نهاوندیان در گفتگوي ویژه خبری:

علاوه بر تحریم شونده تحریم‌کننده هم مورد آسیب قرار می‌گیرد / بودجه 92 واقعي نيست

رییس دفتر رییس‌جمهور با تاکيد بر اينکه دولت بايد در جهت برداشته شدن تحریم‌ها اقدامات جدی را به عمل آورد، گفت: دولت پشت سر بخش خصوصی ایستاده و به سرمایه گذاران کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران مهمترین اقدامات اقتصادی "دولت یازدهم" شب گذشته با حضور "محمد نهاوندیان" رییس دفتر رییس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد نهاوندیان در ابتدا در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه مهمترین گام‌های اقتصادی دولت در طی پنجاه روز گذشته چیست؟ گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت در حوزه اقتصادی ایجاد موج امید و اعتماد در صفحه عمومی کشور بود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر ایجاد نشاط در فضای عمومی کشور طرح‌های توسعه از کشوهای کار برداشته شد، افزود: امید به رونق و نشاط اقتصادی در کشور کاملا احساس می‌شود.

* مردم موتور اصلی تغییر شرایط اقتصادی هستند

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه موتور اصلی تغییر شرایط اقتصادی ایجاد رونق، رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز توسعه، خود مردم هستند، خاطرنشان کرد: مردم با حضور خود در 24 خرداد حماسه سیاسی را خلق کردند و اینک نوبت فعالان اقتصادی از کار اقدام به خلق حماسه اقتصادی کنند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه دولت خدمتگزار مردم است، گفت: دولت باید وسیله تسهیل فعالیت‌های اقتصادی را نیز فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه در 50 روز گذشته تصمیمات بسیار خوبی در حوزه اقتصاد گرفته شده است، ادامه داد: می‌توان گفت که بعضی از این تصمیمات اتخاذ شده از آرزوهای فعالان اقتصادی به حساب می‌آید.

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در برخی از جلسات داخلی و یا خصوصی مسوولین تحریم‌های داخلی را بیشتر از تحریم‌های خارجی یاد می‌کنند، اضافه کرد: منظور از تحریم‌های داخلی همان مقررات دست‌و پا گیر، موانع و سیاستگذاری‌های ناهماهنگ است.

نهاوندیان با بیان اینکه تحریم‌های خارجی و نابحق و ناروا بر علیه جمهوری اسلامی اعلام شده است، اظهار داشت: باید دولت در جهت برداشته شدن این تحریم‌ها اقدامات جدی را به عمل آورد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست داخلی مصوبه 35 بندی از سوی دولت تنظیم و تصویب و ابلاغ شده است، گفت: برخی از این مصوبات مورد اجرایی یک تا سه ماه دارد.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه گشایش‌های خوبی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است، افزود: واحدهای تولیدی با گمرک سر و کار زیادی دارند به‌گونه‌ای که بسیاری از کالاها در گمرک می‌ماند و مشکلات ترخیص داشت.

* التهابات عظیم سبب بی‌اعتمادی در فضای اقتصادی کشور شد

نهاوندیان با بیان اینکه التهابات عدیده‌ به وجود آمده لطمه‌های شدیدی را به اقتصاد کشور وارد کرده است، اظهار داشت: این امر موجبات کاهش قدرت پول ملی را فراهم کرد. به طوری که التهابات عظیم سبب بی‌اعتمادی در فضای اقتصادی کشور شد.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه میان مشتری و بانک، بانک و بانک مرکزی درخصوص تغییر یکباره نرخ ارز اختلاف‌نظر وجود داشت، خاطرنشان ساخت: دولت تصمیم گرفت برای جلوگیری از معطل ماندن واحدهای تولیدی مشکلات موجود را حل کند به گونه‌ای که تعیین تکلیف شد تا مقدار زیادی از کالاها از گمرک بیرون درآید.

نهاوندیان با اشاره به اینکه حدود 40 الی 45 کشتی چند ماه منتظر تخلیه بار خود بودند اما متاسفانه جریمه تاخیر تخلیه دریافت می‌کردند، گفت: تکلیف این کشتی‌ها هم نیز اینک مشخص شده و آنها بار خود را تخلیه کردند.

وی با اشاره به اینکه باید با تورم مبارزه کرد، ادامه داد: زمانی که در تولید چرخش داشته باشیم، کارگرها کار می‌کنند و دستمزد می‌گیرند به‌طوری که در نهایت سبب رونق اقتصادی و به چرخش درآمدن چرخ‌های اقتصاد می‌شوند.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به برخی از مغایرت‌هایی که در اسناد وجود داشت، تصریح کرد: دولت در این رابطه هم نیز تعیین تکلیف کرد و مغایرت‌های ارزی را تا 10 درصد پذیرفت.

* دولت با اقداماتش رویکرد تولیدگرایی را از خود نشان داد

نهاوندیان با بیان اینکه دولت اقدام بروکراسی‌زدایی کرد، خاطرنشان ساخت: اگر همه اهل یک صنفی می‌گویند در فلان اداره دولتی کار ما گیر است باید مشکلات را از سر راه آنها برداریم.

وی با اشاره به اینکه برای واحدهای تولیدی سرویس ارزیابی ویژه پیش‌بینی شده است، گفت: دولت با اقدامات و مصوب‌هایش رویکرد تولیدگرایی را از خود نشان داد.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه باید پیشکار ویژه برای واحدهای تولیدی در گمرک گذاشته شود، افزود: اگر واحد تولیدی پول نداشت مقرر شد تا مواد اولیه به طور نسبی ترخیص و به کارخانه‌ها تحویل داده شود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه گشایش قابل توجهی در بحث نقدینگی واحدهای تولیدی ایجاد شده است، اظهار داشت: نرخ سرمایه‌گذاری در کشور در طی یک سال گذشته افت جدی کرده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در کشور کم شده است، خاطرنشان ساخت: کم شدن سرمایه‌گذاری در کشور به معنای کم شدن فرصت شغلی برای  جوانان است.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور گفت: اگر کسی سرمایه‌گذار خارجی پیدا کند صندوق توسعه ملی به شریک داخلی تا 40 درصد تسهیلات اعطا می‌کند تا پروژه بزرگی را جذب کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات و نفت و گاز وابستگی شدیدی به خارج داشته‌ایم، افزود: برای اینکه تولید ملی در حوزه تجهیزات نفت و گاز رشد پیدا کند به شرکت‌های توانیر، مهندسی آب و فاضلاب کشور و پژوهشگاه نیرو اجازه داده شد تا 40 درصد سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت حاضر است تا 40 درصد در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کند، ادامه داد: دولت در صدد افزایش بخش دولتی نیست.

* دولت درصدد گسترش بخش خصوصی است

رییس‌ دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت درصدد گسترش بخش خصوصی است، اذعان داشت: دولت پشت سر بخش خصوصی ایستاده و به سرمایه گذاران کمک می‌کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در حوزه‌ گردشگری می‌توان اشتغال‌زایی بالایی داشته باشیم، افزود: بخش گردشگری صنایع دستی را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخت تا هم از تسهیلات و امکانات و هم از معافیت‌های لازم برخوردار شود.

وی با اشاره به اینکه دیگر به اعتماد نسبت به سپرده‌های ارزی دچار آسیب شده‌اند، گفت: مقررات مربوط به سپرده‌های ارزی در بانک مرکزی توسط دولت اصلاح شد.

نهاوندیان تصریح کرد: رویکرد اصلی دولت در این فرصت بسیار کوتاه استفاده از حداکثر به ظرفیت‌ها به منظور رفع موانع موجود در قوانین و مقررات و به کارگیری بخش خصوصی بود.

* با دیپلماسی فعال تحریم‌ها را خواهیم برداشت

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه با دیپلماسی فعال موانع و تحریم‌های نابجا را از سر راه برخواهیم داشت، خاطرنشان ساخت: متوسط خدمت واردات حدود 20 درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مخالفان رفع تحریم دلالان آن هستند، افزود: کسانی که از شرایط تحریم بهره می‌برند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای مقابله با تحریم‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید شجاعانه درصدد حفظ حقوق ملت شریف ایران باشیم، اظهار داشت: باید حق پیشرفت اقتصاد و حق دسترسی به بازارهای جهانی را برای فعالان اقتصادی فراهم کنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه منابع تامین یارانه‌ها چگونه محقق خواهد شد، ادامه داد: دولت موظف به اجرای قانونی است که از سوی مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار می‌گیرد.

* بودجه سال 92 واقعی نیست

وی با بیان اینکه دولت و مجلس و همچنین مسوولین دولت قبلی نیز در اصلاح بودجه سال 92 تاکید دارند، اظهار داشت: بودجه سال 92 واقعی نیست یعنی بیش از یک سوم درآمدهای آن غیرواقعی است به طوری که وقتی درآمدی تحقق پیدا نکند سبب بدهکاری دولت می‌شود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه بدهکاری عظیم دولت به دستگاه‌های مختلف، بانک‌ها، بخش خصوصی و پیمانکاران به صلاح اقتصاد سالم نیست، گفت: در بحث یارانه‌ها عدم توازن وجود دارد یعنی منابع حاصل از حامل‌های سوخت کفایت پرداخت یارانه‌های خانوار را نمی‌دهد چه برسد به سقفی که قرار بود به حوزه‌ی تولید اختصاص داده شود که هرگز داده نشد.

