برزیل دستگاه نظامی خود را پاکسازی می‌کند

در پی حمله به ساختمان‌های دولتی، برزیل به پاکسازی درون دستگاه نظامی ادامه می‌دهد.

لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل  پاکسازی در درون دستگاه نظامی در خدمت قوه مجریه را ادامه داده و در همان حال بار دیگر به ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل حمله و اعلام کرد او مسئول شورش‌های هشتم ژانویه در برازیلیا، پایتخت برزیل است.

روزنامه رسمی برزیل روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۳ نظامی مسئول امنیت دستگاه مجریه برکنار شدند. این خبر روز بعد از اعلام برکناری ۴۰ نظامی منصوب شده در اقامتگاه ریاست جمهوری در آلورادا واقع در پایتخت برزیل اعلام می‌شود. طرفداران رئیس جمهور سابق در آنجا در مقر ریاست جمهوری، کنگره و دیوان عالی به شورش و چپاول دست زده بودند.

لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا روز چهارشنبه در جریان مراسمی با حضور اتحادیه‌های صنفی در کاخ پلانالتو گفت: من نمی‌دانم آیا رئیس جمهور سابق (بولسونارو) دستور شورش‌ها را داده است یا خیر. چیزی که من می‌دانم، این است که او مسئول است، زیرا او چهار سال مردم را به نفرت تحریک کرده است.

رئیس جمهور سابق که دو روز پیش از مراسم تحلیف لولا برزیل را به مقصد آمریکا ترک کرده بود، هر گونه دست داشتن در شورش‌ها را رد و از این وقایع که وی آن‌ها را باور نکردنی توصیف کرده بود، ابراز تاسف کرد. در این خصوص پرونده تحقیقی باز شده است.

نظامیانی که برکنار شدند، بخشی از کابینه امنیت نهادی، یک نهاد دولتی مسئول کمک به رئیس جمهور در سیاست امنیت ملی و دفاعی وی بودند.

این خبر‌ها یک هفته بعد از این که لولا اعلام کرد به برخی از اعضای نیرو‌های امنیتی مسئول امنیت خود اعتماد ندارد، اعلام می‌شود. لولا هفته گذشته اعلام کرده بود از کارکنان کاخ ریاست جمهوری آزمونی «عمیق» به عمل خواهد آمد. وی اعلام کرده بود به ویژه متقاعد شده است تظاهر کنندگانی که کاخ ریاست جمهوری را اشغال کردند، از کمکی از داخل کاخ برخوردار شده بودند. لولا این سوال را مطرح کرد که «من چگونه می‌توانم کسی را در درب دفتر خود بگمارم که ممکن است به طرف من تیراندازی کند؟».

بیش از چهار هزار نفر از طرفداران رئیس جمهور سابق که از پذیرش شکست خود در انتخابات در برابر لولا در پایان اکتبر خود داری می‌کند، هشتم ژانویه در برازیلیا با اشغال و چپاول سه مرکز قدرت به هرج و مرج در پایتخت برزیل دامن زدند.

شورشیان زیر ساخت ها، آثار هنری که قیمت آن‌ها غیر قابل برآورد بود و اساس و مبلمانی را که بخشی از میراث ملی برزیل بود، تخریب کرده بودند و دیوار نوشته‌هایی را که در آن‌ها به کودتای نظامی دعوت کرده بودند، پشت سر خود به جا گذاشته بودند.

بعد از این اقدام شورشی، بیش از دو هزار نفر بازداشت شده بودند، یک هزار و ۳۸۲ نفر مظنون روز چهارشنبه همچنان در بازداشت بودند و این در حالی است که تحقیقات به منظور تلاش برای یافتن سازمان دهندگان و تامین کنندگان مالی شورش‌ها ادامه دارد.

دادستانی برزیل متعهد شده است ۳۹ نفر را به اتهام مشارکت در جرائم مسلحانه، وارد آوردن آسیب به میراث ملی، خشونت علیه دولت دموکراتیک و تحریک به کودتا به طور رسمی تحت پیگرد قرار دهد.

آگوستو آراس، دادستان کل برزیل در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیون محلی اعلام کرد ۲۰۰ نفر دیگر در هفته‌های آینده تفهیم اتهام خواهند شد.

آندرسن تورس، وزیر دادگستری سابق ژائیر بولسونارو که مسئول امنیت برازیلیا بود، اما در زمان وقوع این رویداد‌ها در خارج از کشور به سر می‌برد، هنگام بازگشت به کشور به ظن همدستی در این شورش‌ها بازداشت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار