نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو تهران در مشهد:

از دانش‌های کارشناسی یونسکو که در زمینه مدیریت آب تهیه شده است استفاده خواهیم کرد/آب شیرین یک منبع مهم برای سلامت و رفاه و امنیت است

از دانش‌های کارشناسی یونسکو که در زمینه مدیریت آب تهیه شده است استفاده خواهیم کردنماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو تهران گفت: از دانش‌های کارشناسی که تحت عنوان برنامه‌های مدیریت آبی یونسکو تهیه شده است استفاده خواهیم کرد.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، الکساندر لایشت نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو تهران در دومین جشنواره ملی فناوری‌های آب که با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در مشهد در حال برگزاری است گفت: برنامه بین المللی G-WADI در سال ٢٠٠٥ میلادی با شرکت کشور‌های افغانستان ، چین ، ایران ، هند و مغولستان برای افزایش همکاری منطقه‌ای برای مدیریت مناطق خشک تاسیس گردیده است.

وی تصریح کرد: برنامه ابتکار بین المللی خشکسالی در جلساتی با ایران تصویب شد و بستری برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه در زمین خشکسالی و کنترل بحران آب در اختیار می‌گذارد.
 
نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو تهران گفت: آب شیرین یک منبع مهم برای سلامت و رفاه و امنیت است و بر اساس آخرین تحقیقات افزایش تقاضای جهانی با نرخ ١ درصد در سال در حال افزایش است ؛ در دو دهه آینده نیز تقاضا برای آب و چالش‌های آبی هم افزایش خواهد یافت.
 
الکساندر لایشت افزود: اکنون زمان مناسبی است با برگزاری این همایش‌ها و نشست‌ها تجارب خود را در زمینه مدیریت بحران آب در کشور‌هایی که با چالش‌های مشابه رو به رو هستند به اشتراک گذاشته و با همکاری راه حل‌هایی پایدار برای مقابله با کم آبی بیابیم.
 
وی تصریح کرد: کم آبی می‌تواند به معنای کمبود در مقدار منابع فیزیکی آب در دسترس یا به معنای کمبود در دسترسی به علت فقدان زیر ساخت‌های جمع آوری و توزیع آب باشد.

نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو تهران گفت: بر اساس جدید‌ترین گزارش توسعه جهانی آب حدود ٣ میلیارد و ٦٠٠ میلیون نفر در سراسر جهان که تقریبا نیمی از جمعیت جهان است حداقل یک ماه در سال با مشکل کم آبی رو به رو هستند که این رقم می‌تواند تا سال ٢٠٥٠ میلادی به ٥ میلیارد در سال برسد.

الکساندر لایشت افزود: کم آبی و خشکسالی‌های طولانی مدت اثرات زیان بار گوناگونی در مناطق و خشک و نیمه خشک به بار آورده است ؛ از جمله این اثرات می توان به اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی و کاهش سطح آب خانه‌ها اشاره کرد.
 
وی تصریح کرد: سناریو‌های موجود تغییر اقلیم نشان می‌دهد کم آبی می‌تواند سبب جا به جایی ٢٤ تا ٧٠٠ میلیون نفر در مناطق خشک و نیمه خشک جهان شود.

نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو تهران گفت: مجموعه بین المللی سازمان ملل تخمین می‌زند که موج‌های خشکسالی و گرمایی در بسیاری از مناطق جهان در دهه‌های آتی افزایش خواهد یافت به گونه‌ای که به یکی از پر آسیب‌ترین مخاطرات طبیعت تبدیل خواهد شد.
انتهای پیام//آ.ح
 

کم آبی و خشکسالی‌های طولانی مدت اثرات زیان بار گوناگونی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار