خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تلگرام به هیچ وجه رفع فیلتر نخواهد شد/ همه اعضای شورای عالی فضای مجازی بر فیلترینگ تلگرام ظرف چند ماه تأکید داشتند


تلگرام به هیچ وجه رفع فیلتر نخواهد شد/ دستور قضایی فیلترینگ تلگرام کاملاً منطبق با قانون است/ همه اعضای شورای عالی فضای مجازی بر فیلترینگ تلگرام ظرف چند ماه تأکید داشتنداز چند هفته‌ی پیش پیام‌رسان تلگرام با دستور قضایی از دسترس کاربران خارج شد؛ به همین دلیل برای بررسی چگونگی اتخاذ این تصمیم و روند اجرای آن با عبد‌الصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفتگویی داشتیم.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه‌ی اجتماعی تلگرام که یک پیام‌رسان خارجی است، مدت‌هاست بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای در کشور ما فعالیت می‌کند. این روند موجب بروز مشکلات فراوانی در کشور شده است؛ به همین دلیل از مدت‌ها قبل مسئولان کشور به دنبال راه‌حلی برای این معضل بودند.

در چند ماه اخیر اخبار بسیاری از سوی برخی مسئولان مبنی بر احتمال فیلتر شدن تلگرام منتشر شده بود؛ مسئولان مربوطه در اظهارات خود مطالب مختلفی در این خصوص بیان می‌کردند. بر این اساس در تاریخ 10 اردیبهشت با صدور دستور قضایی پایان کار تلگرام در ایران اعلام شد. دادستانی تهران اعلام کرد بر اساس حکم قضایی صادر شده کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلفند از تاریخ ۹۷/۰۲/۱۰ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند. بنا بر اعلام دادستانی تهران اعمال مسدودسازی باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد. تخلف از اجرای این دستور مستوجب تعقیب کیفری خواهد بود.

بر اساس این دستور، دسترسی کاربران به پیام‌رسان تلگرام از آغاز روز 11 اردیبهشت در اپراتورهای تلفن همراه قطع شد و چند روز بعد دسترسی کاربران به تلگرام از طریق اینترنت‌های خانگی هم مسدود شد.

در همین رابطه باشگاه خبرنگاران جوان برای بررسی چگونگی اتخاذ این تصمیم و روند اجرای آن با عبد‌الصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفتگویی داشت که در ادامه آن را می‌خوانید.

خرم‌آبادی

***گفته می شود دستوری که قوه قضاییه در خصوص تلگرام صادر کرده غیرقانونی بوده و چنین اموری جزء اختیارات قوه قضاییه نیست. آیا اینطور است؟

دستور قضایی مربوط به پیام رسان تلگرام هم از نظر ماهوی و هم شکلی کاملا منطبق با قانون بوده و در چارچوب اختیارات قانونی است؛
این دستور در اجرای نص صریح مواد 749 و 751 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات صادر شده است. به موجب مواد قانونی مذکور چنانچه ارائه دهندگان خدمات اینترنتی عمداً به وظیفه قانونی خود دائر بر ممانعت از دسترسی به محتوای مجرمانه عمل نکنند باید از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

تلگرام یک سامانه ارائه دهنده خدمات اینترنتی است که هزاران کانال دارای محتوای مجرمانه در بستر آن فعالیت می کنند و مدیر تلگرام عمداً به دستورهای قضایی دائر بر حذف محتوای مجرمانه عمل نکرده است. بنا بر این دستور جلوگیری از فعالیت تلگرام در ایران یک تکلیف قانونی برای قاضی رسیدگی کننده به پرونده بوده و این پیام رسان بر اساس نص صریح قانون فیلتر شده است.

***برخی از سیاسیون و حقوقدانان مدعی شده اند چون جُرمی صورت نگرفته، دادسرا چنین اختیاری نداشته است. برخی نیز می گویند چنین تصمیم بزرگی نباید توسط قوه قضاییه اتخاذ شود. نظر شما چیست؟

علت طرح برخی از این شبهات عدم اطلاع از وضعیت فضای مجازی و هزاران جرم ارتکاب یافته و پرونده مطروحه مرتبط با تلگرام و مدیر تلگرام است و برخی دیگر از شبهات ناشی از عدم آشنایی با مقررات آیین دادرسی است و یا ناشی از نگاه سیاسی به مسائل حقوقی است. گاهی نگاه سیاسی به مسائل حقوقی باعث می شود که حتی یک حقوقدان هم برای حفظ منافع سیاسی خود در مقابل منصوصات قانونی بایستد.
داشتن اختیارات وسیع قانونی مختص قضات ایران نیست . در اکثر کشورهای جهان اختیارات وسیعی به قضات داده شده است . به عنوان نمونه به تازگی در آمریکا یک قاضی دستور رئیس جمهور در مورد اتباع خارجی را ابطال کرد , ولی کسی در صحت دستور یا حدود اختیار قاضی آمریکایی تشکیک نکرد. در روسیه نیز چند روز پیش دستور فیلتر تلگرام را دستگاه قضایی صادر کرد و بدون هیچ شبه ای بلافاصله اجرا شد.

***شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلتر تلگرام چه تصمیمی گرفته بود؟ آیا هم نظر با قوه قضاییه بود یا مخالف فیلترینگ بود؟

دستگاه قضایی عضو شورای عالی فضای مجازی است و صد در صد با آن شورا هماهنگ است و در اجرای سیاست های کلی تعیین شده توسط آن شورا اقدام به صدور دستور مسدود سازی تلگرام کرده است.

ترتیب کار به این صورت بوده که بعد از اغتشاشات دی ماه 96 در یکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی موضوع مسدود سازی تلگرام بطور جدی مورد بررسی قرار گرفته بود. اما با توجه به اینکه شورا مرجع صدور دستور مسدود سازی نیست و مراجع قانونی خاص دیگری غیر از شورا متولی امر فیلترینگ هستند, لذا شورا راساً دستور فیلتر صادر نکرد اما همه اعضاء بر ضرورت اتخاذ تصمیم در خصوص فیلتر تلگرام ظرف چند ماه آینده تاکید کرده بودند.

***در چند هفته اخیر هماهنگی خوبی بین همه دستگاه های کشور از جمله قوای سه گانه دیده می شد و این تصور بود که همه مسئولان کشور در زمینه مدیریت معضل تلگرام به یک برنامه هماهنگ رسیده بودند و قرار است این تصمیم سر موقع و با رضایت همه اجرا شود؛ چرا به صورت ناگهانی و توسط قوه قضایی و به طور مستقل اجرا شد؟

هماهنگی بین نهادها همیشه وجود داشته و این هماهنگی ناشی از تصمیم شورای عالی فضای مجازی است. آن شورا در جلسه اوایل بهمن 96 نهادهای عضو را مکلف کرده بود که هریک در چارچوب وظایف قانونی خود ظرف مدت حدود سه ماه زمینه تقویت پیام رسان های داخلی و مهاجرت از پیام رساهای خارجی به داخلی و درنهایت فیلتر تلگرام را فراهم نمایند.

در اجرای تصمیم آن شورا جلسات کارشناسی متعددی با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی نماینده رئیس جمهور و معاونین وزرا و معاونین سایر نهادهای عضو شورای عالی فضای مجازی و اعضای حقیقی آن شورا تشکیل شد و در آن جلسات نیز که هماهنگی کامل بین همه نهادها وجود داشت بالاتفاق بر ضرورت فیلتر تلگرام تاکید شد و همه نهادها از جمله وزارت ارتباطات پذیرفتند زمینه اتخاذ تصمیم فیلترینگ را فراهم کنند. بنابراین همیشه هماهنگی وجود داشته و هیچ اختلاف نظر سازمانی در این مورد بین نهادها وجود نداشته و ندارد. بنده در تمام این جلسات کارشناسی حضور داشته‌ام و صورتجلسه‌های مربوط به این تصمیمات توسط مرکز ملی برای دادستانی کل ارسال شده است.

بعد از این هماهنگی‌ها نظرات کارشناسی همه نهاد ها به دادسرای تهران ارسال و قاضی پرونده با توجه به شکایات فراوانی که از مدیر پیام‌رسان تلگرام شده بود با در نظر گرفتن نظریات کارشناسی واصله دستور مسدود سازی تلگرام را صادر کرد. بنابراین هیچ اختلاف نظر کارشناسی بین بدنه نهادها در خصوص فیلترتلگرام وجود نداشته و ندارد و دستور مسدود سازی فیلتر تلگرام علیرغم اینکه یک تصمیم قضایی صرف است ولی نتیجه چند ماه کار و تلاش و هماهنگی بین نهادهای مختلف است. اگر مشاهده می‌کنید که برخی از مسئولین گاهی نظر مخالفی در فضای مجازی ابراز می کنند این نظر شخصی آن‌ها است که متاثر از مسائل سیاسی است. آنچه در عمل و در عرصه حقوقی اتفاق می‌افتد چیز دیگری است که همه بدان پایبند هستند.

خرم‌آبادی

***مرجع قانونی فیلترینگ کدام نهاد است؟

به موجب نص صریح ماده 749 قانون مجازات اسلامی مرجع قانونی فیلترینگ در مواردی که شکایتی وجود دارد، دستگاه قضایی است و قاضی پرونده باید تصمیم بگیرد و در سایر موارد کارگروه تعیین مصادیق است. در مورد تلگرام هم چون شکایات زیادی واصل شده بود لذا قاضی تصمیم گرفت. البته پرونده تلگرام مفتوح است و ممکن است قاضی دستور جلب مدیر تلگرام را به اتهام همکاری آگاهانه با مدیران کانال‌هایی که اعمال تروریستی را ترویج می کردند صادر نماید. در این صورت این روند منجر به استرداد قضایی وی خواهد شد.

***رئیس جهمور در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده: دستور فیلتر تلگرام مغایر با استقلال، آزادی و دموکراسی است. آیا اینطور است؟

تلگرام استقلال کشور در فضای مجازی را کاملاً مخدوش کرده بود و قطع ید تلگرام از ایران نه تنها با منطوق و مفهوم واژه استقلال مغایرتی ندارد بلکه این امر استقلال را به کشور برگردانده است. عدم استقلال کشور در فضای مجازی و وابستگی به تلگرام به جایی رسیده بود که یکی از وزرا در مقطعی از مدیر تلگرام درخواست می‌کند که فلان کانال تروریستی را در فضای کشور ما مسدود کند، ولی او با رد این در خواست به مقام عالی دولتی کشور ما بی احترامی می کند! این بی‌احترامی انسان به یاد وضعیت کشور در زمان پادشاهان قاجار و رفتار متکبرانه بیگانگان با دولت مردان آن زمان می اندازد.

دستور قضایی مربوط به مسدودسازی تلگرام یکی از معدود دستورات قضایی است که استقلال از دست رفته کشور در فضای مجازی را اعاده کرد و این دستور قضایی باعث افتخار قوه قضائیه و کشور است.

***بر خلاف دستور صریح قوه قضاییه، فیلترینگ به طور کامل اجرا نشده و هنوز از طریق بعضی از فیلترشکن ها قابل دسترسی است. علت این موضوع چیست؟ آیا قراراست در همین حد باشد یا به مرور کامل خواهد شد؟

همه نهادها تلاش خود را برای اجرای کامل دستور قضایی فیلتر تلگرام و مهاجرت آرام مردم از تلگرام به پیام رسانهای داخلی بکار گرفته‌اند. دسترسی به تلگرام از طریق فیلترشکن‌ها ناشی از ضعف سامانه‌های کشور نیست بلکه ناشی از سیاست و برنامه ما است. مهاجرت باید آرام انجام شود تا مردم آسیب نبینند.

