
صدها میلیون دلار سرمایه گذاری از طرف یک خودروساز در کشورهای خارجی انجام شده است که حدودا اکثر آنها ناتمام مانده است.
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت بالا و کیفیت نه چندان مطلوب خودروهای تولید داخل چند سالی میشود که به بخشی جدا نشدنی از اخبار اقتصادی تبدیل شده است؛ بارها و بارها از تفاوت چشمگیر قیمت تمام شده خودروها و قیمت مصرف کننده شنیده ایم، اما گویی زور مسئولان حوزه صنعت کشور به انحصار گران خودرویی نمی رسد.
در طی سال های گذشته حمایت "بی چون و چرا" از خودرو سازها بهره وری این صنایع را تا حد چشمگیری کاهش داده است؛ اُفت کیفیت در نبود فضای رقابتی، مدیریت ناکارآمد، تخلف گسترده و سرمایه گذاری های ناموفق و غیراصولی مهم ترین واژه هایی است که در کنار صنعت خودروسازی به چشم می خورد.
مشکلات خاص در این صنعت کار را به جایی رسانده است که بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی آنها صدای مجلسیها را در آورد و کار به جایی رسید که نمایندگان حذف فساد در صنعت خودرو را یکی از دستاوردهای خصوصی سازی می دانند.
ماجرای یکی از این پولهای بر باد رفته به اواخر دهه هشتاد باز میگردد؛ زمانی که افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با برخی از کشورهای همسایه ایرانخودرو را به فکر احداث خط تولید در برخی کشورهای خارجی انداخت؛ تفکری که میتوانست ارز آوری به همراه داشته باشد، با تصمیم گیری های غلط و سیاست های اشتباه مدیران به ضرری چند صد میلیون دلاری تبدیل شد.
بنابر گزارش این خودروسازی در آن سال، کشورهای سوریه، بلاروس، آذربایجان، سنگال، مصر و ونزوئلا مقاصد ایران خودرو برای سرمایه گذاری خارجی و ایجاد سایتها تولیدی بودند که اغلب سرنوشت خوبی نصیبشان نشد.
در بین مناطق انتخابی بخشهایی مانند ونزوئلا از همان ابتدا بازده اقتصادی مناسب را نداشت و در برخی موارد مانند کشور سنگال با اختلال در زیر ساخت مواجه بودند؛ مواردی که مدیران مربوط، این مسائل را در ارزیابی های اولیه لحاظ نکرده بودند برای مثال اولین کارخانه برونمرزی خودرو سازی ایران در سال ۱۳۸۵ در جمهوری آذربایجان و با نام آذ-سمند افتتاح شد؛ در آن زمان هنوز جمهوری آذربایجان چندان رنگ خودروهای جدید و اروپایی را به خود ندیده بود و سمند میتوانست با ارائه خدمات پس از فروش و تسهیلات مناسب مردم آنجا را به سمت خرید بکشاند، اما با زیانده شدن آن، این خط تولید در سال ۸۹ تعطیل شد.
بیشتر بخوانید: جایگزین خودروی پراید مشخص شد
سرمایه گذاری دیگری که ضرر سنگینی بر دوش ایرانخودرو گذاشت و این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است، خط تولید ایران خودرو در سنگال است؛ بعد از سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری ایران خودرو در این کشور و زمانی که حتی خط رنگ این کارخانه را هم نصب شده بود، متخصصان ایران خودرو متوجه شدند کشور سنگال زیرساختهای لازم برای تامین برق مورد نیاز خط تولید را ندارد!
چندی پیش امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرمایهگذاری ایران خودرو در کشور سنگال، اظهار کرد: در دولت دهم از طرف شرکت ایران خودرو سرمایهگذاری به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در سنگال انجام شد که هیچ تولید و منفعی برای کشور و این شرکت تولیدی به همراه نداشته است.
این در حالی است که شرکت ایران خودرو در سالهای پیش از این، ادعا میکرد که این کارخانه ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه در سال را دارد و از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز کرده است.
امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و کارشناس حوزه خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات این سرمایه گذاری اظهار کرد: متأسفانه شرکت ایران خودرو بدون انجام مطالعات میدانی، اقتصادی و فنی لازم، اقدام به احداث خط تولیدی برای یکی از خودروهای خود کرد، در حالی که سرمایه گذاری در کشورهای خارجی به خصوص در کشورهای آفریقایی ریسک بسیار بالایی به همراه دارد.
بیشتر بخوانید: جزئیات واردات لاستیک دست دوم چیست؟
امینی اظهار کرد: بعد از صرف هزینه سنگینی که بنا بر اعلام برخی مسئولان حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، مشخص شد برق منطقهای که خط تولید در آنجا احداث شده پتانسیل و توان لازم برای پشتیبانی از خط تولید را ندارد و این فرآیند تا به امروز متوقف شده است.
این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به درگیری بین ایران و سنگال بر سر ایجاد زیرساخت برای تأمین برق این خط تولید، گفت: بنابر استانداردهای جهانی تهیه زیرساخت باید توسط خود کشور انجام شود، اما با توجه به اینکه کشورهای آفریقایی با مشکل درآمد و سرمایه مواجه هستند این اقدام با تأخیر طولانی مدتی مواجه شده است.
او ادامه داد: کشور سنگال توان ساخت نیروگاه و تأمین چنین برقی را ندارد و مشکلات امروز این کارخانه حاصل انتخاب و اقدام بدون بررسی اقتصادی و مالی است.
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره تعهد ایران در تأمین برق کارخانه احداث شده در سنگال، بیان کرد: طبق قانون، کشور سنگال وظیفه تامین زیرساختها را بر عهده دارد، اما نمونه قرارداد تنظیم شده به دست ما نرسیده است تا از میزان تعهدات ایران خودرو نسبت به کارخانه تأسیس شده در این کشور اطلاع پیدا کنیم؛ باید مشخص شود به چه دلیل پیش از سرمایهگذاری بررسیهای لازم از شرایط و محیط کارخانه انجام نشده بود.
خجسته ادامه داد: متأسفانه سرمایهگذاری ایران خودرو در کشوری انجام شده است که سیستم برقی آن پاسخگوی پشتیبانی از یک خط تولیدی ایران خودرو نیست و سرمایه زیادی برای احداث این خط تولید صرف شده است؛ افرادی که در زمان شروع این طرح دستور انجام آن را دادند، باید پاسخگو باشند.
او بیان کرد: هر کسی که قصد سرمایهگذاری خارجی به خصوص در کشوری مثل کشورهای آفریقایی را دارد، باید تمام جوانب را در نظر گرفته و عوامل موثر را مورد بررسی قرار دهد.
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی به جد پیگیر این موضوع است و باید مشخص شود چه کسانی دستور انجام این کار را صادر کردهاند.
اگر چه مسئولان ایران خودرو تمایلی به بازگو کردن این موضوع ندارند، اما تمام اطلاعات به دست آمده تاکید دارد که مشکل چند ساله این خط تولید در کشور سنگال، تامین برق آن است. هیچ کس پاسخی برای این سوال نداشت که آیا در قرار داد ذکر شده ایران تعهدی در برق رسانی به خط تولید دارد یا نه؟
هیچ نمونهای از قرارداد امضا شده در دسترس نیست، اما سازمان توسعه تجارت ایران از این قرارداد با عنوان «امضای موافقتنامه ھمکاری شرکت ایران خودرو با طرف سنگالی جهت مونتاژ سمند و نیز قرارداد احداث خطوط انتقال برق» یاد میکند.
فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تایید خبر سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری ایران خودرو در سنگال تصریح کرد: مدتی پیش این سرمایه گذاری انجام شد و امروز به مرحله تولید رسیده است، اما زیر ساختهای کشور سنگال باعث شده است تا توانایی بهرهبرداری از این طرح را نداشته باشیم.
مقیمی گفت: با توجه به شرایط موجود نیاز به سرمایه گذاری دیگری در این بخش وجود دارد که کشور سنگال اصرار دارد از طرف ایران باشد؛ در شرایط فعلی و با وضعیتی که در سنگال وجود دارد ترجیح میدهیم این سرمایه گذاری از طرف آنها انجام شود.
مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به تعیین تکلیف شدن این موضوع تا چند روز آینده تصریح کرد: اطلاعات بیشتری درباره این موضوع وجود دارد، اما تمایلی به اعلام آنها نداریم؛ به زودی برنامه منسجمی که برای خروج از وضعیت ممکن تدوین میکنیم.
سرمایه گذاری ثانویهای که مدیر عامل ایران خودرو از آن یاد کرد به برق رسانی این واحد تولیدی مربوط میشود، اما این مشخص نیست که بار این سرمایه گذاری بر دوش چه کسی خواهد افتاد.
خودروسازان این روز ها بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ این صنعت به سمت توانمندی های داخلی روی آورده اند؛ تولید موتورهای با استاندارد یورو ۵، گیربکس ۷ سرعته دستی، پیش طراحی گیربکس اتوماتیک، تولید کامپیوتر خودروECU و ... از مهم ترین مصداق های تححق این امر به شمار می رود.
مسلما اگر در فضای رقابتی از دانش فنی روز دنیا بهره گرفته شود و در کنار آن خودروسازان داخلی راه را برای صادرات محصولات خود حداقل به کشور های دوست و همسایه باز کنند، نه تنها می توانند با ارز آوری به بهبود شرایط اقتصای کشور کمک کنند بلکه می توانند با ارتقای تکنولوژی ساخت، محصولات با کیفیت تری را روانه بازار داخل هم کنند.
انتهای پیام/
اولا علت اینکه اعتراضات و شکایتها مردم توسط قوه قضاییه دیده نميشه و به آنها توجهی نمیشه چیست؟؟؟!!!@
چرا اجازه اکران مستند اختاپوس در مورد بنجل سازان را نمی دید ؟؟؟؟!!!!
اولا علت اینکه اعتراضات و شکایتها مردم توسط قوه قضاییه دیده نميشه و به آنها توجهی نمیشه چیست؟؟؟!!!
زنده باد مسئولان ترک
بعد از دو ماه تکمیل وجه و پیگیری زیاد نمایندگی سایپا به من گفته چون ظن بر این هست که شما دلال هستید نمیتونیم خودرو رو فعلا تحویل باشید و منتظر بمونید تا سود تاخیر بگیرید.
بعد از اصرارهای زیاد کارمند تحویل درخواست رشوه کرده و گفته کاری میکنه در کمتر از ده روز خودرو تحویل بشه.
شما بگید به کی باید شکایت کنم؟
مردم همین لبنان کوچولو خودروهای عالی سوارمی شوند ولی درایران مجبوریم گاری سوارشویم چرا؟؟؟؟
پس بهتره به حال خودش رهاش کنیم چون اصلاح ناپذیر است
والا مردم دیگه امیدی به خودرو صفر سوار شدن با درامد حلال ندارن!!!!!
اولا علت اینکه اعتراضات و شکایتها مردم توسط قوه قضاییه دیده نميشه و به آنها توجهی نمیشه چیست؟؟؟!!
می دیم پس چرا ول نمیکنن تا ماشین وارد بشه
پراید رو دارن میدن کیلوی 100 هزار تومن
همش پلاستیکه کلا یک کیلو مس هم نداره
هی میگن ضرر
پولشو از ما میگیرن
تو عرض ۲سال
۳۱میلیون
۱۰۰میلیون
از جیب ما رفته نه جیب شرکتا
و خدا وکیلی اگه نمی تونه در این مورد کاری کنه آبرومندانه استعفا کنه که بخدا برای او خیر اخروی فراوان دارد
ولی چون اینهای که گفتم امکان پذیر نیست حقوقم به نصف ماه نرسید خرج شده و برای گذران بقیه ما یا وام می گبرم و یا از مغازه قرض می کنم و روز به روز به بدهیم افزوده میشه
از اپراتورها هم ناراضی هستیم
10 گیگ ماهانه میگیرم چن بار میام این سایت پیام میاد میگ 80 درصد بسته تموم شده
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا حق الناس نیست؟؟؟؟؟
آقای جهرمی عزیز کار پهپادت ک تموم شد بی زحمت ی اخطار هم بده به این شرکت ایرانسل و همراه اول
باشگاه عزیز بازم نزار نظر منو باشه؟؟؟؟؟
واقعا که
اینترنت مشهد رفت
اینترنت مشهد رفت
اقا کمک
مگه مثل مردم بینوای ما مجبورند
مسئول کیست
قوه قضاییه وارد شوید
ولی وقتی مردم صف میکشن واس خرید. لابد رضایت دارن دیگ