گزارش آسيا تايمز:

جنگ نرم ناتو عليه روسيه

ناتو دو دهه است تلاش می‌کند یک مشارکت راهبردی با روسیه ایجادکند و این در حالی است که روسیه آشکارا ناتو را به عنوان دشمن خود معرفی کرده است بنابراین این سازمان نیز مجبور است روسیه را دیگر نه به عنوان یک شریک بلکه به عنوان یک دشمن و مخالف قلمداد کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران پایگاه اینترنتی آسیا تایمز در گزارشی به قلم پپه اسکوبار با عنوان "جنگ نرم ناتو علیه روسیه" نوشت:

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دو دهه است تلاش می‌کند یک مشارکت راهبردی با روسیه ایجادکند. به گفته الکساندر ورشبو معاون دبیر کل ناتو این در حالی است که روسیه آشکارا ناتو را به عنوان دشمن خود معرفی کرده است بنابراین این سازمان نیز مجبور است روسیه را دیگر نه به عنوان یک شریک بلکه به عنوان یک دشمن و مخالف قلمداد کند.

نیروهای ناتو که به صورت روزانه مورد حمله نیروهای پشتون در افغانستان قرار می‌گیرند در حال حاضر به دنبال راه حلی هستند تا با اقدامات جدید دفاعی تجاوز احتمالی روسیه را علیه کشورهای عضو ناتو به ویژه در کشورهای حوزه بالتیک دفع کنند.

این بدان معناست که استقرار نیروهای بیشتر نیروهای تهاجمی ناتو درکشورهای متحد این سازمان به ویژه در لهستان در دستور کار این سازمان قرار دارد. حال استقرار این نیروهای ممکن است به صورت دائمی باشد یا به صورت استقرار چرخشی نیروهای نیمه دائمی در این مناطق.

ناتو در نشست تابستانه خود این موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد و نتیجه نهایی آن در نشست ماه سپتامبر در ولز به ریاست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام خواهد شد.

هر تحلیلگری به خوبی این را می‌داند که قدرتهای کلیدی اتحادیه اروپا یعنی فرانسه و آلمان که روابط اقتصادی و تجاری مستحکمی با روسیه دارند کمتر وارد این بازی و اقدامات جدید ناتو خواهند شد.
با این وجود به نظر می‌رسد اقدامات ناتو در این زمینه بی وقفه خواهد بود. نشانه‌ای از عزم نیروهای روسیه نیز برای عقب نشینی از مرزهای اوکراین وجود ندارد بعلاوه آمریکا نیز کمک‌های نظامی غیر مخرب به اوکراین ارسال می‌کند و نیروهای زمینی این کشور نیز قرار است به لهستان اعزام شوند. همه این نیروها قرار است با جدایی طلبان و نیروهای نظامی حامی روسیه در شرق اوکراین مقابله کنند.

اوکراین در حال حاضر عضو ناتو نیست و بیشتر اوکراینیهای ساکن شرق این کشور برای الحاق به فدراسیون روسیه تمایلی ندارند. آنچه آنها می‌خواهند استانهای قدرتمند و خودمختار است تا از دخالتهای کیف نیز آزاد باشند و به صورت فدرالی اداره شوند.

بنابراین درباره وضع جدید از اوکراینیهایی که در حال حاضر کنترل 23 شهر را به عهده دارند در این زمینه سوال شود چرا که این منطقه یک سوم تولید ناخالص داخلی اوکراین را در خود جای داده‌اند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در روز کارگر اوضاع اوکراین را بررسی کرد. پوتین در این گفتگو باردیگر تاکید کردکیف باید عملیات "ضد تروریستی" خود را کنار بگذارد و به برپایی یک گفتگوی جامع ملی روی آورد. البته احتمال آن بعید به نظر می‌رسد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز به چاک هیگل همتای آمریکایی خود نیز یادآوری کرد روسیه به هیچ کس یا چیزی حمله نخواهد کرد مگر آنکه کیف نیروهای نظامی خود را علیه غیرنظامیان غیر مسلح به کار گیرد موضوعی که عامل اصلی تحریکات و درگیریها در اسلاویانسک محسوب می‌شود.
ناتو پس از ناکامی در استقرار دولت در لیبی و شکست در افغانستان، در جستجوی هدف بعدی خود نمی‌تواند در راستای دشمن تراشی برای خود ساکت بنشیند.

آنچه به نظر می‌رسد تغییر سیاست ناتو از افغانستان به کشورهای حوزه بالتیک از جمله لهستان، اسلواکی، مجارستان و جمهوری چک است. پنتاگون و جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز همکاریهای خود را با شرکای خود در ناتو به ویژه درشرق اروپا افزایش دهند.

به هر حال می‌توان نتیجه گرفت بقای ناتو تنها در صورتی ممکن است که این سازمان با تهدیدی مرگبار روبرو شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، جنگ ، نرم ، ناتو ، روسیه ، دشمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار