گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۱۸

پهپاد کیان، پرنده‌ای تاکتیکی با قابلیت نقطه زنی و عملیات در برد‌های طولانی + فیلم و تصاویر

فناوری ساخت پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته است که از آن‌ها به طور گسترده در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود.


به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوری استفاده از پرنده هدایت‌پذیر از راه دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌ که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل از پهپاد‌های اکتشافی هستند.

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

پهپاد کیان، پرنده‌ای تاکتیکی با قابلیت نقطه زنی و عملیات در برد‌های طولانی + فیلم و تصاویر

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد در سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش بود که با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شده تا در سال ۶۴ به واقعیت تبدیل و پهپاد مهاجر طراحی و ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت مهاجر منجر به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد که بعد‌ها به مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان تبدیل شد. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در پیش گرفت.

پهپاد کیان، پرنده‌ای تاکتیکی با قابلیت نقطه زنی و عملیات در برد‌های طولانی + فیلم و تصاویر

رزمایش پهپادی سپاه هم سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه پاسداران بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش، شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.

پهپاد کیان، پرنده‌ای تاکتیکی با قابلیت نقطه زنی و عملیات در برد‌های طولانی + فیلم و تصاویر

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس‌ها که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا در مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

پهپاد کیان، پرنده‌ای تاکتیکی با قابلیت نقطه زنی و عملیات در برد‌های طولانی + فیلم و تصاویر

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپادهای شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ و کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲ و کمان ۱۲ را بررسی کردیم. در گزارش ۱۸ام انواع پهپاد کیان را بررسی می‌کنیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

پهپاد کیان ۱

این پهپاد یکی از انواع پهپادهای شناسایی رزمی کشورمان است که سال ۹۳ با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و سایر مسئولان ارتش رونمایی شد.

پهپاد کیان، پرنده‌ای تاکتیکی با قابلیت نقطه زنی و عملیات در برد‌های طولانی + فیلم و تصاویر

مشخصات فنی

پهپاد کیان ۱ به عنوان هدف گمراه کننده برای پدافند دشمن و همچنین ارزیابی سامانه‌های راداری و انواع رادارهای مرسوم در دنیاست. سرعت این پهپاد در حدود ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود. البته به دلایل امنیتی سایر مشخصات این پهپاد اعلام نشده است.

حضور در رزمایش‌ها

این پهپاد در سال ۹۳ در رزمایش اقتدار ارتش برای نخستین بار جهت ارزیابی سامانه‌های راداری و موشکی این قرارگاه مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.

امیر سرتیپ دوم شاهرخ شهرام سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش محمد رسول الله (ص) این پهپاد امروز در منطقه عمومی رزمایش جهت اجرای عملیات حاضر و توسط سامانه راداری مرصاد شناسایی و با موشک شلمچه نابود شد. همچنین در سومین روز از این رزمایش این پهپاد به همراه پهپاد حازم توسط سامانه اسکای گارد بر روی دریای عمان به پرواز درآمده و مورد هدف قرارگرفتند.

پهپاد کیان ۲

پهپاد کیان ۲ نیز در شهریورماه سال ۹۸ با حضور امیر سرتیپ صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین فرمانده این نیرو، حجت الاسلام روشندل رئیس سازمان عقیدتی سیاسی این نیرو و جمعی از مسئولان نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد.

امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده این نیرو در مراسم رونمایی از پهپاد «کیان» گفته بود که این پهپاد رزمی و پدافندی، در دو نوع و با توانایی سرعت بالا برای ماموریت‌های رهگیری و شناسایی و مداومت پروازی بالا برای انجام ماموریت‌های نقطه زنی طراحی شده است. به گفته او، پهپاد پیشرفته «کیان» با توسعه توانمندی پهپادی، ظرفیت پدافند هواپایه را در نیروی پدافند هوایی ارتقا می‌دهد.

مشخصات فنی

مشخصات فنی این پهپاد نیز مانند نسخه اول خود اعلام نشده است. اما شناسایی، نقطه زنی و رهگیری ماموریت‌های اصلی آن عنوان شده است. این پهپاد با توسعه توانمندی پهپادی ظرفیت پدافند هواپایه را در نیروی پدافند هوایی ارتقا می‌دهد. کیان می‌تواند به صورت نقطه‌زن در فاصله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر به پرواز درآید و هدف‌گیری کند. 

پهپاد کیان ۲ بدون سرنشین قادر است با مداومت پروازی بسیار بالا، اهدافی بسیار دورتر از مرزهای کشور را مورد هدف قرار داده و پدافند را از خاک دشمن انجام دهد.

کارشناسان درباره کیان چه می‌گویند؟

امیر سرتیپ قاسم فراوان از فرماندهان و کارشناسان پدافند هوایی درباره پهپاد کیان گفته که این پهپاد بسیار ارزشمند است و برنامه‌هایی که به پهپاد «کیان» داده می‌شود، جزو مدرن‌ترین تجهیزات موجود در دنیاست و می‌تواند هم نقطه‌زن باشد و هم خودش به عنوان یک جنگ‌افزار مورد استفاده قرار گیرد.

پهپاد کیان در رسانه‌های خارجی

رسانه‌های خارجی همچون سایر تسلیحات و دستاوردهای ساخت ایران در این باره هم به ارائه تحلیل پرداختند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اینترنت چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
درود بر نیروهای جان بر کف ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
این منفی ها برای چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
راد
۰۹:۲۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
زنده و پاینده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران.
آخرین اخبار