رییس دفتر رییس جمهور هدفمند کردن یارانه‌ها را به معنی شناخت اقشار هدف دانست و عنوان کرد: هدف از هدفمندی یارانه‌ها تقویت تولید و خودکفایی اقتصادی است، تخصیص دادن پول به همه مردم به معنای هدفمند کردن یارانه‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه با اجماع ملی می‌توان به هدفمندی یارانه‌ها آن هم به معنای دقیق دست یافت، گفت: اقشار نیازمند باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

* میان دولت و مجلس عظم جدی برای اصلاح هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد

نهاوندیان افزود: عظم جدی برای اصلاح شیوه هدفمندی یارانه‌ها میان مجلس و دولت وجود دارد به گونه‌ای که به یک روش بهتری دست خواهیم یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت برای کنترل ساز ناهمگونی که در برخی از حوزه‌ها از جمله نوسانات قیمت مواد خوراکی وجود دارد چه اقداماتی را به عمل خواهد آورد؟ ادامه داد: هدف اول دولت که همانا آرامش نسبی در بخش‌های مختلف اقتصادی بود به حمد و سپاس خداوند محقق شد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه تغییر نرخ مرجع ارز در دوره دولت قبلی صورت گرفت و در آن مبنای نرخ ارز 1221 به 2400 افزایش یافت، گفت: تبعات تغییر نرخ پایه ارز در محصولات وارداتی دیده شد.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تورم 40 درصدی به دولت جدید ارث داده شده است، افزود: مهار تورم چالش بسیار جدی برای مدیریت اقتصاد است.

وی با اشاره به آرامش و امیدی که از سوی مردم به میدان آمده است، خاطرنشان ساخت: مردم برای فاصله گرفتن از التهابات گذشته از آمادگی لازم برخوردار هستند.

نهاوندیان اضافه کرد: در کمتر از 50 روز گذشته گام اول که همان ایجاد آرامش در بازار بود حاصل شد و گام بعدی نیز کنترل فشار تورم خواهد بود که در این رابطه هم اقدامات خوبی به عمل آمده است.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه نرخ رشد نقدینگی عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران است، اظهار داشت: نرخ رشد نقدینگی با اقدامات و تصمیماتی که در طی چند ماه اخیر صورت گرفته کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نگاه دولت نسبت به بخش خصوصی چیست؟ افزود: دولت برای اینکه بخش خصوصی در حوزه‌ تجهیزات صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند حاضر است 40 درصد سرمایه‌گذاری را به عمل آورد یعنی مدیریت در دست بخش خصوصی است.

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید کاستی‌ها و اختلافاتی که در حوزه‌ خصوصی‌سازی وجود دارد اصلاح شود، ادامه داد: اگر مدیریت به صورت شبه‌دولتی در دست دولت باقی بماند این دیگر به معنای خصوصی‌سازی نیست پس باید اصلاحات لازم در این خصوص به عمل آید.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه باید خصوصی‌سازی واقعی به اجرا درآید، اظهار داشت: باید واحدهای دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد پس باید گفت که خصوصی‌سازی واقعی این است که بخش خصوصی بتواند سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را بدون دغدغه و با فراق بال و همچنین با احساس امنیت به عمل آورد.

وی با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی برای فروش نفت تلاش کند، گفت: باید از فرصت‌ها استفاده کرد و تصمیم درست گرفت.

نهاوندیان با اشاره به استقبال وزارت نفت درخصوص همکاری‌ها و پشتیبانی‌های مثبت افزود: نباید مشکلات موجود به بی‌انضباطی در سرمایه ملی تبدیل شود پس باید مشکلات اقتصادی کشور را به کمک بخش خصوصی و تعاون حل کرد.

نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین دستاورد سفر رییس‌جمهور به نیویورک چیست؟ گفت: سفر دو هفته‌ای وزیر امور خارجه و چهار روزه رییس‌جمهور به نیویورک دستاوردهای روشنی را از خود به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه اولین دستاورد سفر رییس‌جمهور به نیویورک شکسته شدن تحریم‌ها که همانا نفس ملاقات با مقامات اتحادیه اروپا به عنوان یکی از بندهای تحریم‌های این اتحادیه بود، افزود: محتوای ملاقات‌های به عمل آمده اکثرا به منظور همکاری‌های اقتصادی با ایران بود.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه محتوای مذاکرات گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران بود، خاطرنشان ساخت: برخی از مقامات عالی‌رتبه اروپایی معترف بودند که تحریم کار عاقلانه‌ای نیست زیرا علاوه بر تحریم شونده تحریم‌کننده هم مورد آسیب قرار می‌گیرد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه مقامات غربی نیز معترف هستند که دیگر دوره تحریم به اتمام رسیده است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران موضع هوشمندانه‌ای را در قبال حقوق هسته‌ای اتخاذ کرده است به طوری که جمهوری اسلامی حاضر است نگرانی‌های منطقی و قانونی را درخصوص مسائل هسته‌ای برطرف کند زیرا ایران در این حوزه جواب قانع کننده‌ای دارد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار