صد‌ها میلیون دلار سرمایه گذاری از طرف یک خودروساز در کشور‌های خارجی انجام شده است که حدودا اکثر آنها ناتمام مانده است.

نارضایتی‌ها از عملکرد خودروسازان همچنان ادامه دارد/ ماجرای راه اندازی خط تولید خودرو در کشور‌های خارجی به کجا رسید؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت بالا و کیفیت نه چندان مطلوب خودرو‌های تولید داخل چند سالی می‌شود که به بخشی جدا نشدنی از اخبار اقتصادی تبدیل شده است؛ بار‌ها و بار‌ها از تفاوت چشمگیر قیمت تمام شده خودرو‌ها و قیمت مصرف کننده شنیده ایم، اما گویی زور مسئولان حوزه صنعت کشور به انحصار گران خودرویی نمی رسد.

در طی سال های گذشته حمایت "بی چون و چرا" از خودرو سازها  بهره وری این صنایع را تا حد چشمگیری کاهش داده است؛ اُفت کیفیت در نبود فضای رقابتی، مدیریت ناکارآمد،  تخلف گسترده و سرمایه گذاری های ناموفق و غیراصولی مهم ترین واژه هایی است که در کنار صنعت خودروسازی به چشم می خورد.

مشکلات خاص در این صنعت کار را به جایی رسانده است  که بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی  آن‌ها صدای مجلسی‌ها را در آورد و  کار به جایی رسید که نمایندگان حذف فساد در صنعت خودرو را یکی از دستاورد‌های خصوصی سازی می دانند.

پشت پرده‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های بر باد رفته ایران‌خودرو/ بار هزینه بی‌کفایتی مدیران بر دوش مصرف کننده‌ها

تصمیمی غلط با ضرر چند صد میلیون دلاری/احداث کارخانه در کشوری که زیرساخت تامین برق نداشت!

ماجرای یکی از این پول‌های بر باد رفته به اواخر دهه هشتاد باز می‌گردد؛ زمانی که افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با برخی از کشور‌های همسایه ایران‌خودرو را به فکر احداث خط تولید در برخی کشور‌های خارجی انداخت؛ تفکری که می‌توانست ارز آوری به همراه داشته باشد، با تصمیم گیری های غلط و سیاست های اشتباه مدیران به ضرری چند صد میلیون دلاری تبدیل شد.

بنابر گزارش این خودروسازی در آن سال، کشور‌های سوریه، بلاروس، آذربایجان، سنگال، مصر و ونزوئلا مقاصد ایران خودرو برای سرمایه گذاری خارجی و ایجاد سایت‌ها تولیدی بودند که اغلب سرنوشت خوبی نصیبشان نشد.

در بین مناطق انتخابی بخش‌هایی مانند ونزوئلا از همان ابتدا بازده اقتصادی مناسب را نداشت  و در برخی موارد مانند کشور سنگال با اختلال در زیر ساخت مواجه بودند؛ مواردی که مدیران مربوط، این مسائل را در ارزیابی های اولیه لحاظ نکرده بودند برای مثال اولین کارخانه برون‌مرزی خودرو سازی ایران در سال ۱۳۸۵ در جمهوری آذربایجان و با نام آذ-سمند افتتاح شد؛ در آن زمان هنوز جمهوری آذربایجان چندان رنگ خودرو‌های جدید و اروپایی را به خود ندیده بود و سمند می‌توانست با ارائه خدمات پس از فروش و تسهیلات مناسب مردم آنجا را به سمت خرید بکشاند، اما با  زیان‌ده شدن آن، این خط تولید در سال ۸۹ تعطیل شد.


بیشتر بخوانید: جایگزین خودروی پراید مشخص شد


سرمایه گذاری دیگری که ضرر سنگینی بر دوش ایران‌خودرو گذاشت و این روز‌ها سر و صدای زیادی به پا کرده است، خط تولید ایران خودرو در سنگال است؛ بعد از سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری ایران خودرو در این کشور و زمانی که حتی خط رنگ این کارخانه را هم نصب شده بود، متخصصان ایران خودرو متوجه شدند کشور سنگال زیرساخت‌های لازم برای تامین برق مورد نیاز خط تولید را ندارد!

دردسر‌های سرمایه گذاری دستوری و بررسی نشده در صنعت خودرو

چندی پیش امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرمایه‌گذاری ایران خودرو در کشور سنگال، اظهار کرد: در دولت دهم از طرف شرکت ایران خودرو سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در سنگال انجام شد که هیچ تولید و منفعی برای کشور و این شرکت تولیدی به همراه نداشته است.

این در حالی است که شرکت ایران خودرو در سال‌های پیش از این، ادعا می‌کرد که این کارخانه ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه در سال را دارد و از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز کرده است.

پشت پرده‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های بر باد رفته ایران‌خودرو/ بار هزینه بی‌کفایتی مدیران بر دوش مصرف کننده‌ها
امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات این سرمایه گذاری اظهار کرد: متأسفانه شرکت ایران خودرو بدون انجام مطالعات میدانی، اقتصادی و فنی لازم، اقدام به احداث خط تولیدی برای یکی از خودرو‌های خود کرد، در حالی که سرمایه گذاری در کشور‌های خارجی به خصوص در کشور‌های آفریقایی ریسک بسیار بالایی به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: جزئیات واردات لاستیک دست دوم چیست؟


امینی اظهار کرد: بعد از صرف هزینه سنگینی که بنا بر اعلام برخی مسئولان حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، مشخص شد برق منطقه‌ای که خط تولید در آن‌جا احداث شده پتانسیل و توان لازم برای پشتیبانی از خط تولید را ندارد و این فرآیند تا به امروز متوقف شده است.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به درگیری بین ایران و سنگال بر سر ایجاد زیرساخت برای تأمین برق این خط تولید، گفت: بنابر استاندارد‌های جهانی تهیه زیرساخت باید توسط خود کشور انجام شود، اما با توجه به اینکه کشور‌های آفریقایی با مشکل درآمد و سرمایه مواجه هستند این اقدام با تأخیر طولانی مدتی مواجه شده است.

او ادامه داد: کشور سنگال توان ساخت نیروگاه و تأمین چنین برقی را ندارد و مشکلات امروز این کارخانه حاصل انتخاب و اقدام  بدون بررسی اقتصادی و مالی است.

شک و شبهه‌هایی درباره تعهد ایران در برق رسانی به خط تولید سنگال

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره تعهد ایران در تأمین برق کارخانه احداث شده در سنگال، بیان کرد: طبق قانون، کشور سنگال وظیفه تامین زیرساخت‌ها را بر عهده دارد، اما نمونه قرارداد تنظیم شده به دست ما نرسیده است تا از میزان تعهدات ایران خودرو نسبت به کارخانه تأسیس شده در این کشور اطلاع پیدا کنیم؛ باید مشخص شود به چه دلیل پیش از سرمایه‌گذاری بررسی‌های لازم از شرایط و محیط کارخانه انجام نشده بود.

خجسته ادامه داد: متأسفانه سرمایه‌گذاری ایران خودرو در کشوری انجام شده است که سیستم برقی آن پاسخگوی پشتیبانی از یک خط تولیدی ایران خودرو نیست و سرمایه زیادی برای احداث این خط تولید صرف شده است؛ افرادی که در زمان شروع این طرح دستور انجام آن را دادند، باید پاسخگو باشند.

او بیان کرد: هر کسی که قصد سرمایه‌گذاری خارجی به خصوص در کشوری مثل کشور‌های آفریقایی را دارد، باید تمام جوانب را در نظر گرفته و عوامل موثر را مورد بررسی قرار دهد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی به جد پیگیر این موضوع است و باید مشخص شود چه کسانی دستور انجام این کار را صادر کرده‌اند.

نگرانی برای کاسه‌های زیر نیم کاسه خط تولید سنگال

اگر چه مسئولان ایران خودرو تمایلی به بازگو کردن این موضوع ندارند، اما تمام اطلاعات به دست آمده تاکید دارد که مشکل چند ساله این خط تولید در کشور سنگال، تامین برق آن است. هیچ کس پاسخی برای این سوال نداشت که آیا در قرار داد ذکر شده ایران تعهدی در برق رسانی به خط تولید دارد یا نه؟

هیچ نمونه‌ای از قرارداد امضا شده در دسترس نیست، اما سازمان توسعه تجارت ایران از این قرارداد با عنوان «امضای موافقتنامه ھمکاری شرکت ایران خودرو با طرف سنگالی جهت مونتاژ سمند و نیز قرارداد احداث خطوط انتقال برق» یاد می‌کند.

پشت پرده‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های بر باد رفته ایران‌خودرو/ بار هزینه بی‌کفایتی مدیران بر دوش مصرف کننده‌ها


فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تایید خبر سرمایه گذاری  ۱۰۰ میلیون دلاری ایران خودرو در سنگال تصریح کرد: مدتی پیش این سرمایه گذاری انجام شد و امروز به مرحله تولید رسیده است، اما زیر ساخت‌های کشور سنگال باعث شده است تا توانایی بهره‌برداری از این طرح را نداشته باشیم.

مقیمی گفت: با توجه به شرایط موجود نیاز به سرمایه گذاری دیگری در این بخش وجود دارد که کشور سنگال اصرار دارد از طرف ایران باشد؛ در شرایط فعلی و با وضعیتی که در سنگال وجود دارد ترجیح می‌دهیم این سرمایه گذاری از طرف آن‌ها انجام شود.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به تعیین تکلیف شدن این موضوع تا چند روز آینده تصریح کرد: اطلاعات بیشتری درباره این موضوع وجود دارد، اما تمایلی به اعلام آن‌ها نداریم؛ به زودی برنامه منسجمی که برای خروج از وضعیت ممکن تدوین می‌کنیم.

سرمایه گذاری ثانویه‌ای که مدیر عامل ایران خودرو از آن یاد کرد به برق رسانی این واحد تولیدی مربوط می‌شود، اما این مشخص نیست که بار این سرمایه گذاری بر دوش چه کسی خواهد افتاد.

خودروسازان این روز ها بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ این صنعت به سمت توانمندی های داخلی روی آورده اند؛ تولید موتورهای با استاندارد یورو ۵، گیربکس ۷ سرعته دستی، پیش طراحی گیربکس اتوماتیک، تولید کامپیوتر خودروECU و ...  از مهم ترین مصداق های تححق این امر به شمار می رود.

مسلما اگر در فضای رقابتی از دانش فنی روز دنیا بهره گرفته شود و در کنار آن خودروسازان داخلی راه را برای صادرات محصولات خود حداقل به کشور های دوست و همسایه باز کنند، نه تنها می توانند با ارز آوری به بهبود شرایط اقتصای کشور کمک کنند بلکه می توانند با ارتقای تکنولوژی ساخت، محصولات با کیفیت تری را روانه بازار داخل هم کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۴۷ ۰۷ دی ۱۳۹۸
تازه کیفیت خودرو ها در همه جای ایران یکی نیست مثلا 405که تهران فروش میره با405که داخل جنوب ایران فروش میره از نظر کیفیت فرق دارن البته هر دو بی‌کیفیت هستن ولی اونی که داخل جنوب فروش میره داغووون داغونه کلا در حد غرغون هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۱۸:۴۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خدا به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
فقط یه جمله...متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
عدالت و فریاد عدالتخواهی
۰۹:۰۸ ۰۶ دی ۱۳۹۸
جناب حجت الاسلام رئیسی لطف کنید بصورت شفاف و واضح به افکار عمومی پاسخ دهد
اولا علت اینکه اعتراضات و شکایتها مردم توسط قوه قضاییه دیده نميشه و به آنها توجهی نمیشه چیست؟؟؟!!!@

چرا اجازه اکران مستند اختاپوس در مورد بنجل سازان را نمی دید ؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
صددرصد موافقم گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
احسنت عالی فرمودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
جناب حجت الاسلام رئیسی لطف کنید بصورت شفاف و واضح به افکار عمومی پاسخ دهد
اولا علت اینکه اعتراضات و شکایتها مردم توسط قوه قضاییه دیده نميشه و به آنها توجهی نمیشه چیست؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۰۸:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
قیمت رو چند برابر کردند و بعد از یک سال ارزان که نشد هیچ، هر روز گران تر هم میشه . .تازه منتظر بازی شب عیدشون هم باشید
United Arab Emirates
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۷ دی ۱۳۹۸
ناراحت نشید فراد پس فردا خودرو ملی ترکیه که از فنی از تسلای آمریکایی هم بالاتر است به نصف و یا یک چهار قمیت به داخل کشور قاچاق می شه و ما مردم هم بدون پلاک سوار خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
O
۰۷:۵۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
آقا جان مگه نمیگن میخان دو خودرو جدید درست کنن آقا نمیخایم شما همون قدیمی ها رو درسکن بده به مشتری قیمت بیاد پاین خودرو جدید نمیخایم سمندر بکن سی ملیون همین بسمونه
United Arab Emirates
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۷ دی ۱۳۹۸
باید اجازه بدندبه بخش خصوصی واقعی که مانند ترکیه معجزه کنه و خودرو تمام برقی حتی بالاتر و بهتر از تسلای آمریکایی روانه بازار کنه
زنده باد مسئولان ترک
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۰۴:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
باز هم نفهمیدیم که خودرو، بهانه ای است برای گرفتن پول مردم. دولتی که حریف دو شرکت انحصاری نشود، چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خب معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
اخه با چ رویی اسم خودشونو گذاشتن اتومبیل ساز ؟مونتاژماشینهای 50 سال پیش دنیا که خودروسازی نیست اوقت میگن مصرف بنزین زیاده ..اخه این مردم چ گناهی کردن که باید ماشین بی کیفیت بخرن بنزینم گرون بزنن ولا گرونترین بنزین دنیارو ما میزنیم چون جیب مردم خالی .ماشینم بی کیفیت ..اگه جون مردم ارزشی داشت این ماشینها هیچوقت تولید نمیشد.واقعا اون دنیا کی میخواد جوابگو این همه کشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
چه دلتون خوشه خودرو ساز یعنی همان دولت یادتون که نرفته سه سال پیش که ماشین های بی کیفیت توی پارکینگها باد کرده بود و مردم تحریمشون کرده بودند چطور دولت خودشو سریع انداخت جلو خودرو سازها تا ور شکست نشند حالا همون دولت کجاست تا فکری به حال مردم کنه ،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
شهدا ما شرمنده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
انشالله در شرکت خودروسازان بسته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
نخریدتا بسته بشه برای همیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
خودروسازان داخلی هرساله باماشینهای بی کیفیت خودشون هرساله جان هزاران ایرانی را میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
ناامیدیم
Iran (Islamic Republic of)
حلیمی
۰۱:۲۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
آقا این فیلم مستند " اختاپوس " مافیای تولید خودرو را چرا توقیف کردند ؟؟؟ . لطفا آقای رئیسی به این مساله ورود پیدا کنند . لطفا .
Iran (Islamic Republic of)
دکترمحسن نصیروندگرمی
۰۰:۵۷ ۰۶ دی ۱۳۹۸
#سلام.این کارخانه های ناموفق که در چندکشور درحال توسعه زده شده از بیت المال و گرانفروشی پنج برابری خودروسازان داخلی هست،تا کی این همه گرانی،مردم نخرید تا ارزان شود،چرا هیچ مسئولی رسیدگی نمیکند،سه سال میگند از امسال دیگه پراید تولید نمیشه و شماره نمیکنیم ولی باز تولید میکنند چون خودروسازان نفوذی دارند و مافیا تو هرجا،پراید با تیبا و ساینا چندان تفاوتی نداره و هیچ امنیتی ندارند تو تصادفات معمولی هر سه تاشون زود مچاله میشند،اگه راست میگند از امروز دیگه اینهارو تولید نکنند،قیمت واقعی این خودروها فقط هشت میلیون تومنه که با دلال بازی پنج برابر گرانفروشی می کنند،حداقل پژو یه ذره امنیت داره،قیمت واقعی پژو و پرشیا،ال نود زیر بیست تومن هست،جلوی واردات خودروهای کم مصرف و ارزان قیمت و هیبریدی را باز کنید تا انحصار بشکند،تاکی می خواهند به مردم ظلم کنند،متاسفانه برخیها سهم خود را از گرانی می گیرند و سکوت پیشه می کنند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مستند اخناپوس درباره مافیای خودروسازی در کشور هست و سر و صدای زیادی هم به راه انداخته و جیغ‌های بنفش زیادی رو بلند کرده،ظاهرا هنوز هم عناصری در قوه قضاییه هستند که از تبهکاران حمایت می‌کنند.
United Arab Emirates
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۷ دی ۱۳۹۸
باید پخش شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
وقتی بازار انحصاری باشه نتیجه اش همینه ای کاش مرز رو باز کنن رقابت باشه اون وقت التماس میکنن این اسباب بازی سازان گردن کلفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
شما فقط نت هارو قطع کنید
Netherlands
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
اره ۴۰۵ و میدن ۱۰۰ میلیون ضرر میکنن
Netherlands
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
حالا معلوم شد از کجا ابنقدر هزار میلیارد ضرر دادن و ما بدبختا باید جبرانش کنیم
Netherlands
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
ملت بد بخت ما مجبورن هر آشغالی رو از بازار انحصاری اینا بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
واقعا آدم به کجا باید شکایت کنه؟
بعد از دو ماه تکمیل وجه و پیگیری زیاد نمایندگی سایپا به من گفته چون ظن بر این هست که شما دلال هستید نمیتونیم خودرو رو فعلا تحویل باشید و منتظر بمونید تا سود تاخیر بگیرید.
بعد از اصرارهای زیاد کارمند تحویل درخواست رشوه کرده و گفته کاری میکنه در کمتر از ده روز خودرو تحویل بشه.
شما بگید به کی باید شکایت کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۶ دی ۱۳۹۸
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۲۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
تاوقتی انحصار باشد ورقابت نباشد خودروسازان به مردم خیانت می کننداگر واردات خودرو حتی کارکرده ازاد شودتکلیف این سازندگان قاتل مردم مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۰:۵۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خداوکیل آقای رئیسی دستور بده مستند مافیای خودرو سازی را صدا وسیما پخش کنه و خودت هم امید داریم که ریشه این مافیا را بسوزانی ، اگه شما نتونی کاری کنی هیچکس دیگه فکر نکنم بتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
چهره ی وهوای شهرها با تولید خودروهای از رده خارج زشت وآلوده شده است
مردم همین لبنان کوچولو خودروهای عالی سوارمی شوند ولی درایران مجبوریم گاری سوارشویم چرا؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بنظر من خودروسازی رو باید ب دست نیروهای نظامی مثل سپاه و ارتش سپرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
صنعت ایران مال قرن 19 است اگر بخواهیم درستش کنیم باید چندین هزار نفر بیکار شوند
پس بهتره به حال خودش رهاش کنیم چون اصلاح ناپذیر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۶ دی ۱۳۹۸
باید فکر نوآوری بودندو خلاقیت داشتند
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۵۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
در کنار تنها تولید کننده و بزرگترین قطب ورق خودرو ایران و خاورمیانه می‌توانستند همین خطوط جدید و همچنین در کشور خودمان احداث شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
جای این حرف ها پیگیر مستند اختاپوس باشید که چرا توقیف شده ؟
والا مردم دیگه امیدی به خودرو صفر سوار شدن با درامد حلال ندارن!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۶ دی ۱۳۹۸
باید هرچه زودتر رئیسی جلوی اینها رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۶ دی ۱۳۹۸
موافقم این مستند بایدمنتشرشود
Netherlands
دکترمحسن نصیروندگرمی
۱۹:۳۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
سلام.این کارخانه هایی که درکشورهای خارجی زدند همه از پول بیت المال و پول مردم ایران هست که با گرانی پنج برابری خودرو و دلال بازی خودروسازان در داخل نصیب ایران خودرو و سایپا شده است،در حقیقت با فشار بر مردم و گرفتن پول ناحق از مردم نصیب شان شده و حیف و میل کرده اند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۲۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خوب حالا کم کم دارد معلوم می شود نفت 150 دلاری سالها قبل کجاها به جای عمران داخل کشور خرج شده است. قوه محترم قضاییه باید از انها بپرسد که ایا بخش تحقیق و توسعه پیشرفته و بزرگی داشتید که رفتید کشور دیگر سرمایه گزاری کردید!!!!!!
United States of America
دکترمحسن نصیروندگرمی
۱۹:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
سلام.این کارخانه هایی که درکشورهای خارجی زدند همه از پول بیت المال و پول مردم ایران هست که با گرانی پنج برابری خودرو و دلال بازی خودروسازان در داخل نصیب ایران خودرو و سایپا شده است،در حقیقت با فشار بر مردم و گرفتن پول ناحق از مردم نصیب شان شده و حیف و میل کرده اند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
M.ahmadi
۱۹:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
شایدم هدف اصلا خودروسازی نبوده. اهداف پولشویی و ...اینجور چیزا بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مستند «اختاپوس» به کارگردانی مهدی انصاری و با موضوع مافیای خودروسازی که قرار بود امروز در حوزه هنری اکران شود به دلیل شکایت خودروسازان، با حکم قضایی توقیف و کارگردان آن بازداشت شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۶ دی ۱۳۹۸
جناب حجت الاسلام رئیسی لطف کنید بصورت شفاف و واضح به افکار عمومی پاسخ دهد
اولا علت اینکه اعتراضات و شکایتها مردم توسط قوه قضاییه دیده نميشه و به آنها توجهی نمیشه چیست؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
وام این ضررهارو ازجیب ما جبران کردن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۳۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خودروسازان قطره چکانی عرضه می کنند تا مردم را بچاپند . خودروهای مربوط به بیست سال پیش را با کم کردن آپشنهای خنده دار ، گرانتر میفروشند و دولت هم حمایت می کند.
Germany
محمد315
۱۸:۲۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
آقا بزارید ما جونا بیاییم پای کار صنعت خودرو سازی هم پیشرفت میکنه ول کنید این میز مدیریت رو بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
موقع رای دادن هم می رسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۶ دی ۱۳۹۸
رای فقط باید برگه را با خط قرمز ضربدر زد و اسم هیچ مفسدی را ذکر نکرد
Netherlands
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خدا بگم چیکارشون کنه ۱۰۰ میلیون دلارو دادن به فنا اخهههه.....
Netherlands
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
اره دیگه اینا میریزن تو جوب ما مجبوریم پولاشو بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
ایران خودرو و سایپا هی می نالن و میگن داریم ضرر
می دیم پس چرا ول نمیکنن تا ماشین وارد بشه
پراید رو دارن میدن کیلوی 100 هزار تومن
همش پلاستیکه کلا یک کیلو مس هم نداره
هی میگن ضرر
Netherlands
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
اخه چرا ما مجبوریم اینقدر به این زباله‌ها پول بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۶ دی ۱۳۹۸
چرا قوه قضائیه چرا حرف و اعتراض و شکایت مردم را نمی شنوه ولی اعتراض مافیای بنجل سازی را می شنوه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خودروساز هاي نامرد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مدیران اصلا نگران نباشن
پولشو از ما میگیرن
تو عرض ۲سال
۳۱میلیون
۱۰۰میلیون
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۲۰:۰۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
چشممون نرم دندمون کور ثبت نام نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خودرو دست دولت، از طرفی نمی گذارید خودرو وارد شود و انواع فشار بر مردم. فقط فکری بکنید قبل اینکه دیر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
پس نتیجه می گیریم مافیا خود دولت است نه کسی دیگر
Netherlands
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
ی کاری با مردم کردن که خرید اشغالای چینی رو ترجیح بدیم
Netherlands
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
میرن پولارو به فنا میدن بعد میشکن دو قیمت گاریاشون
از جیب ما رفته نه جیب شرکتا
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۷:۳۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مگر میشود در یک کشوری سرمایه گذاری کرد ولی از زیرساختهای آنجا بی اطلاع بود. حیف و میل کردن بیت المال یک مسیر عادی شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
شر شرکتهای مافیایی مثل شرکت کروز را از سر خودروسازی بردارید تا شاید افاقه ای شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
تو کشورهای خارج یک کارگر حداقل بگیر با پس انداز چند ماه خود می تونه به خودرو بخره و به کارمند ایران با چند ماه پس انداز می تونه ی پراید حلبی و عصر حجری بخره و احجاف ببینه و با لگن سازها برخورد کنه
و خدا وکیلی اگه نمی تونه در این مورد کاری کنه آبرومندانه استعفا کنه که بخدا برای او خیر اخروی فراوان دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خوشبحالت حقوق چند ماه شماه 50 میلیونه !!....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ دی ۱۳۹۸
حقوق 17 اگر حتی نون خشک هم نخورم و پول آب برق و ندم و تو بیابان بخوابم و زن و بچه نداشته باشم
ولی چون اینهای که گفتم امکان پذیر نیست حقوقم به نصف ماه نرسید خرج شده و برای گذران بقیه ما یا وام می گبرم و یا از مغازه قرض می کنم و روز به روز به بدهیم افزوده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
چراخودروسازها وسایر گران کنندگان وکم فروشان به مردم وخودشان رحم نمی کنند آتش گرانی وکم فروشی تروخشک را می سوزاند نباید همرا آتش شد بدجور می سوزاند
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۶:۱۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
وقتی از پخش تنها فیلم مستندی که درباره ی مافیای صنعت خودرو به نام اختابوس ساخته شده جلوگیری می شود وکارگردان انقلابی آن بازداشت می شود دیگر چه انتظاری می توان داشت ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
فقط شعار
Iran (Islamic Republic of)
یه بدبخت
۱۵:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
فقط خودرو نیست
از اپراتورها هم ناراضی هستیم
10 گیگ ماهانه میگیرم چن بار میام این سایت پیام میاد میگ 80 درصد بسته تموم شده
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا حق الناس نیست؟؟؟؟؟
آقای جهرمی عزیز کار پهپادت ک تموم شد بی زحمت ی اخطار هم بده به این شرکت ایرانسل و همراه اول



باشگاه عزیز بازم نزار نظر منو باشه؟؟؟؟؟
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بله احسن منم جدیدا احساس میکنم اینترنت همراه اول خودم خیلی زود تموم میشه قبلا اینجوری نبود
Iran (Islamic Republic of)
یه بدبخت
۱۷:۴۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
تازه اون ۱۰ گیگ هم همش قطع و وصل میشه بخدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
نارضایتی تبدیل به تنفرشده است چنانچه خودروخارجی واردشود کسی به این ها نگاه هم نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
تولید چنین خودروهایی با چنین قیمت هایی در کشور خودمان هم اشتباه بزرگی است تولید دردیگر کشورها اشتباه بسیار بزرگ تری است بهتراست هرچه سریعتر تولید این خودروها متوقف شود تا ضربات بزرگتری از این صنعت نخورده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
فقط باید خندید با صدای بلند تا دنیا بحالت بگرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
تنها چیزی که خودرو سازهای ما توش از همه دنیا جلوترن قیمت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
و مرگ و میر
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مستند ساخته شده و توقیف شده را بگذارن پخش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خودروسازان بدرستی وسایل با کیفیت استفاده نمی کنند.
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
وسایل با کیفیت ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
یا خدا
اینترنت مشهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
یا خدا
اینترنت مشهد رفت
اقا کمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
اینترنت اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
چندین ساله این جماعت دارن خون مردم را تو شیشه می کنند ولی هیچ کس نه بازداشتشون می کنه نه تولیدشون را توقیف میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
چه مملکت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
چه مملکتی
Iran (Islamic Republic of)
علی شریفی
۱۳:۰۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خودرو نمیتونیم بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
برخورد با مافیای خودرو عزم جدی میخاد که متاسفانه ...
Iran (Islamic Republic of)
تو سر خور
۱۲:۳۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
من موندم همه میگن چرا مسولین به داد مردم نمیرسند همه چیز گرون شده آقایون خانمها مسولین کار های مهمتری دارند فرصت خوندن مطالب کم اهمیت ما رو ندارند بیچارگی به چی میگن شما ها اگر تو این مملکت زندگی میکردین میفهمیدین مردم چی میگن .مردم چیزی نمیخوان حداقل با این گرونیها مقابله کنید این همه مردم میگن ماشین بی کیفیت آیا سزاوار هست ماشین بی کیفیت تولید کنیم بعد قیمتها رو ببریم بالا انگار بنز داریم سوار میشم آخه مردم به کجا شکایت کنند که بداد مردم برسید چرا میترسید از دو خودروساز شفاف سازی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
چطور فکردن در کشورهای دیگه این محصولات بی کیفیت رو بعنوان خودرو قبول دارند که رفتن سرمایه گذاری
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۰۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
قشنگ معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
این خودروسازا ن جون مردم براشون مهمه ن انتقادشون .هیچکسم جلوشون وای نمی ایسته.تعطیلش کنید بهانشون بیکاری چندهزارنفره.ایرادنداره سرمایه ای ک تواین بخش بکاربردین جای دیگه ک تواناییش رودارین بکاربگیرید.خسته شدم بقران بعدچندسال کارکردن پس اندازکردم براماشین.یهوگرون شدالان بااون پول باید موتوربگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
تازه آپشن جدیده پراید که سرپیچها فرمون نمیچرخه وماشین خاموش میشه وطرف میره توباقالیها البته ایراد مهمی نیست ای سی یو ها ایراد داره
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۱:۳۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مستند باید پخش شود.
Iran (Islamic Republic of)
d
۱۱:۳۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بهتره بگیم کارخانه بیکیفیت نه خودرو سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خجالت آوره مردم را اینقدر تحت فشار نگذارید که این نارضایتی روزی دودمان همه رابه باد میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
قیافه خودروهای داخلی بااین خودروهای خارجی امروز نشان میدهد چقدر راستگو وتوانمندیم
United Arab Emirates
شهروند
۱۰:۲۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
حتی اگر مفتی هم بهشون بدند فکر کنم قبول نکنند
مگه مثل مردم بینوای ما مجبورند
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۰:۱۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
خدا ریشه این دو خودروساز و بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ب
۱۰:۱۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
قوه قضاییه هر چه زودتر باید ورود کند
Iran (Islamic Republic of)
امینی
۱۰:۰۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
شب خوابیدم صبح جمعه بیدارشدم دیدم پراید۲۰میلیونی شده ۵۰میلیون((جمله معروف رییس جمهور منتخب مردم ساده))رییس جمهوری ک گرانی هارو میبینه و لب بازنمیکنه،،این ملت چه گناهی کردن ک باید بارسنگین تورم و گرانی رو بدوش بکشن؟ باگرانی بنزین تورم بوجود نمیاد،،از بازار طلا بگم از بازار خودروبگم ازبازار ارز بگم از اقلام اساسی وضروری ونون شب مردم بگم اخه چی گرون نشده؟یکم بفکر این مردم باشین مردمی ک تو سرما گرما میان بیرون و بفکر مردم باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
قراردا هاشون هم مثل خودروهاشون بدون تحقیق و بررسی بسته میشه، چیز عجیبی نیست ، من موندم آذربایجان دیگه چرا با ایران خودرو قرداد بسته، این همه شرکتهای درجه یک و برند معتبر، اونا که مثل ما مجبور نیستن بی کیفیت سوار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
متخصصین سهمیه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
چرا یکبار برای همیشه تکلیف خودرو سازان رو مشخص نمی کنند
مسئول کیست
قوه قضاییه وارد شوید
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
سهمیه بنزین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
بایدافرادی که بدون مطالعه این قراردادهارابسته اندواجراکرده اندمحاکمه اموالشان مصادره تادرس عبرتی برای سایرین شود.
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۸
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۵ دی ۱۳۹۸
حال هی راه های دور زدن تحریم رو بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
ببندید درب این فرقون سازی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مگه ممکنه که مردم کشور سنگال حاظر بشن ۸۰میلیون تومان برای خرید سمند با تکنولوژی ۳۰سال پیش هزینه کنند خب میرن بهترین ماشینهای اروپایی و کره ای و ژاپنی را وارد میکنند با قیمت کمتر ، مسئولین مربوطه اینقدر بی حساب کتاب سرمایه های کشور را به هدر ندهند خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مگه ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
م ح
۰۹:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
امروزفروش زدید بعد این چیه زدید گران فروش ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
نارضایتی مردم بیشتر از حمایتهای عجیب و غریب توسط مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۵ دی ۱۳۹۸
این نارضایتی ما مردم حق الناس نیست؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۵ دی ۱۳۹۸
من نه ماشین سازی دارم نه دلالم نه هیجی بخدا قسم
ولی وقتی مردم صف میکشن واس خرید. لابد رضایت دارن دیگ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
این اصلا منتق درستی نیست که چون صف میبندند پی راضی هستم مردم انتخاب دیگه هم دارن ؟؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۵ دی ۱۳۹۸
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ددد
۰۹:۱۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
به این کارها می گویند بدبخت کردن مردم که به نان شب محتاجن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
این اصلا منتق خوبی نیست چون صف میبندند پی حتما راضی هستن ایا انتخاب دیگه الی هست که مردم صف نبندن
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۵ دی ۱۳۹۸
مردم کار کنن خوشبخت میشند ددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۵ دی ۱۳۹۸
اگه سرمایه گزاری در آن کشورها توجیه داشت شرکت های اروپایی وکره وژاپن تا به الان صدتا کارخونه زده بودن !و به استعداد های درخشان ایران خودرو نمیرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۵ دی ۱۳۹۸
الهی که خودروسازی و خودروسازان همه بسته بشن
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۵ دی ۱۳۹۸
شمانخر جانم
۱۲
آخرین اخبار