وعده کمک ۷ میلیارد دلاری نروژ به اوکراین

نخست وزیر نروژ وعده داد به اوکراین طی ۵ سال آینده بیش از ۷ میلیارد دلار کمک کند.

همزمان با نزدیک شدن جنگ اوکراین به یک سالگی خود، کشور‌های غربی از ارسال سیل گسترده کمک‌های نظامی و مالی خود به این کشور خبر می‌دهند. یکی از این کشور‌ها نروژ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ امروز (دوشنبه) وعده داد این کشور طی پنج سال آینده ۷۵ میلیارد کرون (واحد پول نروژ) معادل ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به اوکراین کمک کند.

نروژ که یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت و گاز محسوب می‌شود، از زمان حمله روسیه درآمد قابل توجهی از صادرات گاز به اتحادیه اروپا داشته است.

یوناس گار استوره پیش‌تر از سوی برخی کشور‌ها به دلیل سیاست‌های نروژ درباره جنگ اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته بود، زیرا آن‌ها بر این باور بودند اسلو در حال سودبردن از جنگ و تحریم‌های اتخاذ شده بر حوزه انرژی روسیه است. به همین دلیل دولت وی در اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد برنامه‌ای چند ساله برای کمک به اوکراین در نظر دارد.

نخست وزیر نروژ درباره برنامه دولت در سال جاری میلادی گفت: ما در سال ۲۰۲۳ نیمی از کمک‌ها را در قالب تسلیحات دفاعی به اوکراین ارسال کرده و مابقی را به صورت کمک‌های بشردوستانه انجام می‌دهیم. با این حال، در طول سال‌های آینده ممکن است تناسب کمک‌های نظامی و بشردوستانه تغییر کند.

وی تاکید کرد: این بزرگترین کمک مالی نروژ تاکنون محسوب می‌شود. این کمک‌ها براساس اولویت‌هایی مقامات اوکراینی توزیع خواهد شد و لزوما منابع مالی به طور مستقیم به این مقامات اهدا نمی‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با تشکر فراوان از نروژ به دلیل چنین بخشندگی در قبال کشورش، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: (این کمک ها) بی سابقه است! این یک اعانه قابل توجه برای پیروزی آینده ما بر مهاجمان و موفقیت در روند بازسازی‌های پس از جنگ است.

نخست وزیر نروژ در پایان تاکید کرد: کمک‌های بشردوستانه به سازمان‌هایی اعطا خواهد شد که بیشترین تجربه را در کمک رسانی‌ها داشته اند. کمک‌های نظامی نیز با هماهنگی آمریکا و متحدان اروپایی ما انجام می‌شود.

اوکراین یکی از کشور‌هایی است که بالاترین نرخ فساد دولتی را پیش از جنگ داشت. از این رو، مقامات غربی از اختلاس و انحراف در کمک‌های ارسالی به این کشور بیم دارند و می‌کوشند کنترل بیشتری بر کمک‌های ارسالی خود به کی یف اعمال کنند.

برچسب ها: جنگ اوکراین ، نروژ ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار