رئیس پژوهشگاه هوا فضا خبر داد:

رتبه نخست ایران در بخش هوافضا در میان کشور‌های اسلامی

امی گفت: ایران در حوزه هوافضا در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را داشته و در دنیا در جایگاه ۱۳ قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فتح‌الله امی، رئیس پژوهشگاه هوافضا درباره دستاورد‌های کشور در حوزه هوا فضا اظهار کرد: ایران جایگاه نخست حوزه هوا فضا را در بین کشور‌های اسلامی کسب کرده است.

او افزود: در تمام گرایش‌ها، رشته‌ها، تخصص‌های علمی رایج در جهان سایت‌ها و مراکزی هستند که هر ساله بر اساس شاخص‌ها ارزیابی می‌شوند و سایت معتبر سایماگو یا شیماگو این کار را در تمام حوزه‌ها و تخصص‌ها انجام می‌دهد.

امی ادامه داد:  هر دو سال مقالات هوا فضای دو سال قبل چاپ می‌شوند که در سال ۲۰۱۸ رتبه بندی پیشرفت مرز‌های دانش در زمینه هوا فضا توسط سایت شیما گو به چاپ رسیده است و افراد می‌توانند با مراجعه به آن از دستاورد‌ها بهره ببرند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا اامه داد: چین، اولین کشور در تولید علم هوا فضا با ۹۳۱۰ سند و ۱۲۵ ضریب تاثیرگذاری بوده است و سپس کشور‌های آمریکا، هند، انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه، روسیه، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، استرالیا و ایران به ترتیب مشمول این موضوع می‌شوند که مقام ۱۳ جهانی را کسب کرده اند.

امی اضافه کرد: در رتبه بندی هوا فضا نام هیچ کشور اسلامی وجود ندارد و ایران جایگاه سیزدهم را کسب کرده است و بعد از آن برزیل و اوکراین به این موفقیت دست پیدا کرده اند.

 شاخص‌های مدنظر برای کسب رتبه برتر در بخش هوا فضا

رئیس پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: ایران با تولید ۴۸۶ سند علمی و ۶۲ اچ ایندکس مقام سیزدهم را به دست آورده است، همچنین در سال ۱۹۹۸ با تولید ۴۱ سند علمی مقام چهل و یکم را کسب کرده است.

او درباره شاخص‌های مدنظر به منظور کسب رتبه برتر در بخش هوا فضا گفت: توانمندی پرتاب ماهواره به مدار زمین و توانمندی پرتاب ماهواره به ژئو و مدار زمین آهنگ ، پرتاب موجود زنده، تعداد پرتاب ها، تعداد سایت‌ها و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره ای، ایستگاه‌های زمینی، مرکز کنترل ماموریتی، مراقبت‌های فضایی، فرستادن کپسول‌های عامل سرنشینی، سفر به کرات دیگر و ... از جمله شاخص‌های مدنظر به منظور کسب رتبه برتر هوا فضاست.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده به منظور کسب رتبه‌های برتر در حوزه هوا فضا اظهار کرد: برنامه‌ای که تنظیم شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۱ آن را امضا کرده است، سند جامع توسعه هوا فضای کشور نام داشته که تمام برنامه‌های راهبردی و شاخص‌های مورد نظر در آن مشخص است.

امی گفت: اعزام انسان به مدار زمین تا سال ۱۴۰۴ و ارسال ماهواره به مدار زمین  آهنگ که ۳۶ هزار کیلومتر بوده از برنامه‌های کلان توسعه فضای کشور نام دارد، اما متاسفانه به علت تحریم‌ها و مسائل جانبی تخصیص اعتبارات صورت نگرفته است و این روند کند شده است. اگر مطابق برنامه پیش می‌رفتیم قطعا از رتبه ۱۳ به جایگاه‌های تک رقمی صعود پیدا می‌کردیم، اما مشکلات به وجود آمده رتبه ۱۳ هوا فضا را در سطح جهان به دست آوردیم. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ع.ک
۰۸:۲۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
مدار lLEOوGEO برای ایران بسیار مهم است وامیدواریم انشاالله بزودی ماهواره های ایران دراین مدارها بچرخند وباعث احترام ابر قدر تها به ایران اسلامی است
آخرین اخبار