استاندار:

ریل گذاری توسعه آذربایجان غربی از روستا‌ها شروع می‌شود

استاندار آذربایجان غربی گفت: ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم بر ارائه خدمات به روستاییان به عنوان جمعیت مولد کشور، تاکید جدی دارند.

استاندار آذربایجان غربی در همایش نکوداشت روز دهیار با اشاره به رویکرد نظام جمهوری اسلامی در توجه به روستاها، افزود: خدمات رسانی به روستا‌ها با تشکیل جهاد سازندگی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و روحیه جهادی جهادگران تا به امروز تداوم داشته است.

محمدصادق معتمدیان توجه به امور عمرانی و زیرساختی روستا‌ها را از اولویت‌های دولت سیزدهم معرفی کرده و یادآور شد: با توجه به شعار محوری دولت مردمی، عدالت خواهی و توسعه متوازن منطقه‌ای با ارائه خدمات زیرساختی در حوزه‌های برق رسانی، آب رسانی، گازرسانی و توسعه مراکز آموزشی، درمانی، مخابراتی، راه‌های مواصلاتی و ... تداوم می‌یابد.

وی به پیگیری توسعه همه جانبه استان در سفر‌های شهرستانی نیز اشاره کرده و افزود: در سفر‌های شهرستانی، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه شناسایی شده و مقدمات توسعه منطقه با حضور میدانی مدیران استانی فراهم می‌شود.

معتمدیان همچنین با اشاره به تدوین برنامه تمامی دستگاه‌ها برای بهبود شاخص‌های توسعه مناطق مختلف استان، خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه روزی تمامی دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های حاکمیتی، تلاش می‌شود شاخص‌های توسعه شهرستان‌های آذربایجان غربی به میانگین مطلوب استانی و کشوری ارتقاء یابد.

مقام ارشد اجرایی استان با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم، عدالت محوری در تمام مناطق آذربایجان غربی است، افزود: در قالب نهضت مدرسه سازی و با استفاده از ظرفیت تمامی نهاد‌ها و بخش خصوصی، به دنبال ارتقای شاخص‌های آموزشی در سطح استان هستیم.

استاندار آذربایجان غربی توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را نیز از اولویت‌های دولت سیزدهم معرفی کرده و ادامه داد: دولت مردمی با تمام توان پیگیر رفع مسائل و مشکلات مردم بخصوص در روستا‌ها بوده و تامین خواست و مطالبات مردم در راستای جلب رضایت و مشارکت مردم به صورت جدی دنبال می‌شود.

معتمدیان همچنین به تکمیل یک هزار و ۵۲۰ پروژه نیمه تمام آذربایجان غربی در سال گذشته اشاره کرده و افزود: در راستای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در مناطق مختلف و پیشرفت استان، نقشه راه توسعه میان مدت آذربایجان غربی تعیین و به دستگاه‌ها تکلیف شده و با هرگونه کوتاهی در این مسیر، برخورد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تخصیص بخش قابل توجهی از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به آذربایجان غربی، تصریح کرد: با اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری و فعال سازی واحد‌های تولیدی راکد، شاهد کاهش بی سابقه نرخ بیکاری در استان هستیم.

توسعه از روستا‌ها شروع می شود

استاندار آذربایجان غربی در ادامه همایش نکوداشت روز دهیار، مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها را از معضلات اصلی کشور معرفی کرده و گفت: علیرغم ارائه خدمات گسترده به روستاها، شاهد تداوم مهاجرت به شهرها، کاهش جمعیت روستا‌ها و گسترش حاشیه نشینی در شهر‌های مختلف استان هستیم.

معتمدیان همچنین به توجه ویژه دولت سیزدهم به معیشت و درآمد پایدار در روستا‌ها اشاره کرده و افزود: بهبود وضعیت زندگی، اشتغال زایی، افزایش درآمد، تامین مسکن و ... منجر به تثبیت جمعیت روستا‌ها و مهاجرت معکوس خواهد شد.

وی در ادامه با اعلام اینکه سند توسعه آذربایجان غربی و شهرستان‌های استان تهیه شده، اضافه کرد: ریل گذاری توسعه استان از روستا‌ها شروع شده و در مسیر توسعه از ظرفیت دهیاران استفاده می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی به ایجاد نواحی اقتصادی در جوار روستا‌ها جهت استفاده از ظرفیت‌های مختلف روستایی نیز اشاره کرده و افزود: در راستای جلوگیری از خام فروشی در حوزه کشاورزی و معدن استان، برای فرآوری محصولات در روستا‌ها براساس مزیت هر روستا برنامه ریزی ویژه شود.

معتمدیان همچنین با تاکید بر تامین زیرساخت‌ها و تسهیلات برای توسعه روستا‌های استان، تصریح کرد: تامین اراضی مورد نیاز برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی مردم، اشتغال و درآمد پایدار را برای روستا‌های آذربایجان غربی به ارمغان خواهد آورد.

وی در ادامه تامین مسکن در روستا‌ها توسط دستگاه‌های متولی را ضروری دانسته و افزود: فرمانداران در راستای پیشبرد طرح دولت سیزدهم در حوزه تهیه مسکن برای مردم، در تامین زمین برای مسکن سازی در شهر‌ها و روستاها، اهتمام ویژه داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی به استفاده از ظرفیت دهیاران برای تسریع روند توسعه و عمران استان نیز تاکید کرده و اظهار داشت: زمینه فعالیت دهیاران توسط فرمانداران و بخشداران فراهم شده و دستگاه‌های مختلف با آن‌ها تعامل و همکاری داشته باشند.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه دهیاران به دنبال درآمد پایدار در روستا‌ها باشند، افزود: شرکت‌های تعاونی دهیاری‌ها فعال شده و مردم روستا‌ها در بهره برداری از معادن مشارکت داده شوند.

وی هنر دهیار را در ایجاد تعامل بین مردم روستا و دستگاه‌های متولی دانسته و تاکید کرد: دهیاران ضریب بیمه روستایی را در روستا‌های استان افزایش داده و پیگیر گسترش بیمه حوادث روستایی باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.