شکست طرح معامله قرن آمریکا و جایگزینی آتش‌بسی طولانی‌مدت

منابعی مصری آگاه اعلام کردند که طرح صلح دونالد ترامپ درباره مسئله فلسطین شکست خورده و جای خود را به آتش‌بسی طولانی‌مدت داده است.

شکست طرح معامله قرن آمریکا و جایگزینی آتش‌بسی طولانی مدتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی الجدید، منابع مصری آگاه اعلام کردند که جنبش حماس اشاره‌هایی از سوی مصر دریافت کرده که معامله قرن به آن گونه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مطرح کرده شکست خورده و به چیزی شبیه آتش‌بس طولانی مدت میان فلسطینیان و اشغالگران تبدیل شده است.

عباس کامل، رئیس اداره کل اطلاعات مصر روز گذشته، شنبه، در جلسه‌ای چهار ساعته که با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئت همراهش در قاهره داشت پس از یک سال و نیم با انجام سفر‌های خارجی جنبش حماس موافقت کرد.

به گفته منابع آگاه دو طرف در این نشست درباره مسائل متعدد از جمله امنیت مشترک، دیوار مرزی میان سینا و نوار غزه و پرونده آتش‌بس در نوار غزه گفت‌وگو کردند.

جنبش حماس در سه نشست اخیر خود با اداره کل اطلاعات مصر اشاره‌های آشکاری درباره شکست طرح معامله قرن دریافت کرده و سخن از این طرح به شکل سابق دیگر میان طرفین مطرح نیست و تنها درباره به توافق رسیدن درباره شرایط آتش‌بسی طولانی مدت مذاکره می‌شود.

اسماعیل هنیه در خصوص پذیرش آتش‌بس طولانی مدت پاسخ قاطعی نداده و اعلام کرده است که پس از اتمام سفر خارجی در هفته جاری موضع‌گیری خود را در این خصوص اعلام می‌کند.

منابع آگاه همچنین از آغاز رایزنی‌های مصر با سایر گروه‌های فلسطینی در نوار غزه برای پذیرش آتش‌بس طولانی مدت پس از بازگشت رئیس دفتر سیاسی حماس از سفر‌های خارجی خبر داده‌اند.

طرح موسوم به معامله قرن آمریکا به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون نفر) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشور‌های دیگر است. مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به دلایل گوناگون تاکنون با شکست روبرو بوده است. تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار آن است که مرز‌ها طبق توافق ۱۹۶۷ باشد، ولی رژیم صهیونیستی حاضر نیست بخش‌هایی از مناطق مطرح شده در این توافق را به فلسطینی‌ها واگذار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار