گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۲۱

پهپاد فرپاد؛ پرچمدار ایرانی پهپاد‌های دست پرتاب در دنیا

فناوری ساخت پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته است که از آن‌ها به طور گسترده در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد‌های اکتشافی هستند.

گزارش

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های منیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد به سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش باز می‌گردد که به مرور و با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شد، نیرو‌های مسلح در سال‌های اول انقلاب قصد داشتند پهپاد شناسایی صدف را تولید کنند، اما به نتیجه نرسید تا این که خبر رسید جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار را برای ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز کردند.

گزارش

این موضوع موجب شد تا در سال ۱۳۶۴ فرماندهان سپاه هم وارد کار شوند و با همکاری این جوانان اولین پهپاد ایرانی با نام تلاش ساخته شد و در نتیجه آن گردان رعد سپاه در جبهه‌ها برای عملیات‌های شناسایی کار خود را آغاز کرد. تلاش، پهپادی ساده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بود که با رادیو کنترل هدایت می‌شد و با کار مداوم بعد از مدتی تلاش ۲ هم با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت تلاش منجر شد تا در بازه زمانی بسیار کوتاه پهپاد مهاجر ساخته شود و این عامل به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه شد که بعد‌ها و در سال‌های بعد شد مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در پیش گرفت.

رزمایش اخیر پهپادی سپاه هم سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس‌ها که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

گزارش

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپادهای شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶ و کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل ۲، کمان ۱۲ ، کیان ، حازم و مهاجم ۹۲ را بررسی کردیم. در گزارش ۲۱ام پهپاد فرپاد را بررسی می‌کنیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

گزارش

پهپاد فرپاد

این پهپاد را می‌توان از پهپادهای دست پرتاپ برتر جهانی نامید که ۱۱ مهرماه سال ۹۸ با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش و سایر مسئولان نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. 

گزارش

مشخصات فنی

پهپاد دست پرتاب فرپاد ساخت مرکز تحقیقات و جهاد خودکفائی نیروی زمینی ارتش است. این پهپاد نخستین پهپاد دست پرتاب ساخت نیروهای مسلح کشورمان است که به طور عملیاتی در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قراردارد.

گزارش

این پهپاد با یک موتور الکتریکی با وزن ۴ کیلوگرم توان اجرای موفق عملیات‌های شناسایی و رزمی را تا فاصله ۲۰ کیلومتری دارد. با مقایسه این پهپاد با نمونه‌های مشابه خارجی خود مشاهده می‌کنیم که فرپاد ایرانی می‌تواند مسافت بیشتری را برای انجام عملیات طی کند. 

گزارش

طبق گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش این پهپاد به مرحله تولید انبوه رسیده و در اختیار یگان‌های نزاجا قرار دارد.

«فرپاد» پهپادی استراتژیک و راهبردی برای نیروی زمینی ارتش

ماموریت این پهپاد شناسایی و مراقبت به منظور تجهیز گروهان‌های اطلاعات رزمی تیپ‌های متحرک هجومی و واکنش سریع است. پهپاد فرپاد مجهز به سامانه خلبان خودکار، ایستگاه زمینی قابل حمل و تصویربرداری به صورت شبانه روزی است.

گزارش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
ای ول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
حسین شیرازی
۱۴:۱۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
آفرین و مرحبا
نت شیراز قطع هنوز
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۵۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
در موشک اول دنیاییم و در اقتصاد آخر....
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۵۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
در موشک اول دنیاییم و در اقتصاد آخر....
Iran (Islamic Republic of)
Sarbaz,e Iran
۱۳:۴۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
إِلٰهِی که خداوند متعال همیشه و در همه جا و در همهٔ مراحل ،
حافظ و نگهدار و پشت و پناه تمامیه رزمندگان و حافظان امنیت و جان برکفان جمهوری اسلامی ایران باشه و به همه‌ی این عزیزان سلامتی و قوت و قدرت صدچندان عطا بکنه ، انشاالله .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
ای والله اینترنت کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
نت قطعه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
اینترنت همراهووصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
اینترنت همراهووصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۳۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
پیشرفت نظامی کشورمان غرورآفرین و سربلندی ملت مان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
ادمین از موقعی که اینترنت تهران رو وصل کردی دیگه جواب نمیدی !!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
پسری از مشهد به نام مهدی
۰۹:۰۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
افرین و دستشون درد نکنه :*
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
اینترنت خوزستان قطعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
ایران خاک دلیران،ایران غرش شیران،اینترنت یادتون نره
آخرین اخبار