به دنبال کاهش سرانه مصرف شیر در کشور؛

پیگیری وزارت بهداشت در اختصاص "یارانه به شیر"

به علت کاهش سرانه مصرف شیر در کشور وزارت بهداشت تلاش می‌کند تا یارانه‌ای را به شیر اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، سیاری معاون وزیر بهداشت در نشست خبری هفته بسیج آموزش همگانی تغذیه در جمع خبرنگاران گفت: امروزه جامعه ما با دردهایی ناشی از بیماری‌های مزمن، افزایش چاقی، اضافه وزن، افزایش چربی و قند خون و کاهش مصرف سبزیجات و شیر و لبنیات و همچنین کاهش تحرک بدنی ایجاد شده است. 

وی افزود: متوسط مصرف شیر در کشور پایین است و مرگ‌های مخفی و مرگ‌های نشسته مردم را درگیر کرده است و در ‌‌نهایت از طریق تغذیه نامناسب، تحرک کم دچار ضعف عضلانی شده و پوکی استخوان و در ‌‌نهایت انواع سکته مغزی و قلبی منجر می‌شود. 

 وی افزود: سرانه مصرف شیر در کشور ۱۹۰میلی گرم است و برای پیشگیری از پوکی استخوان در تلاشیم تا یارانه‌ای را به شیر اختصاص دهیم و همچنین به کاهش قیمت شیر برسیم تا سرانه مصرف شیر در کشور افزایش یابد. 

سیاری افزود: برآنیم تا سوبسیتی را به شیر اختصاص دهیم و همچنین مصرف شیر در مردم و همچنین دانش آموزان افزایش پیدا کند تا آمار وضعیت پوکی استخوان و انواع بیماری‌ها کمتر شود. 


 ۸۱ هزار مرگ ثبت شده به واسطه "مصرف نمک" است
 سیاری گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ حدود 93 هزار به واسطه سکته قلبی و 34 هزار نفر سکته مغزی است و همچنین از 600 هزار نفری که سیگار می‌کشند، عروق و رگ‌ها در این افراد زود‌تر بسته می‌شود که زمینه سکته‌های قلبی و مغزی را فراهم می‌کند که اصلاح عادات غذایی، تحرک، کنترل استرس می‌تواند در این زمینه موثر باشد. 

 وی گفت: مصرف نمک در ایران که دو برابر مصرف جهانی است و باید این میزان پنج گرم برای هر فرد باید که اندازه ۱۲گرم در روز توسط ایرانی‌ها مصرف می‌شود. 

وی افزود: سالانه 81 هزار مرگ در کشور ثبت می‌شود در حالیکه مصرف نمک فراوان تنقلات شور ترش، خیار شور در این زمینه موثر است. 

سیاری همچنین در خصوص استفاده از روغن‌ها افزود: روغن‌های حیوانی، کره، مارگارین، روغن جامد دارای اسید اشباع زیاد هستند و کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد به مرور موجب تنگی عروقی می‌شود و باید روغن مایع به درستی مصرف کنیم به دلیل اینکه ۲۰-۳۰درصد روغن بدن از روغن مایع تامین می‌شود. 

سیاری در خصوص اینکه باید سرانه مصرف شیر در افراد بالا رود، گفت: جوانان به اندازه هزار میلی، زنان یائسه، سالمندان، کودکان و نوجوانان در سنین رشد ۱۲۰۰-۱۳۰۰ میلی گرم روزانه باید شیر استفاده کنند، همچنین شیر کم چرب، دوغ کم نمک و بدون گاز، پنیر توصیه می‌شود و باید عادات غذایی خود را اصلاح کنیم. 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار