معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان:

یک سوم صنایع دستی دنیا در اصفهان وجود دارد

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان گفت : اصفهان در مجموع ۲۰۰ رشته از ۶۰۰ رشته صنایع دستی دنیا را دارد یعنی یک سوم صنایع دستی دنیا را به خود اختصاص داده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،جعفر جعفر صالحی معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان  در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی اردستان گفت: اگر بخواهیم به موضوع گردشگری توجه شود باید صنایع بومی خود را احیاء کنیم و به صنایع وارداتی بها ندهیم چراکه گردشگران به صنایع بومی هر شهری توجه ویژه دارند.

وی با تبریک هفته فرهنگی اردستان افزود: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه گردشگری بی توجهی به اصالت ها و گذشته خودمان است که در صورت ترویج این اصالت ها میتوانیم در حوزه های مختلف حرف های خوبی را برای گفتن داشته باشیم.

اردستان نیازمند بازارچه تخصصی صنایع دستی دائمی است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه اردستان نیازمند بازارچه تخصصی صنایع دستی دائمی است به نوعی که فعالیت آن صرفا فروش صنایع دستی باشد ، ابراز داشت : زمین این بازارچه باید به صورت تملکی در اختیار گرفته شود و از اعتبارات ملی نیز برای ایجاد آن کمک بگیریم 

جعفر صالحی با بیان اینکه اصفهان یکی از استان های شاخص در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است و امتیازها و افتخاراتی که در عرصه ملی و بین المللی کسب کرده مرهون تلاش و فعالیت هنرمندان در اقصی نقاط استان است ، تصریح  کرد : در هر منطقه برخی از رشته های اصیل و بومی وجود دارد که اصفهان در مجموع ۲۰۰ رشته از ۶۰۰ رشته دنیا را به خود اختصاص داده است که یک سوم صنایع دستی دنیا را شکل می دهد.

باید رشته های فراموش شده صنایع دستی را احیاء کنیم

وی بیان داشت : شهرستان اردستان از لحاظ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار غنی و دارای ظرفیت های بالقوه ای است اما از رشته های بومی و محلی فاصله گرفته است ، بر این اساس باید در قدم اول رشته های فراموش شده را احیاء کنیم و با استفاده از توان پیشکسوتان بر روی آن سرمایه گذاری انجام شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود : شهرستان اردستان دارای استعداد های بالایی است و بر این اساس دستگاه های متولی باید تلاش کنند تا با برنامه ریزی های لازم هنرمندان از تسهیلاتی برخوردار شوند ، به طور مثال هرچند سفال زواره معروفیت جهانی و کشوری دارد اما از نظر تعداد هنرمند نیازمند کار بیشتری است.

حمید رضا تاملی فرماندار اردستان در ادامه این مراسم اظهار داشت : حضور و مشارکت جدی بانوان در فعالیت های اجتماعی یکی از سیاست های دولت است که باید مورد تاکید کارگزاران قرار گیرد ، گفت :  بدون شک بهترین بستر برنامه ریزی روی توسعه ، موضوع گردشگری است و در این راستا می توان به استعدادهای گردشگری استان مانند اقلیم های متنوع، آداب و رسوم ، غذاهای مختلف و صنایع دستی و بناهای تاریخی توجه داشت.

وی با تاکید بر ضرورت همدلی و همگرایی خوب در راستای پیشرفت حوزه گردشکری شهرستان افزود: گردشگری و صنایع دستی نسبت به مشاغل دیگر سرعت و رشد خوبی داشته است و  این روند باید ادامه داشته باشد.

ایجاد تشکل صنفی از نیازهای حوزه گردشگری اردستان

فرماندار اردستان ایجاد تشکل صنفی را یکی از نیازهای حوزه گردشگری اردستان دانست و ابراز داشت : مسئولان صنایع دستی باید هرچه سریع تر به تشکیل آن اقدام کنند تا با فعالیت هایی که قرار است در بخش گردشگری انجام شود به صورت مساوی برای هر سه شهر شهرستان اردستان مفید باشد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار