پایگاه اینترنتی روزنامه «الشرق الاوسط» گزارش داد؛

نفت؛ کالایی راهبردی در دست سیاستمداران

اوپک برای سال‌های متمادی از کاهش تولید و افزایش قیمت شکایت می‌کرد و امروز برعکس شده است و از افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها انتقاد می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه «الشرق الاوسط» در مقاله‌ای نوشت جنگ نفتی و تنش‌ها بر سر بهای نفت، نشان داد تلاش برای کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی امری ضروری است.

دیدگاه‌های متفاوتی درباره توافق نفتی جدید شنیده می‌شود؛ توافقی که اکثر تولیدکنندگان نفت جهان از جمله مخالفان اوپک و موافقان آن برای نخستین بار در آن مشارکت دارند. آنچه این توافق تاریخی را رقم زد تصمیم عربستان مبنی بر بازگشت به تولید کامل سهمیه خود و سرازیر کردن نفت به بازار بود. این مسئله پس از این بود که کشور‌های روسیه و آمریکا با مشارکت در کاهش تولید مخالفت کردند.

در موضوع نفتی و سیاسی روز‌های مهمی در تاریخ وجود دارد مانند تصمیم اوپک به افزایش بهای نفت و همچنین تحریم نفتی اعمال شده از سوی کشور‌های عرب نفت خیز که نقشه جهان نفت را تا امروز تغییر داد. آمریکا در آن زمان بزرگ‌ترین کشور وارد کننده نفت در جهان بود و امروز بزرگ‌ترین تولید کننده نفت است. اوپک برای سال‌های متمادی از کاهش تولید و افزایش قیمت شکایت می‌کرد و امروز برعکس شده است و از افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها انتقاد می‌شود. ۴۷ سال از آن زمان می‌گذرد و نفت همچنان به عنوان یک کالای راهبردی در دست سیاستمداران است.

آغاز امسال بحرانی تاریخی در موضوع نفت رخ داد. نفت در هر جایی وجود داشت. بهای آن به ۲۰ دلار در ازای هر بشکه نیز کاهش یافت. پس از آن که عربستان تصمیم گرفت سهمیه نفت خود را به طور کامل تولید کند جدل و تنش‌ها آغاز شد. روس‌ها با کاهش تولید نفت مخالفت کردند و آمریکایی‌ها هم گفتند هرگز میزان تولید نفت خود را کاهش نخواهند داد. پیامد‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا که جهان را با سرعت زیاد فرا گرفت مزید بر علت شد و زندگی عادی مردم را تعطیل کرد. خودرو‌ها و هواپیما‌ها زمین گیر شدند و دیگر تردد نداشتند و بهای نفت نیز به زیر ۲۰ دلار سقوط کرد بهایی که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد. بهای نفت در حال کاهش تا حد ۱۰ دلار بود. نتیجه این که زلزله‌ای در بازار‌های بورس و سهام جهان و صندوق‌های سرمایه گذاری رخ داد و شرکت‌های نفتی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند. بخش نفت در معرض نابودی قرار گرفت و این چیزی است که رئیس جمهور آمریکا در توییتی بدان اشاره کرد و خواستار دستیابی به تفاهمی با روسیه و سعودی شد.

دیگر چاره‌ای به جز همکاری برای تحقق ثبات در بازار نفت وجود نداشت. روسیه و آمریکا با پیشنهاد سابق عربستان موافقت کردند و تصمیم گرفتند تولید نفت خود را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. دیگر کشور‌ها نیز در این امر مهم مشارکت و مساعدت کردند و قرار شد تولید نفت سایر کشور‌ها نیز تا حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. شاید چند ماهی بگذرد و تا پایان امسال بهبود زیادی در بهای نفت ببینیم و این توافق به مثابه تنها طناب نجات برای همه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار