ساری در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

کرباسیان باید به گونه‌ای عمل می‌کرد که اقتصاد کشور با یک توئیت بهم نریزد

نماینده مردم اهواز گفت: کرباسیان به عنوان سکان‌دار اقتصاد کشور موظف بود اقتصاد کشور را چنان اداره کند که اقتصاد کشور با یک توئیت و تهدید رئیس جمهور آمریکا به هم نریزد.


آقای کرباسیان! شما تمام مشکلات ارزی و بانکی را فقط گردن رئیس بانک مرکزی انداختیده گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ساری نماینده مردم اهواز در جلسه علنی امروز (یکشنبه 4 شهریور) در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: امروز کشور دچار بحران و جنگ اقتصادی شده  و ما تازه متوجه شدیم در این جنگ اقتصادی فرماندهی نداریم،  باید  حتما به دلیل بد عهدی آمریکا متوجه می‌شدیم که وزیر اقتصاد به خوبی عمل نمی‌کند.

وی افزود: آقای کرباسیان به عنوان سکان‌دار اقتصاد کشور موظف بود اقتصاد کشور را چنان اداره کند که اقتصاد کشور با یک توئیت و تهدید رئیس جمهور آمریکا به هم نریزد و یا حداقل در صورت وقوع بحران, تصمیمی نصفه و نیمه برای آن می‌گرفتند.

ساری با بیان اینکه آقای وزیر در طول یک‌سال گذشته تنها دو بار در جلسات شورای پول و اعتبار حضور داشتند گفت: اساسا ایشان به دلیل عدم تسلط بر موضوعات اقتصادی از جلسات شورای پول و اعتبار غایب بوده است، اگر اینگونه نبوده است خود ایشان باید در این باره توضیح دهد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای وزیر اقتصاد به خوبی می‌داند بزرگترین واگذاری دوران تصدی‌شان فروختن بیمه البرز بوده است اظهار کرد: آیا واقعا بیمه البرز به بخش خصوصی واقعی فروخته شده است؟ چرا آقای وزیر زمانی که اوج‌ مخالفت‌ها در ماجرای فروختن بیمه البرز را دیدند اسم واقعی خریداران را اعلام نکردند؟ همچنان هم معلوم نیست که بیمه البرز چه سرانجامی داشت.

ساری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: آقای کرباسیان در همان دستاوردهای چند خطی که اعلام کرده است، می‌گوید 6 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها را فروخته اند؛ آیا در زمانی که بازار ملک نزدیک به 50 درصد افزایش داشته است،  فروش اموال بانک‌ها کار سخت و شق‌القمری بوده است؟ از طرفی می‌بینیم که املاک پایه بانک‌ها تا چند ده درصد کاهش داشته است.

وی افزود: ای کاش آقای کرباسیان توضیح می‌دادند که شبکه بانک‌های دولتی به ویژه بانک‌ ملی در کل چه میزان اموال مازاد دارند و او در این بازار داغ با ارزان فروشی چه نسبتی از این اموال مازاد را فروخته‌اند در حالی که اموال مازاد بخشی از اموال بانک‌ها است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر اقتصاد باید توضیح دهد که با 135 هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه چه کرده‌اند؛ یا آیا وی خبر دارد که زیان بانک‌ها از رقم نجومی 500 هزار میلیارد تومان عبور کرده است؟ وی کدام سیاست را برای مقابله با آن ایجاد کرده‌اند؟

ساری خطاب به وزیر اقتصاد افزود: من شما را انسان متشخصی می‌دانم اما مطمئن هستم که شما درکی از شاخص‌های اقتصاد ندارید قطعا اگر خودتان استعفا بدهید بهتر است، شما تمام مشکلات ارزی و بانکی را گردن رئیس بانک مرکزی انداختید و وقتی دیدید افکار عمومی نسبت به رئیس بانک مرکزی گارد گرفته‌اند به جای انجام کار اساسی سعی کردید در جای امن قرار بگیرید، آقای سیف به درستی و به حق برکنار شدند و شما هم باید برکنار شوید.

وی گفت: مجلس برنمی‌تابد افرادی در منسب تصمیم‌گیری کشور بنشیند که آسیب‌های بزرگی را به اقتصاد کشور بزند، وی مطلع هستند که 11 شهریور ماه سررسید سپرده‌های بلند مدت 15 درصدی است می‌دانید اعطای این سود‌ها چه افزایش نقدینگی را به دنبال دارد میزان نقدینگی به هزار و 530 میلیارد تومان رسیده و به طرز شگفت‌انگیزی برای اولین بار از تولید ناخالص داخلی پیشی گرفته است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر اقتصاد از مبارزه با فساد می‌گوید ولی نمی‌گوید که با کدام فساد مبارزه می‌کند یا می‌خواهد با آن مبارزه کند، تصریح کرد: کرباسیان مدام از بودجه سال 97 گلایه دارد و نمی‌دانم در جلسات هیئت دولت چه واکنشی نسبت به این بودجه گرفته بودند، وزیر اقتصاد یکبار گفته بودند که دلار 4200 تومانی در بازار فراوان است، لطفا به عنوان وزیر اقتصاد مملکت و تنها مقام پاسخگو به مجلس و نه به سازمان برنامه و بودجه به مجلس توضیح دهید برای چه کسانی دلار 4200 تومانی موجود است.

ساری در خصوص مشکلات ارزی گفت: این مشکلات بسیاری از افراد را به خاک سیاه نشاند نرخ تورم دو رقمی شده است چوب حراج به ذخایر ملی و طلای کشور زده و 38 میلیارد دلار را بدون ذره‌ای تأثیر در بازار عرضه کردند، آقای وزیر تازه یادشان آمده که از واردکننده‌ای که از 4 ماه قبل پول به حساب دولت واریز کردند و الان کالایش پشت دروازه‌های گمرک مانده است مابع‌تفاوت دریافت کند.

وی با بیان اینکه کارشکنی‌های گمرک موجب عقب افتادن طرح رجیستری گوشی تلفن همراه شد بیان کرد: گمرک با ارسال 900 هزار جعلی تلفن همراه از نمونه‌های فعالیت‌های مخرب گمرک بوده است، در گمرکات بوشهر مدیری منسوب شده که مدتی قبل برای اقداماتش دادگاهی شده بود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار