در مصاحبه با خبرگزاری آلمانی د پ آ؛

آمانو: برجام هنوز در وضعی شکننده قرار دارد/ میان تهران و واشینگتن اعتماد چندانی وجود ندارد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد برجام هنوز هم در وضع شکننده‌ای قرار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد روند اجرای توافق تاریخی هسته‌ای یا برجام، میان ایران و قدرت‌های جهانی هنوز هم در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و هشدار داد ارتکاب کوچک‌ترین اشتباه، ممکن است پیامدهای سنگینی به دنبال داشته باشد. 

به موجب این گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری آلمان (د پ آ) که امروز جمعه قبل از سفر وی به آلمان منتشر شد اعلام کرد: «‌ روند اجرای توافق هسته‌ای هنوز هم شکننده است. ارتکاب اشتباهات فنی کوچک یا هر گونه قصور کوچک در روند اجرای این توافق ممکن است به مسائل بزرگ سیاسی تبدیل شود که می‌تواند بر کل توافقنامه هسته‌ای تاثیر منفی بزرگی داشته باشد.» 

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در گزارش‌های خود اعلام کرده ایران به شرایط و مفاد توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است. این موارد موضوعاتی را مانند رعایت محدودیت ذخایر اورانیوم غنی شده و تعداد سانتریفوژهای نصب شده در ایران را در بر می‌گیرد.» ‌

ایران در عین حال شکایت کرده است که آمریکا به وعده‌های خود بر اساس توافق هسته‌ای پایبند نبوده است. تهران می‌خواهد واشنگتن به منظور ترغیب بانک‌ها به تجارت با ایران کارهای بیشتر صورت دهد. بسیاری بر این باورند این کار با تحریم‌های آمریکا که هنوز به قوت خود باقی هستند منافات دارد. 

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات آمریکا نیز از توافق هسته‌ای با ایران شدیدا انتقاد کرده لیکن با این همه اذعان کرده است که اگرچه قبلا گفته بود اگر رئیس جمهور شود این توافق را پاره خواهد کرد، ولی پاره کردن برجام کار چندان ساده‌ای هم نخواهد بود. 

آمریکا در عین حال می‌گوید هر آنچه در چارچوب توافق هسته‌ای ملزم بوده انجام داده است. 
آمانو با اشاره به روابط میان ایران و آمریکا تاکید کرد: «اعتماد و اطمینان چندانی میان دو طرف وجود ندارد.» 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۵
هیچ اعتمادی وجود نداره . آقای نگران . به معنی واقعی نگران. فقط می نگره و هیچ غلطی نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۵
همش دروغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۵
چیزی که شکنندست وضعیت زندگی ماست
آخرین اخبار