جزئیات نشست کارشناسي امروز ايران، آژانس و 5+1

خبرگزاري فرانسه از وين در گزارشي به قلم «سيمون استورده»، به نشست روز دوشنبه کارشناسان گروه 5+1 و آژانس با هيئت نمايندگي ايران پرداخت و نوشت: کارشناسان ايران، آژانس و قدرتهاي بزرگ روز دوشنبه در وين گرد هم مي‌آيند تا بر سر جزييات توافق ژنو ميان ايران و 5+1 به بحث و گفتگو بنشينند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان گروه 5+1 و آژانس با هيئت نمايندگي ايران به طور خاص در نشست دو روزه خود تلاش خواهند کرد تا نحوه نظارت بر فعاليتهاي هسته اي ايران کشور، که در مذاکرات ژنو وعده تحقق آن داده شده است، مشخص شود.

بر اساس اين گزارش، هيئت نمايندگي ايران تنها با کارشناسان آژانس ديدار خواهند کرد.

"حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل سیاسی وزارت خارجه، ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد. همچنین "استفان کلمنت" از سوی اتحادیه اروپا در این نشست شرکت می کند. از سوی 1+5 نیز در سطح مدیران کل وزارت خارجه این کشورها به طور جداگانه در این نشست شرکت دارند.

"ترو واریو رانتا" معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها در راس هیاتی از سوی آژانس در این نشست حضور دارد.

صبح روز دوشنبه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها در رابطه با سازوکار و چگونگی مذاکره بر روی متن توافق ژنو نهایی می‌شود و عصر روز دوشنبه مذاکرات آغاز خواهد شد.

حضور هیات آژانس در مذاکرات ایران و 1+5 درباره توافق ژنو صرفا در چارچوب بخش هسته‌‌ای و نظارت‌های آژانس بر روند اجرای توافق می‌باشد.

مذاکرات کارشناسان ایران و 1+5 با حضور کارشناسان آژانس در حالی برگزار می‌شود که قرار است روز چهارشنبه در مذاکراتی جداگانه هیات‌های کارشناسی ایران و آژانس در چارچوب توافق تهران (سند چارچوبی برای همکاری) با یکدیگر در رابطه با ادامه همکاری‌ها میان ایران و آژانس و بحث درباره اجرای سند تهران از جمله چگونگی و زمان بازرسی از معدن گچین بندرعباس با یکدیگر مذاکره کنند.

سيدعباس عراقچي امروز گفت: کارشناسان فني ايراني شرکت‌ کننده در مذاکرات ژنو از ديپلمات‌هاي باتجربه در وزارت امور خارجه هستند که علاوه بر بحث هسته‌اي، در بحث‌هاي ديگر مانند خلع سلاح، صلح بين‌الملل، مبارزه با سلاح‌هاي شيمايي و سازمان کنفرانس اسلامي نيز فعالند و در آن قسمت‌ها هم به ما کمک مي‌کنند. 

وي درباره فعاليت‌هايي که تيم کارشناسي مذاکرات هسته‌اي پيش از جلسه‌هاي اصلي انجام مي‌دهد، افزود: قطعاً ماحصل جلسه‌هاي اصلي در بحث هسته‌اي، به‌خاطر گفتگوهاي مو به مو و با دقت بالايي است که تيم کارشناسي وزارت امور خارجه پيش از آن جلسات انجام مي‌دهد. 

عراقچي گفت:‌ مذاکرات ژنو نيز از اين امر مستثنا نبود، در واقع مذاکرات ژنو هم‌زمان در سه قسمت مختلف برگزار مي‌شد. 

وي افزود: در قسمت اصلي همان مذاکرات بين وزيران امور خارجه بود که همگان از آن اطلاع دارند و در پايان توافق ژنو را خواندند. 

معاون وزير خارجه گفت: قسمت مياني مذاکرات ژنو مذاکراتي بود که بين معاونان وزيران امور خارجه برگزار مي‌شد که بيش از ساير سطوح جلساتش برگزار مي‌شد و قسمت سوم مذاکرات بين کارشناسان فني و مديران کل امور خارجه شش کشور به همراه تيم تشکيلاتي خانم کاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار مي‌شد که در اين بخش جزئيات توافق با دقت فراوان بررسي شد.

وي افزود: در واقع اگر دقت کارشناسان فني امور خارجه بر سر توافق هسته‌اي اخير نبود، قطعاً اين دستاورد بزرگ براي ما رخ نمي داد.

عراقچي ادامه داد: روز دوشنبه نيز مجدداً جلسه‌اي در سطح کارشناسان فني با اين شش کشور و تيم تشکيلاتي اشتون داريم که در اين جلسه بر روي سازوکارهاي اجرايي توافق ژنو به بحث و بررسي خواهيم پرداخت تا ان‌شاءالله توافق ژنو در مسير درست خود به سرانجام لازم برسد. 

وي اضافه کرد: در واقع بايد بگويم کار تيم کارشناسان فني ما هنوز تمام نشده است و در تمام طول 6 ماه آينده مدام جلساتي از اين دست خواهد داشت تا به سازوکاري مطلوب براي اجرايي شدن توافق ژنو دست يابد. 

عراقچي گفت:‌ اولين ماحصل جلسات تيم کارشناسي تا ماه ژانويه 2014 به‌دست خواهد آمد و پس از ژانويه 2014 مجدداً جلساتي در سطح خود وزيران امور خارجه و همان سطح اصلي برگزار خواهد شد. 

وي افزود:‌ به هر حال همه تيم‌هاي وزارت امور خارجه تا يک‌ سال آينده درگير مسئله هسته‌اي ايران هستند تا بتوانند براي دفاع از حق مسلم ايران تمام کوشش خود را انجام دهند.

عراقچي با بيان اينکه کارشناسان فني ايراني شرکت کننده در اين مذاکرات از کارکنان بخش سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه هستند گفت: جدا از اين دوستان، در هر جلسه افرادي را از سازمان‌هاي ديگر نيز همراه خود خواهيم داشت، مثلاً در جلسه روز دوشنبه تعدادي از نمايندگان و مديران بانک مرکزي هم حضور خواهند داشت تا بر روي بحث‌هاي تحريم بانکي ما را ياري دهند.

وي افزود: همين‌طور از سازمان انرژي اتمي نمايندگان و مديراني در اين جلسه حضور خواهند داشت.

عراقچي با بيان اينکه شعار ايران همچنان همان شعار معروف است که "انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست" اظهار داشت: فکر مي‌کنم بعد از مذاکرات ژنو اين شعار نيز رنگ و بوي واقعي‌تري به خود گرفته است. 

وي افزود:‌ هر شش کشور انرژي هسته‌اي را به رسميت شناخته‌اند و آنها هم اين را پذيرفتند که اين حق مسلم ماست. 

معاون وزير خارجه گفت: در متن تفاهم‌نامه ژنو به صراحت غني‌سازي ايران مورد موافقت قرار گرفته است و همه اينها يعني تثبيت حق مسلم ايران در انرژي هسته‌اي، به عبارت ديگر امروز با افتخار و با صدايي رساتر مي‌توان اين شعار را فرياد زد چرا که همگان اين را پذيرفته‌اند و امروزه پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران در سراسر جهان برافراشته‌تر از هر زمان ديگري است و ما باز هم تلاش مي‌کنيم آن را از اينکه هست بالاتر ببريم.

بازرسان آژانس در چارچوب سند تهران 17 آذر از تاسیسات تولید آب سنگین اراک بازرسی کردند.

رضا نجفي، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي روز بيست و نهم نوامبر به خبرنگاران گفته است کشورش در نظر دارد اجراي مفاد توافق ژنو را از اواخر ماه دسامبر يا اوايل ماه ژانويه 2014 آغاز کند.

قدرتهاي بزرگ پذيرفته اند تا از تحريمهاي خود عليه ايران را کاسته و بخشي از درامدهاي مسدود شده نفتي را آزاد کنند. 

این در حالیست که روز گذشته گروهي از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات آب سنگين اراک بازديد کردند. 

بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران  اعلام کرد دو تن از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي که روز شنبه وارد ايران شدند، روز يکشنبه بازرسي خود را در تاسيسات اراک آغاز کردند. 

بازرسي از معدن گچين نيز در نشست آينده ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين مورد بحث قرار خواهد گرفت. 

بر اساس توافق ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در 11 نوامبر، ايران به بازرسان سازمان ملل اجازه داد از تاسيسات آب سنگين اراک و معدن کيک زرد گچين در جنوب ايران بازديد کنند.

کمالوندي روز شنبه اعلام کرد آژانس انرژي اتمي ايران اطلاعاتي در مورد سانتريفوژ هاي نسل جديد ايران در اختيار بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي گذاشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یونس
۱۷:۲۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۲
درمقابل اجازه بازرسی تاکنون چه قدمی از سوی انها بداشته شده است
آخرین اخبار