آلمان: عضویت اوکراین در ناتو در شرایط حاضر قابل تصور نیست

وزیر خارجه آلمان عضویت کی یف در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در زمان جنگ با روسیه را غیر قابل تصور دانست.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان گسترش سازمان ناتو به مرز‌های روسیه که با تلاش برای عضویت اوکراین در این نهاد نظامی در نشست سال ۲۰۰۸ بخارست کلید زده شد را دلیل اصلی آغاز جنگ اوکراین می‌داند. با این حال، مقامات کی یف و برخی کشور‌های غربی همچنان بر طبل عضویت این کشور در سازمان ناتو می‌کوبند. 

به گزارش تل تریدر، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان امروز (پنجشنبه) در پاسخ به تلاش‌های کی یف برای عضویت در سازمان ناتو اعلام کرد حقیقت این است که عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در شرایطی که این کشور در حال جنگ با روسیه است را نمی‌توان در نظر گرفت. 

بربوک پیش از نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو در اسلو، پایتخت نروژ به خبرنگاران گفت: "در‌های پذیرش عضویت در سازمان ناتو همچنان باز است. " وی گرچه در این موضوع به طور آشکار مسئله عضویت سوئد را مطرح کرد، اما در اصل به اوکراین نیز اشاره‌ای داشت. 

وزیر خارجه آلمان افزود: سوئد باید پیش از نشست تابستانی سازمان ناتو در ماه ژوئیه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی به عضویت این نهاد نظامی در آید. 

با این حال، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو بار دیگر تاکید کرد اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همچنان از عضویت اوکراین در این نهاد نظامی حمایت می‌کنند. 

مقامات روسیه بار‌ها اعلام کرده اند عضویت اوکراین در سازمان ناتو به معنای تقابل نظامی میان مسکو و غرب است. با این وجود، مقامات کی یف به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر روسیه بر عضویت در این نهاد نظامی تاکید دارند. 

براساس ماده ۵ منشور سازمان ناتو که روح این نهاد نظامی نیز خوانده می‌شود، جنگ یک کشور علیه یکی از اعضا، جنگ علیه تمامی اعضا محسوب می‌شود و کشور‌های عضو ناتو به طور مستقیم با متجاوز وارد نبرد مستقیم می‌شوند. به همین دلیل، عضویت اوکراین در حال حاضر در سازمان ناتو به معنای ورود این کشور‌ها به جنگ با روسیه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار