۷۰ هزار مسکن روستایی نیازمند مقاوم‌سازی در لرستان

معاون استاندار لرستان گفت: ۷۰ هزار مسکن روستایی در لرستان نیازمند مقاوم سازی است که از روستاییان تقاضا داریم نسبت به بازسازی و مقاوم سازی منازل خود با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن اقدام کنند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،  احمدمرادپور معاون عمرانی استاندار لرستان با اشاره به اینکه سالانه بیش از هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از بروز بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل در کشور داریم اظهار داشت: ایران جزء ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا و از لحاط تنوع حادثه جز پنج کشور دنیا است، درکل دنیا ۴۳ حادثه شناسایی شده که ۳۳ مورد آن را درایران تجربه کردیم در لرستان نیز همین تعداد را تجربه کرده ایم؛ سالانه هزار مورد زلزله ثبت شده در کشور داریم که ۲۴۰ مورد آن بالای ۴ ریشتراست.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ گسل زلزله در کشور شناسایی شده است افزود: طول این زلزله‌ها حدود ۴۰ هزار کیلومتر معادل محیط کره زمین یعنی کشور ما زلزله خیز است بنابراین باید تمهیدات لازم را برای مقابله با زلزله به کار گرفته شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان عنوان کرد: ظرف چندسال اخیر شاهد چند زلزله ویرانگر بودیم که مهمترین آن زلزله بم، دشت سیلاخور و زلزله سال گذشته است که همچنان ادامه دارد، زلزله‌ای که سبب بی خانمان شدن ۷۰ هزار نفر شد.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۹۵۵ روستای دارای سکنه در لرستان داریم بیان کرد: از این تعداد هزار و ۵۹۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند، همچنن ۱۷۳ هزار خانوار روستایی با ۱۵۳ هزار مسکن روستایی در استان وجود دارد.

مرادپور با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۴ هزار مسکن روستایی با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن بازسازی و مقاوم سازی شده است تصریح کرد: در واقع میانگین جذب تسهیلات روستایی در استان ۶۵ درصد است، ولی کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ هزار مسکن روستایی در استان نیازمند مقاوم سازی است که از روستاییان تقاضا داریم نسبت به بازسازی و مقاوم سازی خانه‌های خود با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن اقدام کنند.

معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: بر اساس آمار ۳۷۰ هزار نفر در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند یعنی معادل ۳۵ درصد جمعیت شهری که نگران کننده است؛ مساحت بافت‌های ناکارآمد و فرسوده دراستان دو هزار و ۲۵ هکتار است که از این مساحت ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی، ۹۰۰ سکونتگاه غیررسمی و ۷۷۵ بافت ناکارآمد میانی است.

وی اظهار داشت: باوجود اینکه درگذشته مبالغ هنگفتی برای ساخت مسکن مهر هزینه شد، اما جانمایی آن مورد توجه قرار نگرفت و به جای ساخت وسازدر بافت‌های فرسوده این کار در خارج از شهر انجام شد که نیازمند خدمات زیربنایی وروبنایی بود به طوری که همچنان مشکلات مسکن مهرسرجای خود باقی است.

مرادپور به مقوله بازآفرینی شهری دولت تدبیر و تحت عنوان مسکن امید اشاره کرد و افزود: براساس این طرح قرار است بازآفرینی دو هزار و ۷۰۰ محله طی ۱۰ سال توسط ستاد بازآفرینی دردستور کارقرار بگیرد، در لرستان نیز ۹ محله درشهرستان‌های خرم‌آباد، پلدختر وبروجرد شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: در این طرح دولت به استانداران اجازه داده درزمین‌هایی که در بافت‌های فرسوده و یا در مجاورت بافت‌های فرسوده مالکیت دولتی دارند در بحث بازآفرینی دراختیار توسعه گر قرار گیرد؛ در بحث بازآفرینی سازمان‌های مردم نهاد، سپاه و بسیج در محله‌های مختلف مستقر شده و کارتسهیل گری را به خوبی انجام می‌دهند.

معاون عمرانی استاندار لرستان علی آباد، گل سفید، کرگانه، فلک الدین، پشت بازار، زید بن علی واسدآبادی را از محله‌های هدف مطرح و بیان کرد: کارساخت دو هزار و ۵۰۰ مسکن در هفته آینده شروع می‌شود و پس از تکمیل طرح کلید به کلید را اجرایی خواهیم کرد.

مرادپور تصریح کرد: از شهروندانی که دربافت‌های فرسوده و ناکارآمد سکونت دارند تقاضا داریم همکاری لازم را برای اجرای طرح بازآفرینی محله‌ها داشته باشند دستگاه‌ها و مسئولان نیز اهتمام جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های خرم آباد و پلدختر به دلیل شیب بالا به محض بارش با سیلاب مواجه می‌شوند خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری دراین حوزه‌ها توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باید اجرایی شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: در راستای ساماندهی آب‌های سطحی داخل شهر برنامه‌هایی تدوین شده و برخی از این برنامه‌ها توسط شهرداری در محل زیرگذربهارستان دردست اقدام است که امیدواریم زمستان سال آینده مشکلی به نام آب‌های سطحی نداشته باشیم.

انتهای پیام/م

۷۰۰۰۰ مسکن روستایی در لرستان نیازمند مقاوم‌سازی است‌

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.