تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با راشاتودی:

آمریکا مدتهاست که دیگر ابرقدرت نیست

یک تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی به بررسی تنش‌هایی پرداخت که پس از خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه میان واشنگتن-آنکارا ایجاد شده است.

آمریکا مدتهاست که دیگر ابرقدرت نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «­یوسف اریم» تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی  در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: اردوغان اعلام کرده است انتظار هیچ اقدام تنبیهی از طرف آمریکا را ندارد، اما در عین حال آمریکا ترکیه را تهدید به تحریم کرده است، گفت: از سخنان رئیس جمهور ترامپ در نشست گروه ۲۰ در ژاپن می‌توان به خوبی تهدیدات را در رابطه با خرید سامانه اس-۴۰۰ مشاهده کرد. این موضوع سبب شد که ترکیه در مسیر خود ثابت قدم بماند.

وی افزود: در زمان رئیس جمهور اوباما، ترکیه تلاش کرد که چندین بار سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت را خریداری کند، اما این خرید بار‌ها و بار‌ها مسدود و متوقف شد. این موضوع به امنیت ملی ترکیه مربوط می‌شود. اگر آمریکایی‌ها سامانه پاتریوت را به ترکیه می‌فروختند آنگاه ترکیه خواهان خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه نبود. باید ببینیم که قانون کاتسا در رابطه با نهاد‌های ترکیه چه دستورالعملی دارد. باید ببینیم که این قانون در رابطه با شورای ملی ترکیه چه دستورالعملی دارد. باید ببینیم که دستورالعمل آن در رابطه با وزارت دفاع و وزارت خارجه ترکیه چیست. این موضوع می‌تواند پیشنهاد‌های لازم را برای تحریم‌های ترکیه در اختیار ترامپ قرار دهد.

این کارشناس ادامه داد: اردوغان امیدوار است که ترامپ معافیت‌هایی را برای ترکیه در نظر بگیرد. آمریکا از قدرت لازم برای وضع معافیت بر ترکیه برخوردار است. این احتمال هم وجود دارد که بر اساس قانون کاتسا تحریم‌هایی بر ترکیه وضع شود. ترکیه انتظار دارد که رفتار بهتری با آن شود. اگر پاسخ بدی به ترکیه داده شود این کشور پاسخ لازم را خواهد داد.

اریم در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: ترکیه از بین روسیه و آمریکا کدام را انتخاب خواهد کرد، گفت: جهان متغیر است. چه آمریکا بخواهد یا نخواهد ما وارد یک مرحله چندجانبه گرایی و چندین ابرقدرتی در جهان شده ایم. آمریکا از زمان جنگ سرد دیگر تنها قدرت حاکم در جهان نیست. ما شاهد قدرت هایی، چون روسیه و چین هستیم. روسیه به ترکیه نزدیکتر است و منافع مشترک زیادی در بخش انرژی و امنیتی با این کشور دارد. ترکیه با روسیه زمینه‌های عملیات مشترک در دریای سیاه و سوریه دارد. ترکیه باید روابط محکمی با روسیه داشته باشد. این یک واقعیت است و آمریکا باید آن را درک کند. البته ترکیه عضو ناتو است و برخی از اهداف ناتو به دوران جنگ سرد باز می‌گردد. بسیاری از مشاوران ترامپ مخالف روسیه هستند. آن‌ها باید خود را به روز رسانی کنند. آن‌ها باید خود را با واقعیت‌ها وفق دهند. روسیه یک بازیگر اصلی در خاورمیانه (غرب آسیا) است. ترکیه یک قدرت عمده در منطقه است. توسعه روابط بین دو کشور موضوعی طبیعی است. اردوغان اخیرا به روسیه به عنوان یک شریک راهبردی اشاره کرد. ما می‌توانیم با نگاهی به طرح‌های مشترک دو کشور به خوبی به این موضوع پی ببریم. ما شاهد همکاری دو کشور در سوریه هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار