۴ تغییر مهم در طراحی‌های آینده فضای داخلی خودرو‌ها

در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد تحول در ساخت خودرو و فضای داخلی آن خواهیم بود و می‌توانیم سوار خودرو‌هایی کاملا ایمن و راحت شویم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بزرگ‌ترین خودروساز‌های بازار بریتانیا به نام اتوتریدر اخیرا با توجه به پیشرفت‌های موجود در صنعت خودروسازی، گزارشی در مورد خودرو‌های ۱۰، ۲۰ و حتی ۳۰ سال آینده، تهیه کرده است. این شرکت برای تکمیل گزارش خود با متخصصان و محققان خودروسازی و بیش از ۲۰۰۰‌راننده بریتانیایی مصاحبه کرد.

بنابر گفتگو‌های انجام‌شده، صنعت خودروسازی تا حدی پیشرفت خواهد کرد که تمام نیاز‌های سرنشینان خودرو را تامین و راحتی و ایمنی آن‌ها را تضمین کند. از طرفی پیشرفت‌های روزافزون در مکانیک و علوم مواد می‌تواند محدودیت‌های فعلی طراحی خودرو را از میان بر‌دارد. این پیشرفت‌ها، دست خودروسازان را در ساخت خودرو‌هایی که فضای داخلی بهتری داشته باشند باز خواهد گذاشت. اکنون طراحان خودرو قصد دارند خودرو‌هایی با فضا‌های داخلی جادار، پنجره‌های مناسب، صندلی‌های بهتر و ایمنی بیشتر طراحی کنند. در این گزارش درخصوص آینده فضای داخلی خودرو‌ها موارد متعددی بررسی شده که در ادامه بخشی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.


بیشتربخوانید


ساخت پیشرفته‌ترین صندلی‌ها برای خودرو

خودروسازان جگوار لندرور، پورشه و ب‌ام‌و طرح‌های جدیدی برای صندلی‌های خودرو‌های خود رونمایی کرده‌اند که برای سرنشینان، راحتی و آسودگی بیشتری به همراه دارد:

شرکت خودروسازی جگوار لندرور قرار است صندلی‌های خودروی خود را مناسب زمان‌های طولانی رانندگی بسازد. مهندسان این شرکت می‌خواهند در فوم صندلی، اهرم‌هایی کار بگذارند تا به‌طور پیوسته کوچک‌ترین تنظیمات را هم بسته به حالت نشستن مسافر انجام دهد.

۴ تغییر مهم در طراحی‌های آینده فضای داخلی خودرو‌ها

این صندلی کاری می‌کند که مغز سرنشین تصور کند او در حال پیاده‌روی است. در بررسی‌های آینده، قرار است این نوع صندلی طوری ساخته شود که مناسب تک‌تک سرنشینان خودرو باشد.

این شرکت تاکنون روی تولید صندلی‌هایی کار کرده بود که می‌توانست از اثرات بیماری حرکت بکاهد و همچنین با به‌کارگیری فناوری نور فرا‌بنفش جلوی گسترش سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بگیرد.

شرکت خودروسازی پورشه اعلام کرده است با استفاده از چاپ سه‌بعدی می‌خواهد برای مشتری‌های خود خودرو‌هایی مجهز به صندلی‌های ورزشی شخصی‌سازی‌شده بسازد. برای این کار، قسمتی از بخش مرکزی صندلی که شامل نشیمنگاه و کوسن‌های پشتی می‌شود را با چاپ سه‌بعدی آماده می‌کنند تا بتوانند آن را دقیقا متناسب با شرایط بدنی راننده خودرو تولید کنند. این صندلی جدید با ساختاری ساندویچی دربرگیرنده، از یک پشتی پایه ساخته‌شده از پلی‌پروپیلن و یک لایه تنفسی از ترکیب چند ماده براساس پلی‌اورتان دارد. رویه بیرونی صندلی هم از جنس رِیس‌تکس (Racetex) است که با وجود الگوی حفره‌های بسیار ریز و متعدد آن، صندلی را مناسب هر نوع آب‌وهوایی می‌کند. برای تولید ریس‌تکس از مواد میکروفیبر با کیفیت بالا استفاده می‌شود. البته این نوع صندلی‌ها به‌زودی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

شرکت خودروسازی ب‌ام‌و با معرفی صندلی ZeroG Lounger که قرار است چند سال آینده در خودرو‌های این شرکت کار گذاشته شوند، راحت‌ترین صندلی‌های کاملا شخصی‌سازی‌شده را ارائه خواهد داد. پشتی این صندلی ۴۰ تا ۶۰ درجه به عقب رفته و وضعیت مسافر را در حالت خواب قرار می‌دهد. در همین حال، کمربند صندلی به‌گونه‌ای طراحی شده که حداکثر ایمنی را برای فرد تضمین می‌کند. همچنین کیسه‌های هوایی اطراف صندلی می‌تواند در مواقع تصادف، با توزیع انرژی ناشی از ضربه به ریل صندلی، از مسافر به‌خوبی مراقبت کند. از طرفی وقتی مسافر روی صندلی به حالت خوابیده در حال استراحت است، می‌تواند برنامه دلخواه خود را نیز از صفحه نمایش مقابل خود تماشا کند.

ایده‌هایی برای هوای بهتر کابین و تنفس راحت

اتاق خودرو، یکی دیگر از دل‌مشغولی‌های خودروسازان است. آن‌ها می‌خواهند خودرو‌هایی طراحی کنند که سرنشینان خودرو، نه‌تن‌ها ایمن بوده، بلکه از فضای شخصی راحت و آرامی برخوردار باشند.

واقعیت این است که باوجود تمام کار‌هایی که برای بهتر کردن خودرو‌ها می‌شود، به کیفیت هوای اتاق خودرو کمتر توجه شده است. بررسی‌ها نشان داده، هوای اتاق خودرو‌ها از هوای بیرون خودرو گاهی آلوده‌تر است؛ بنابراین برای تصفیه این هوای نامطلوب از فیلتر‌های مختلفی استفاده می‌شود. اما این فیلتر‌ها کارایی موثری نداشته است. برای مثال، شرکت ولوو (Volvo) در سال ۱۳۹۳/ ۲۰۱۴، سامانه چندفیلتری ارائه داد که نرخ کارایی آن ۷۰درصد بود. شرکت تسلا هم برخی از مدل‌های محصولات خود را به فیلتر هپا (HEPA) مجهز کرده است. این نوع فیلتر می‌تواند جلوی عبور ذرات تا قطر ۱۰۰ نانومتر را بگیرد.

۴ تغییر مهم در طراحی‌های آینده فضای داخلی خودرو‌ها

در ضمن محققان شرکت ایرلبز (Airlabs) که در زمینه هوای پاک فعال است و در بریتانیا و دانمارک شعبه دارد، نوعی نانوفیلتراسیون ۱۲ ولتی طراحی کرده‌اند که با آن می‌توان هوای داخل خودرو را تمیز نگه داشت. البته آن‌ها در نظر دارند این نوع فیلتراسیون را هنگام تولید خودرو در کارخانه، درون خودرو جاسازی کنند. همچنین شرکت چینی یان‌فنگ که در زمینه تولید اجزای فضای داخلی خودرو فعال است، نگران ذرات آلوده‌ای مانند بوی سیگار و عطر است که مسافران با خود به درون خودرو می‌آورند. این شرکت نوعی لامپ با طیف فرابنفش طراحی کرده و قصد دارد آن را در مرکز کنسول خودرو قرار دهد. این لامپ می‌تواند به‌طور مرتب هوای داخل خودرو را ضدعفونی کند.

تولید خودرو‌های سبک با مواد و ابزار‌های سبک

بحران آب‌وهوا را نمی‌توان نادیده گرفت. یکی از عوامل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، وسایل نقلیه است. به‌همین دلیل متخصصان و محققان صنعت خودروسازی در حال بهینه و سبک کردن خودرو‌ها برای کاهش آلوده‌کنندگی هوا هستند. آن‌ها در تلاشند برای ساخت خودرو‌ها از مواد بسیار سبک و در عین حال محکم استفاده کنند و با کاهش وزن خودروها، از مصرف سوخت و در نتیجه انتشار دی‌اکسیدکربن بکاهند.

در ضمن هرچه از وزن خودرو‌ها کمتر شود، مسافتی را که خودرو‌های برقی با هر بار شارژ می‌توانند طی کنند بیشتر می‌شود. همچنین کنترل و ایمنی خودرو‌های سبک بهتر از خودرو‌های سنگین است.

فناوری‌های سبک‌تر کردن خودرو‌ها

بنابر بررسی‌ها مشخص شده که تقریبا ۴۰‌درصد وزن خودرو، به دلیل استفاده از تجهیزات راحتی و تفریحی به‌کار رفته در خودروهاست. داشبورد‌ها مجهز به انواع وسایل الکترونیکی غیرضروری برای رانندگی است. مثلا سیستم‌های اطلاعاتی - سرگرمی، تهویه هوا، ابزار‌های کاهش صدا و... به وزن خودرو اضافه می‌کنند. از این رو، خودروسازان برای سبک‌کردن خودرو به دنبال

ترفند‌هایی موثر هستند. آن‌ها قصد دارند تا هفت سال دیگر خودرو‌هایی را وارد بازار کنند که سبک‌تر از همیشه باشند.
در حال حاضر طراحان فضای داخلی خودرو با استفاده از فناوری‌های روز، مانند ساخت رابط لمسی به جای داشبورد، توانستند تا حدی از وزن خودرو بکاهند. شرکت‌های خودروسازی مختلف، طرح‌های گوناگونی برای کاهش وزن خودرو ارائه داده‌اند. مثلا، شرکت خودروسازی نیسان برای کاهش صدای اتاق خودرو، به جای استفاده از صفحات لاستیکی سنگین، از فرامواد آکوستیک استفاده کرده و به این ترتیب از وزن خودرو کاسته است. یا شرکت خودروسازی هیوندای در خودرو‌های جنسیس شاسی‌بلند خود با استفاده از شتاب‌سنج، ارتعاش‌های صوتی را ردیابی کرده و با ارسال امواج صوتی معکوس، صدا‌های داخل اتاق خودرو را خنثی می‌کند.

شرکت خودروسازی جگوار لندرور با به‌کارگیری ابزار‌های الکترونیکی سبک در معماری ساده‌شده، نوید فضای داخلی بسیار انعطاف‌پذیری را برای خودرو‌ها می‌دهد. ابزار‌های الکترونیک با کمک این فناوری، قابل چاپ هستند. قطعات مهندسی‌شده را می‌توان مستقیما درون هر ماده‌ای کار گذاشت و از وزن ابزار‌های الکترونیک کاست. این خودروساز، سیستمی معرفی کرده که در صفحه کنترل بالای سر جای می‌گیرد. این صفحه‌ها، دکمه‌های الکترونیک، لامپ، بلندگو و دوربین دارند. طراحی آن‌ها چیزی فراتر از استاندارد‌های رایج است.

آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های چاپ سه‌بعدی، مداری چندلایه از جنس نقره، کربن و گرافن طراحی و برای چاپ این مدار از جوهر‌های رسانا و غیررسانا استفاده کردند. سپس با استفاده از فناوری نصب-سطحی

(Surface-mount technology) و قالب‌گیری تزریقی و روش‌های رایج دیگر، قطعات را روی این مدار قرار دادند و یک قطعه سه‌بعدی تولید کردند. در فناوری نصب - سطحی، قطعات الکترونیک مستقیما روی سطح بورد مدار چاپی قرار داده می‌شود. این نمونه از طراحی می‌تواند از وزن ابزار‌های الکترونیک خودرو تا ۶۰درصد بکاهد.

استفاده از مواد سبک در تولید خودرو

این روز‌ها مواد سبک بیشتری در حال تولید هستند. پلیمر‌ها جای مواد رایج را می‌گیرند و برخی از کارخانه‌های پیشرفته خودروسازی از ساختار‌های فیبرکربن برای ساخت اتاق خودرو استفاده می‌کنند. از طرفی هنگام اتصال قطعات، به جای جوشکاری، از چسب‌های ساختاری پیشرفته استفاده می‌شود.

مواد به‌کار رفته در ساخت تجهیزات خودرو از موادی است که از ترکیبات فیبر سلولزی یا مصنوعی استفاده می‌کنند، بدون این‌که بافته شوند و از این مواد بیش از پیش در فضای داخلی خودرو‌ها استفاده می‌شود. این مواد نه‌تن‌ها وزن سبکی دارند، بلکه مایعات را به‌خوبی به خود جذب کرده و قابلیت نفوذپذیری هوا دارند. به همین دلیل آن‌ها برای استفاده در سیستم تهویه هوا مفید هستند و البته از آنجا که از فرکانس‌های مختلف می‌کاهند، می‌توان از آن‌ها برای کاهش صدای اتاق خودرو استفاده کرد.

محققان برای تولید مواد سبک، به دوام و قابل بازیافت بودن آن‌ها هم توجه می‌کنند. آن‌ها در نظر دارند موادی بسازند که ۸۵درصد قطعات خودرو‌ها را قابل بازیافت و ۹۵درصد آن را قابل استفاده مجدد کند. تولید چنین موادی، سخت و پیچیده است، اما محققان معتقدند که در آینده برای تولید خودرو از چنین موادی استفاده خواهند کرد.

۴ تغییر مهم در طراحی‌های آینده فضای داخلی خودرو‌ها

فناوری‌های پیشگیری از پرت شدن حواس راننده

سامانه‌های کنترل راننده می‌توانند میزان توجه راننده به جاده و رانندگی را ارزیابی کنند و در صورت حواس‌پرتی او هشدار دهند. تاکنون استفاده از این نوع فناوری به دلیل محدودیت‌های فنی با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است، اما به لطف پیشرفت‌های موجود در تولید دوربین و حسگر‌های متنوع، تولید چنین سامانه‌هایی میسر شده است.

در سال‌های اخیر استفاده از فناوری‌های دید رایانه‌ای و هوش مصنوعی توانسته با ارزیابی میزان حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی راننده، جلوی خطرات احتمالی را بگیرد. اما برای این‌که سیستم کنترل راننده بتواند موثرتر عمل کند، باید توانایی درک حالت‌های شناختی و احساسی راننده را هم داشته باشد.

محققان از مدتی قبل شروع به تولید ابزار‌هایی کرده‌اند که با آن‌ها بتوان حالت چهره و صدای راننده و توجه ذهنی و فیزیکی او را کاملا ارزیابی کنند. از طرفی آن‌ها با تبدیل سامانه‌های اطلاعاتی - سرگرمی به دستیار‌های دیجیتال مجهز به هوش مصنوعی توانسته‌اند علاوه‌بر ارائه ابزار‌های سرگرمی، ایمنی راننده را هم تضمین کنند.

دستیار‌های دیجیتالی می‌توانند به راننده در برقراری تماس‌های تلفنی، ارسال پیامک و استفاده از داشبورد کمک کنند. تمام این موارد معمولا حواس راننده را پرت می‌کند و این دستیار‌ها در کنار سامانه‌های پایش راننده، ایمنی را افزایش می‌دهد.

اخیرا خودروسازان سامانه‌ای به نام درایورسِنس (DriverSense) معرفی کرده‌اند که می‌تواند خطوط خیابان، عابران پیاده و وسایل نقلیه دیگر را تشخیص دهد. بنابر برنامه ارزیابی خودرو‌های جدید اروپایی، قرار است تا دو سال دیگر تمام خودرو‌های قاره سبز به سامانه پایشگر راننده مجهز باشند و ایمنی افراد در جاده‌ها را تا حد بسیاری افزایش دهند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار