کد خبر: ۶۴۲۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰

افراد لاغر می توانند با مصرف برخی مواد غذایی اشتهای خود را افزایش دهند.

روش هایی برای افزایش اشتها به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در طب سنتی، توصیه‌هایی برای افراد لاغر یا بدغذا به‌منظور افزایش اشتهای آن‌ها وجود دارد که در ادامه به معرفی اشتهاآورترین مواد غذایی از منظر طب سنتی اشاره‌ای خواهیم داشت.

برای افزایش اشتها چه باید کرد؟

فردی که دچار کمبود یا فقدان اشتهاست، خیلی کمتر از حالت معمول غذا می خورد. کمی ِ اشتها معمولاً به دلیل هضم کم مواد غذایی است. با جویدن طولانی غذا و نوشیدن مایعات سرد این حالت بدتر می شود. گاهی اوقات هم به دلیل عوامل روحی است.

عمل هضم به دلیل نفخ و گاز معده، کاهش حس چشایی و تنفس بد کاهش می یابد که معمولاً باعث کمبود انرژی مورد نیاز بدن می شود.

کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شود. پس یکی از راه های افزایش وزن درافراد لاغر ، افزایش اشتهای آنهاست.

کاهش اشتها می تواند به دلیل عوامل زیر باشد :

– اشکال در بلع مواد غذایی

– استفراغ و تهوع

– تغییر یا کاهش حس چشایی

– احساس سیری

– رشد تومور

– افسردگی

– درد

در بیشتر موارد، کاهش اشتها مشکل ثانویه است یعنی اختلال در سلامتی بدن، باعث کاهش اشتها می شود.

با این روش ها اشتهای خود را افزایش دهید:

– سعی کنید هرروز ۳ وعده غذایی کامل و ۳ میان وعده داشته باشید.

– بین وعده های اصلی غذایی، چیزی نخورید.

– برای افزایش هضم غذا و اشتها، می توانید یک وعده را مصرف نکنید تا برای خوردن وعده بعدی، اشتهای بیشتری داشته باشید.

– سعی کنید وعده های غذایی خود را در اوقات معینی مصرف کنید؛ یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشید. مثلاً صبحانه را در ساعت ۷ صبح ، ناهار در ساعت ۱۲ و شام در ساعت ۷ شب. همچنین اگر اشتهای شما برای صرف وعده اصلی کاهش نمی یابد ، می توانید دو میان وعده ، یکی در ساعت ۱۰ صبح و یکی در ساعت ۴ بعد از ظهر و نیز قبل از خواب میل کنید.

چگونه به شکل طبیعی اشتهای خود را افزایش دهیم؟

– تا جایی که می توانید، غذا بخورید. با اشتهای زیاد غذا بخورید، زیرا تفکر شما در هضم و جذب غذا بسیار مؤثر است.

– به غذا به عنوان بخشی از درمان بیماری خود نگاه کنید؛ یعنی نگوئید میل ندارم. فکر کنید دارو مصرف می کنید.

– حتماً صبحانه بخورید.

– غذاهای خوشمزه را با فاصله زمانی کم و هر بار به مقدار کم مصرف کنید.

– غذاهای پر کالری مصرف کنید که به راحتی خورده می شوند؛ مثل انواع دسر، ژله ، بستنی ، ماست و شیر پرچرب، شیرموز و شیرکاکائو .

– غذا را سرد یا با دمای معمولی بخورید تا طعم و بوی آن را کاهش دهد.

– کاری کنید اوقات صرف غذا دلپذیر و خوشایند باشد.

– در منزل همراه با اعضای خانواده و در خارج از منزل با دوستان خود غذا بخورید.

– بعد از تمام شدن غذا، آب و سایر نوشیدنی ها را بنوشید، زیرا نوشیدن مایعات در موقع صرف غذا باعث می شود خیلی زود احساس سیری کنید.

– قبل از صرف غذا، یک ساعت ورزش کنید ، ولی سنگین نباشد.

کارهایی را که نباید انجام دهید :

– خودتان را مجبور به خوردن نکنید.

– کاری نکنید که این کم اشتهایی، روابط شما را با سایر خانواده اتان تحت تاثیر قرار دهد

اگر هنوز هم دچار بی اشتهایی بودید، می توانید از مواد زیر برای افزایش اشتها استفاده کنید :

شربت سکنجبین سفرجلی و لیمویی؛ شربت لیمو؛ شربت مارچوبه؛ شربت زرشک؛ شربت انار و نعناع؛ آب انار.

افشره انبه؛ افلاغریشره به و عسل با کمی سرکه و زنجبیل؛ مربای بالنگ؛ مربای زنجبیل (مخصوصا برای بیمارانی که دچار غلبه سردی و تری شده‌اند).

نعناع؛ پونه؛‌ ترخون؛ سیر؛ پیاز؛ زیتون پرورده یا زیتون شور. هر چیزی که در سرکه پرورده شده باشد، همراه با بذر کرفس و بذر رازیانه؛ سماق و سوپ سماق.


بیشتربخوانید: با خوردن این خوراکیها اشتهایتان را کور کنید


مواد غذایی ترش و شور برای کسانی که بر اثر رطوبت لزج بلغمی، دچار بی‌اشتهایی شده‌اند.

گوشت کباب‌شده و بریانی مثل کباب گوشت بره و بریانی گوشت پرندگان، زیرا بریان کردن گوشت از نظر طب سنتی اشتهاآور است.

رب‌های ترش مثل رب انار، رب آلوچه، رب سیب ترش و... .

دمنوش آویشن که هم تحریک‌کننده اشتها است و هم هضم‌کننده غذا و مقوی معده.

میوه‌هایی مثل گلابی، سیب، به، آناناس، زالزالک و ازگیل.

منبع: عصرایران/پارسی طب

انتهای پیام/

لاغرها با 8 ترفند اشتهایتان را زیاد کنید

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
برچسب ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
لطفا چگونه کاهش دادنش رو بفرمایید.
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر