجود نیاز به سرمایه گذاری دیگری در این بخش وجود دارد که کشور سنگال اصرار دارد از طرف ایران باشد؛ در شرایط فعلی و با وضعیتی که در سنگال وجود دارد ترجیح می‌دهیم این سرمایه گذاری از طرف آن‌ها انجام شود.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به تعیین تکلیف شدن این موضوع تا چند روز آینده تصریح کرد: اطلاعات بیشتری درباره این موضوع وجود دارد، اما تمایلی به اعلام آن‌ها نداریم؛ به زودی برنامه منسجمی که برای خروج از وضعیت ممکن تدوین می‌کنیم.

سرمایه گذاری ثانویه‌ای که مدیر عامل ایران خودرو از آن یاد کرد به برق رسانی این واحد تولیدی مربوط می‌شود، اما این مشخص نیست که بار این سرمایه گذاری بر دوش چه کسی خواهد افتاد.

خودروسازان این روز ها بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ این صنعت به سمت توانمندی های داخلی روی آورده اند؛ تولید موتورهای با استاندارد یورو ۵، گیربکس ۷ سرعته دستی، پیش طراحی گیربکس اتوماتیک، تولید کامپیوتر خودروECU و ...  از مهم ترین مصداق های تححق این امر به شمار می رود.

مسلما اگر در فضای رقابتی از دانش فنی روز دنیا بهره گرفته شود و در کنار آن خودروسازان داخلی راه را برای صادرات محصولات خود حداقل به کشور های دوست و همسایه باز کنند، نه تنها می توانند با ارز آوری به بهبود شرایط اقتصای کشور کمک کنند بلکه می توانند با ارتقای تکنولوژی ساخت، محصولات با کیفیت تری را روانه بازار داخل هم کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۴۷ ۰۷ دی ۱۳۹۸
تازه کیفیت خودرو ها در همه جای ایران یکی نیست مثلا 405که تهران فروش میره با405که داخل جنوب ایران فروش میره از نظر کیفیت فرق دارن البته هر دو بی‌کیفیت هستن ولی اونی که داخل جنوب فروش میره داغووون داغونه کلا در حد غرغون هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۱۸:۴۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خدا به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
فقط یه جمله...متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
عدالت و فریاد عدالتخواهی
۰۹:۰۸ ۰۶ دی ۱۳۹۸
جناب حجت الاسلام رئیسی لطف کنید بصورت شفاف و واضح به افکار عمومی پاسخ دهد
اولا علت اینکه اعتراضات و شکایتها مردم توسط قوه قضاییه دیده نميشه و به آنها توجهی نمیشه چیست؟؟؟!!!@

چرا اجازه اکران مستند اختاپوس در مورد بنجل سازان را نمی دید ؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
صددرصد موافقم گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
احسنت عالی فرمودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
جناب حجت الاسلام رئیسی لطف کنید بصورت شفاف و واضح به افکار عمومی پاسخ دهد
اولا علت اینکه اعتراضات و شکایتها مردم توسط قوه قضاییه دیده نميشه و به آنها توجهی نمیشه چیست؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۰۸:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
قیمت رو چند برابر کردند و بعد از یک سال ارزان که نشد هیچ، هر روز گران تر هم میشه . .تازه منتظر بازی شب عیدشون هم باشید
United Arab Emirates
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۷ دی ۱۳۹۸
ناراحت نشید فراد پس فردا خودرو ملی ترکیه که از فنی از تسلای آمریکایی هم بالاتر است به نصف و یا یک چهار قمیت به داخل کشور قاچاق می شه و ما مردم هم بدون پلاک سوار خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
O
۰۷:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
آقا جان مگه نمیگن میخان دو خودرو جدید درست کنن آقا نمیخایم شما همون قدیمی ها رو درسکن بده به مشتری قیمت بیاد پاین خودرو جدید نمیخایم سمندر بکن سی ملیون همین بسمونه
United Arab Emirates
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۷ دی ۱۳۹۸
باید اجازه بدندبه بخش خصوصی واقعی که مانند ترکیه معجزه کنه و خودرو تمام برقی حتی بالاتر و بهتر از تسلای آمریکایی روانه بازار کنه
زنده باد مسئولان ترک
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۰۴:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
باز هم نفهمیدیم که خودرو، بهانه ای است برای گرفتن پول مردم. دولتی که حریف دو شرکت انحصاری نشود، چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خب معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
اخه با چ رویی اسم خودشونو گذاشتن اتومبیل ساز ؟مونتاژماشینهای 50 سال پیش دنیا که خودروسازی نیست اوقت میگن مصرف بنزین زیاده ..اخه این مردم چ گناهی کردن که باید ماشین بی کیفیت بخرن بنزینم گرون بزنن ولا گرونترین بنزین دنیارو ما میزنیم چون جیب مردم خالی .ماشینم بی کیفیت ..اگه جون مردم ارزشی داشت این ماشینها هیچوقت تولید نمیشد.واقعا اون دنیا کی میخواد جوابگو این همه کشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
چه دلتون خوشه خودرو ساز یعنی همان دولت یادتون که نرفته سه سال پیش که ماشین های بی کیفیت توی پارکینگها باد کرده بود و مردم تحریمشون کرده بودند چطور دولت خودشو سریع انداخت جلو خودرو سازها تا ور شکست نشند حالا همون دولت کجاست تا فکری به حال مردم کنه ،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
شهدا ما شرمنده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
انشالله در شرکت خودروسازان بسته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
نخریدتا بسته بشه برای همیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خودروسازان داخلی هرساله باماشینهای بی کیفیت خودشون هرساله جان هزاران ایرانی را میگیرند
آخرین اخبار