مبارزه با فیلتر شکن ها به تناسب افزایش قابلیت و ظرفیت پیام رسان های داخلی انجام می شود. مردم استقبال بسیار خوبی از پیام‌رسان‌های داخلی داشته‌اند. مهاجرت مردم موفقت آمیز ارزیابی شده است. تاکنون قریب به 25 میلیون نفر در پیام‌رسان‌های داخلی ثبت نام کرده اند. فقط سروش حدود ده ونیم میلیون عضو دارد که چند میلیون آنها هر روز فعالیت دارند. به نوبه خود از مردم شریف کشورمان بابت این مهاجرت مبارک تشکر می کنم.

***برخی می‌گویند این فیلترینگ موقت است. آیا درست است یا این فیلترینگ قطعی است و باید با قدرت ادامه پیدا کند؟

به این شایعات که فیلترینگ تلگرام موقت است توجه نکنید. فیلتر تلگرام دائمی و قطعی است. به حول و قوه الهی کشور ایران در فضای مجازی مستقل خواهد شد و ارتباطات مردم در این فضا هم از نظر سرعت و هم کیفیت و کمیت نسبت به گذشته افزایش خواهد داشت وتلگرام و سایر پایگاه های اینترنتی که قوانین کشور را نادیده گرفته اند هیچ جایی در آینده فضای مجازی کشور نخواهند داشت و انشالله استقلال و حاکمیت ملی در فضای مجازی تثبیت خواهد شد. تلگرام به هیچ وجه رفع فیلتر نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام باید زود وصل بشه
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
پس حق انتخاب؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
گل گفتی
United States of America
امیر
۱۳:۳۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
پس حق انتخاب؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه تلگرام فیلتر شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
اشخاصی که لنگ جزوهای شان شدند و ادعا دارند که جزوه درسی شان و حتی مسائل کاری شان بهم ریخته ... بهتر است که از پیام رسان های داخلی استفاده کنند و آنجا تشکیل گروه بدهند ..... این بهانه های الکی و مشمئز کننده هست که گویند تلگرام فیلتر شده به مشکل برخوردیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
اشخاصی که لنگ جزوهای شان شدند و ادعا دارند که جزوه درسی شان و حتی مسائل کاری شان بهم ریخته ... بهتر است که از پیام رسان های داخلی استفاده کنند و آنجا تشکیل گروه بدهند ..... این بهانه های الکی و مشمئز کننده هست که گویند تلگرام فیلتر شده به مشکل برخوردیم....
Iran (Islamic Republic of)
*** تلگرامچی ***
۰۱:۰۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام عشقه به خدا
سرور پیام رسانهای ایرانی کجا ..... سرور تلگرام کجا ....
تلگرام از سروری استفاده می کند که شرکت گوگل و ...با آن شرکت همکاری می کنند
لطفا مردم را گول نزنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
در مورد پیام رسان سروش می توانم بگویم که پیام رسانی امن و سالم است و امیدوارم دولت بهش کمک بیشتری انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
از مسئولانی که اقدام به بومی کردن فضای مجازی نمودند کمال تشکر و تقدیر را داریم اما توقعمان این است که هر چه در توان دارند برای تقویت پیام رسان های بومی انجام دهند
Iran (Islamic Republic of)
عاطفه
۱۹:۵۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه نگفتید نبایدبافیلترشکن باز نشه پس کو....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الان همه با فیلترشکن میرن تلگرام ک!!!!!!!!!!
اگه میخواید فیلترکنید درست فیلتر کنید وگرنه این جوری که بدرد نمیخوره:/
Netherlands
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما از تلگرام جایی نمیریم حتی با فیلترشکن..شماهم بچسبین به سروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
یادمان نرود پاول دورف روسی چه گفت : فیلم ضدایرانی 300 فیلم مورد علاقه اش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا تلگرام محیط نامناسبی شده بود نه امکان فرهنگ سازی در آن بود و نه مدیریت کردنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای بابا آخه چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییه عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط آمریکا باید پیام رسان بومی داشته باشد ؟ کشورهای دیگه نمی توانند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش واقعا خیلی خوبه مخاطبانش هم زیاد ده میلیون پانصد واقعا مخاطب کمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
امیدوارم اگر دولت مشاهده کرد پیام رسان داخلی مانند سروش ازش استقبال فوق العاده ای شده کمک ویژه ای هم ازش بنماید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام چرا باید قطع شده باشد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
با فیلتر کردن تلگرام دشمنان رو ناامید کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
با دلار 7 هزار تومنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اقدام بومی سازی فضای مجازی خیلی کار درستی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اقدام بومی سازی فضای مجازی خیلی کار درستی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا بابت فیلتر شدن تلگرام از مسئولان کمال تشکر را دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
من دانشجو هستم و کارهای درسی را در سروش براحتی انجام می دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
فیلترشکن خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
کی این تلگرام وصل نمیشه والا تمام جزوهای درسی ام را از تلگرام مشاهد میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
کی این تلگرام وصل نمیشه والا تمام جزوهای درسی ام را از تلگرام مشاهد میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش همه خوبه ولی یکم ضعیفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای کاش تلگرام و اینستاگرام وواتس اپ هم فیلتر میشدن
Germany
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا رفع فیلتر نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداکنه مسئولان بگن این تلگرام باز شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ممنون کار بسیار خوبی کردین تلگرام فیلتر کردین.
کاش اینستاگرام هم فیلتر میکردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا دیگر وقت را بر روی بحث فیلتر تلگرام نگذاریم بیشتر بر روی امکانات دادن به پیام رسان های داخلی سرمایه گذاری نماییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به پیام رسان های داخلی مثل سروش به گونه ای باید امکانات داده بشه که ان شاء الله در اینده جهانی بشوند مگر چه چیزی از تلگرام کم دارند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به پیام رسان های داخلی مثل سروش به گونه ای باید امکانات داده بشه که ان شاء الله در اینده جهانی بشوند مگر چه چیزی از تلگرام کم دارند ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیام رسان یعنی استقلال و به امید خدا اگه صبر و حمایت مردم باشه پیشرفت میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
با فیلتر شدن سرویس های خارجی و متولد شدن سرویس های بومی نه تنها مشکلی ندارد بلکه سودآوری هم برای ایران خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
نسخه اندروید سروش خوبه من نصب کردم امیدوارم سرورهای قوی از سوی مسولان محترم بهش داده بشه
Germany
محمدرضا
۱۲:۱۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به پیامرسان های داخلی امکانات بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تلگرام خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
این که بگوییم هر چقدر پیام رسان ها کاربرانش بیشتر شدند بعد به آنها امکانات می دهیم فایده ندارد همین الان که داره مخاطب جذب میشه بايد کمک بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
کمک های قطره چکانی فایده نداره باید سریعتر به پیام رسان سروش کمک بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیام رسان سروش خیلی مظلوم واقع شده
Netherlands
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
پراید هم ماشینه بله پسرم
Iran (Islamic Republic of)
رامتین
۱۰:۳۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا تلگرام طلایی واینستاگرام و سایفون راهم فیلتر کنید،باتشکراز مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
رامتین
۱۰:۳۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا تلگرام طلایی واینستاگرام و سایفون راهم فیلتر کنید،باتشکراز مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ان شاء الله در آینده پیام رسان های ایرانی بهترین پیام رسان ها در جهان بشوند
Germany
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر زیرساخت و امکانات خوب به پیام رسان های بومی بدهیم خیلی بهتر از تلگرام خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعضی میگن الان مردم دارن از تلگرام طلایی استفاده می کنن خب پس چرا بدنبال رفع فیلتر تلگرام هستید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعضی بعد از فیلتر شدن تلگرام ناراحت هستند که مبادا فیلترشکن ها مورد استفاده های نادرست قرار بگیرند اما در همه حال حتی اگر تلگرام فیلتر هم نبود باید به دنبال محدود کردن فیلترشکن ها بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سردبیر محترم سایت خبرنگاران جوان سلام علیکم . احتراما از جنابعالی خواهشمندم در مورد فناوری بلاک چین که چند هفته ای است بحث بر روی آن مطرح شده مقاله ای را منتشر بفرمایید تا مردم خوب و فهیم ایران از این فناوری مطلع بشوند چرا که عده ای با عوام فریبی سعی دارند با انتشار شایعه ای در این خصوص که این فناوری غیرقابل فیلتر می باشد مانع ورود برخی به پیام رسان بومی شوند و در این خصوص ضرر اصلی را فعالان فضای مجازی متحمل خواهند شد . با تشکر
Netherlands
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
دلارو به 1000 برگردونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام بعد از اینکه برای ما ناامنی درستی کردی کجایی ؟ دقیقا کجایی ؟ هر جا هستی دیگه برنگرد
Germany
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
یعنی باید پیامک فیلتر می شد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
این که میگن همه مردم از فیلترشکن استفاده می کنند پس چرا اطراف من و دوستانم همه دارن از گپ و سروش استفاده می کنند . همه چه کسانی هستند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
کدام بلاکچین ؟ اصلا آنجور که تحقیق کردم بلاک چین به معنای غیر قابل فیلتر بودن نیست بلکه فیلتر کردنش راحت تره . . من خواهشمندم سایت خوب و وزین خبرنگاران جوان در این مورد گزارشی تهیه کنه که مردم روشن بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به فکر مشکلات جوانان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
حق انتخاب بین کالای خارجی و داخلی = بیکاری جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام چرا با وجود فیلتر تلگرام به راحتی میشه بدون نیاز به فیلتر شکن از تلگرام طلایی استفاده کرد به طوری که طی دو روز از یک میلیون به سه میلیون دانلود در بازار رسیده..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام چرا با وجود فیلتر تلگرام به راحتی میشه بدون نیاز به فیلتر شکن از تلگرام طلایی استفاده کرد به طوری که طی دو روز از یک میلیون به سه میلیون دانلود در بازار رسیده..
Iran (Islamic Republic of)
نه به تلگرام
۰۹:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا مسئولان هم به فکر فیلتر بلاک چین و سایفون باشندچون دستکمی ااز تلگرام خائن ندارند
Iran (Islamic Republic of)
نه به تلگرام
۰۹:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
لطفا مسئولان هم به فکر فیلتر بلاک چین و سایفون باشندچون دستکمی ااز تلگرام خائن ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
یه فیلتر شکن نصب کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
قوه قضائیه تشکر تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
قوه قضائیه تشکر تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سید علی بهرامی
۰۸:۴۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
چه بهتر فیلتر شده همه مردم حواسشون به تلگرام بودن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش نصب نمیکنم.
Iran (Islamic Republic of)
اااا
۰۸:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام طلایی نصب کنید بدون فیلترشکن وصله
Iran (Islamic Republic of)
ايمان
۰۸:۱۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط پيام رسان بله حرف نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام باید وصل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیام رسان سروس 3 روز قطع بود کسی متوجه نشد
این یعنی تعداد کاربرانش خیلی کمه
Iran (Islamic Republic of)
h
۰۷:۵۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
صبر کنید تا نسخه بلاکچین بیاد
اگ فیلتر کاملم کنن هیچ نصب نمیکنم بهتره تا پیام رسان داخلی نصب کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
تا فیلتر شکن هست غمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
تا فیلتر شکن هست غمی نیست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۴:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
الهم عجل الولیک الفرج
United States of America
ناشناس
۰۲:۳۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظر من باید حق انتخاب را به خود مردم بدهید بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
#تلگرام خوبه
Canada
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اینشالا فکری بحال اینستگرام هم کنید خیلی عکس های غیر اخلاقی است .من که از بین بردمش .ولی واسه بقیه میگم .اینستاگرام را فیلتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
milad
۱۳:۲۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اقای نسبتا محترم بستگی به استفاده داره.استفاده درست هم میشه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام رو قطع کردید چرا سرعت اینترنت رو پایین اوردین؟!اون که دیگه هم بومیه هم پولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام کجایی دقیقا کجایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
حق انتخاب پیام رسان با مردمه
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما که به هر سختی شده میریم تلگرام
تا اواسط خرداد هم بلاک چین تلگرام شروع به کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام فیلتر شه چه فایده جایگزین خارجی برای تلگرام
Germany
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بله هم سرعتش کند دیروز بعدازظهر کلا قطع بود
Germany
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بله دیگه وقتی گزینه حذف حساب سروش کار نمیده باید هم بشه ده میلیون کاربران سروش از 1 میلیون هم کمتر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
من از سروش خوشم نمیاد زور نیست که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
وقتی افرادی با فیلتر شکن می تونند براحتی از تلگرام استفاده کنند فیلتر کردن نه تنها معنایی نداره بلکه باعث میشه افرادی که فیلترشکن ندارند و کسب و کارشان از طریق تلگرام هست در حقشان ظلم شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدا کنه هیچوقت نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
از وقتی که تلگرام فیلتر شد من یه کار خوب پیدا کردم بعدش هم یه همسرخوب گرفتم بعد هم یه خونه ی شیک خریدم والان هم دارم مسولین ومقامات زحمتکش رو که انقدر به فکر مردم هستند رو ازته دل دعا میکنم والان هم به اتفاق همسرعزیزم از پیام رسان سروش داریم استفاده میکنیم وبه ریش دشمنانمون که اصلا نمیتونن مارو شکست بدن میخندیم.به شما هم توصیه میکنیم این مراحل رو از بالا به پایین به طور کامل انجام بدید.با تشکر از شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
داریم به دوستانمان سروش رو معرفی می کنیم امیدوارم زیرساخت رو قوی کنید تا پیش دوستانمان شرمنده نشویم مشکل سروش از نرم افزار نیست امیدوارم دولت زیر ساخت کافی را بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که فیلتر شکن نصب کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش خوبه امیدوارم بهتر از این هم بشه
France
هادی
۲۱:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
با فیلتر شکن واردش میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
در آینده کسانی که روزی مخالف بومی شدن فضای مجازی بودند این ثمره یعنی فضای مجازی کاملا ایرانی را محصول خودشان معرفی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۲۱:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که الان هم بدون فیلتر شکن دارم استفاده می کنم از تلگرام.
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۲۱:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که الان هم بدون فیلتر شکن دارم استفاده می کنم از تلگرام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
آیا خواب این رو هم می دیدیم که روزی 25 میلیون کاربر عضو پیام رسان های داخلی شود ؟ پس چرا حمایت نمی کنیم ؟ چرااااااااااااااااا؟ سرورها رو تقویت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
من سروش دارم و خیلی عالیه

سرعتش خیلی بالاست و اینترنت رایگان هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید بجای فیلترینگ فرهنگ سازی شود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نا شناس
۲۰:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
قیمت دلار ارزون شد.مرغ و گوشت هم که ارزون شد همه مشکلات تقصیر تلگرام بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
متخصص های داخلی کاری کردند که دیگر نیازمند مدیر تلگرام نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
از متخصص های کشورمان حمایت نمی کنیم بعد می گوییم چرا خوارزمی و ابن سینا دیگر نداریم
۱۲۳
آخرین اخبار