لرستان؛

۸۳ درصد حافظان قرآن کشور را بانوان تشکیل می‎دهند

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: در بخش حفظ قرآن حدود ۵۰ هزار حافظ قرآن که در کشور ثبت ‌شده داریم، نزدیک به ۸۳ درصد آن‌ها خانم‌ها هستند که فرصت خوبی است چراکه قطعاً در تربیت نسلی قرآنی مؤثر هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مهدی قره‌شیخلو شامگاه دوشنبه، دهم خرداد ماه در  گردهمایی و آیین تجلیل از فعالان قرآنی لرستان که در تالار شهید آوینی برگزار شد، ضمن تبریک ماه شعبان، گفت: شرایط امروز ما در کشور و هم درصحنه بین‌المللی شرایط خاصی است چراکه در این روزگار به اسم اسلام، با نام پیامبر و ذکر الله‌اکبر سر شیعیان را از تن جدا کرده و به کشتار دست می‌زنند و  تمام ناراحتی ما در این راستا است که این کارها به اسم اسلام و قرآن انجام می‌شود.
وی افزود: مشکلات جامعه ما این است که خیلی از جوانان و نوجوانان ما آشنایی حداقلی را هم با معارف قرآنی ندارند که این‌کار جز وظیفه اهل قرآن است.
نگاه به آموزش قرآن در کشور باید تغییر داده شود
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم بیان کرد: اگر می‌گوییم آموزش قرآن منظور ما آموزش دین است و فردی که در کلاس قرآن حضور پیدا می‌کند در واقع برای یادگیری دین که شامل اصول اعتقادی، اخلاق و احکام است آمده و در یک جلسه، مدیر و مؤسسه قرآنی اگر مراجعه‌کننده‌ای وجود دارد باید آنچه مردم از قرآن نیاز دارند یاد بدهد ولی همه قرآن این نیست ما باید نگاه خود را به آموزش قرآن در کشور تغییر دهیم.
وی با بیان این‌که با قرآن هم‌ فکر و هم عمل ما قرآنی می‌شود، عنوان کرد: اگر فردی در جلسات قرآن حضور پیدا می‌کند ما باید زندگی، رفتار و فکر فرد را تحت‌تأثیر قرآن قرار دهیم درحالی‌که ما این نقص را داریم که شاید صرف وقت ما بیشتر روی ظاهر قرآن است.
ورود مهارت‌ها و ارتباطات قرآنی در زندگی سبب از بین رفتن مشکلات می‌شود
قره‌شیخلو با اشاره به این‌که ورود مهارت‌ها و ارتباطات قرآنی در زندگی سبب از بین رفتن مشکلات می‌شود، خاطرنشان کرد: مگر می‌شود اقتصاد در کشور درست باشد ولی پایه‌های فرهنگی آن کشور درست نباشد ولی اگر ما اقتصاد سالم در کشور بخواهیم راه آن‌را قرآن به زبان ساده گفته است و آن این است که در جاهای مختلف قرآن تأکید کرده آنچه از رزق و روزی استفاده می‌کنید سعی کنید حلال باشد چراکه اگر فقط به‌دنبال سود بیشتر و حرام‌خوری باشیم اقتصاد سالم نمی‌شود.
وی بابیان این‌که مقام معظم رهبری می‌فرماید مسئله اصلی ما فرهنگ است و اقتصاد در کنار آن درحالی‌که ما در وهله اول به اقتصاد توجه می‌کنیم، افزود: اگر جامعه‌ای اهل تلاوت قرآن شود نتیجه آن این است که در جامعه ایمان و تقوا  روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.
قرآن‌خوانی و قرآن‌دانی در سبد کالای روزانه زندگی ما بیاید
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: باید قرآن‌خوانی و قرآن‌دانی در سبد کالای روزانه زندگی ما بیاید، پس باید این فرهنگ در زندگی ما جاری شود که  قرآن‌خوانی و قرآن‌دانی جز لوازم زندگی ما باید باشد.
وی گفت: در همه حوزه‌های کشور خانم‌ها اول هستند و در بخش حفظ قرآن نیز حدود ۵۰ هزار نفرحافط قرآن که در کشور ثبت ‌شده داریم، نزدیک به ۸۳ درصد آن‌ها خانم‌ها هستند که فرصت خوبی است چراکه قطعاً در تربیت نسلی  قرآنی مؤثر هستند.
قره‌شیخلو بیان کرد: ان‌شالله از منابع غنی که در بخش‌های مختلف می‌تواند ما را کمک کند حداکثر استفاده را داشته باشیم و دستگاه‌های قرآنی وظیفه‌ دارند بستر را برای حرکت‌های مردم به‌وجود آورند و در مقابل مردم وظیفه‌ دارند نسبت به فعالیت‌های قرآنی حساسیت داشته باشند و به توسعه قرآن کمک کنند.
وی افزود: باید حاکمیت و نظام سهم خود را ادا کند و مردم نیز از وظیفه خود غافل نشوند و مانند ماه محرم در ماه مبارک رمضان نیز خیمه‌های قرآن را برپا کند.
فعالیت ۵۶ هزار مؤسسه و خانه قرآنی در کشور
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بابیان این‌که در حال حاضر حدود ۵۰ هزار مؤسسه قرآنی در سطح کشور وجود دارد، اظهارکرد: حدود شش هزار خانه شهری و روستایی در کشور وجود دارد که مؤسسات کارکرد فراگیرتری از خانه‌ها دارند.
وی بابیان این‌که بخشی از فعالان قرآنی چند سالی بود که با کمک دولت از بیمه فعالان قرآنی استفاده می‌کردند که متأسفانه سال گذشته به‌دلیل مشکلات اعتباری دولت این بیمه قطع شد، افزود: در حال پیگیری آن هستیم تا دوباره این اعتبار تخصیص پیدا کند.
قره‌شیخلو عنوان کرد: در لایحه بودجه سال ۹۵، ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فعالیت‌های قرآنی تصویب ‌شده و امیدواریم مانند سایر بخش‌ها به‌موقع و صد در صد در اختیار دستگاه‌های قرآنی قرار گیرد.
ادغام اتحادیه‌های قرآنی به رشد مؤسسات قرآنی کمک می‎کند
 وی بابیان این‌که همان‌طور که دولت و نظام مسئولیت دارد که از فعالیت‌های قرآنی حمایت کنند خود مردم هم نقش مهمی دارند، تصریح کرد: مردم ما ظرفیت بالای در حمایت از برنامه‌های قرآنی دارند.
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: از برنامه‌های سال‌جاری شناسایی استعدادهای قرآنی در استان‌ها در زمینه‌های مختلف قرآنی، برگزاری نشست‌های تخصصی حفظ در سراسر کشور از برنامه‌های محوری ما است.
وی بابیان این‌که در آینده نیز اتحادیه‌های ما ادغام می‌شوند تا یک اتحادیه کشوری مردمی داشته باشیم تا به رشد این مؤسسات کمک کنند، عنوان کرد: در حفظ قرآن ۵ هزار حافظ رسمی داریم، ۱۱ هزار تشکل قرآنی مردمی فعال در کشور، حدود ۷۰۰ دارالقرآن آموزش‌وپرورش در کشور و تبلیغات حدود ۵۰۰ کارشناس امور قرآنی دارند ولی بااین‌حال هنوز با نقطه مطلوب فاصله ‌داریم.
انتهای پیام /ا
برچسب ها: درصد ، حافظان ، قران ، کشور ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.