عضو ارشد شورای آتلانتیک:

توافق ایران و آمریکا بسیار مهم است/ مشکل اصلی سطح غنی‌سازی اورانیوم است

عضو ارشد شورای آتلانتیک در مورد مذاکرات مستقیم و دو جانبه ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران گفت،‌ اگر آمریکا و ایران بتوانند به یک توافقی برسند آن وقت با اعتماد به نفس می شود گفت که باقی کشورها هم راضی خواهند شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، تلویزیون بی بی سی در گفتگویی با  "باربارا اسلاوین" عضو ارشد شورای آتلانتیک و مولف کتاب "دوستان دور و دشمنان نزدیک ایران آمریکا و مسیر پیچیده رویارویی" از واشنگتن دی سی در خصوص مذاکرات سه جانبه ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا پیرامون برنامه هسته ای ایران پرسید،  بزرگترین چالشی که برای ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق هست چیست ؟

وی در پاسخ اظهار داشت : به وضوح یکسری مذاکرات سخت پیش روی همه هست در ژنو ، فکر می کنم مشکل اصلی سطح غنی‌سازی اورانیوم است، آمریکا و باقی اعضای پنج به علاوه یک می خواهند که ایران ظرفیت خیلی محدودی داشته باشد. برای این کار به همین خاطر دو طرف باید یک جوری کوتاه بیایند و به توافقی برسند. ایران می خواهد ببیند که در صورتی که توافق کند چطور تحریمها لغو خواهد شد و نیز می خواهد که خیلی سریع هم به این نتیجه برسند. به همین خاطر پارامترهای خیلی متفاوتی وجود دارد که دو طرف را بشود راضی کرد.

وی در جواب این پرسش که راه حل های عملی که در دست دو طرف است چیست ؟ گفت: یک تعداد ایده های مشخصی وجود دارد که یکی از آنها مثلا در وبسایت المانیتور امروز در باره اش نوشتیم، یک پیشنهادی است که یکسری از فیزیکدانان در دانشگاه پرینستون در کنار آقای حسین موسویان مذاکره کننده پیشین ایران نوشتند و آن این است که آنها بتوانند به تدریج سانتریفیوژهای خیلی قدیمی ایران را جایگزین کنند با سانتریفیوژهای جدیدتری که خیلی پیشرفته تر هستند ولی به تعداد کمتری از آنها احتیاج است. فکر می کنم که آمریکایی ها می خواهند تا آنجایی که می توانند، ظرفیت غنی سازی ایران را حداقل در مرحله اول محدود نگه دارند.

اسلاوین در واکنش به این مطلب گفت : حدود یک هفته دیگر شورای آتلانتیک یک پیشنهاد جدید در قالب دو مقاله را منتشر خواهد کرد، در باب اینکه چگونه ممکن است که تحریم های آمریکایی و بعد اروپایی را لغو کرد. من نمی خواهم که خیلی محتوای آن را افشا کنم ولی فکر می کنم که به آن می شود توجه کرد وقتی که منتشر شود ولی می خواهم در نهایت این را بگویم که راه حل هایی وجود دارد که بشود بر آن مشکلات غلبه کرد و (لغو) تحریمها را سریعتر از چیزی که فکر می کنید که کاملا غیرممکن باشد به نتیجه رساند. راههایی وجود دارد و انعطاف پذیری هایی وجود دارد که می شود این کارها را انجام داد اگر که ایران برنامه خودش را محدودتر کند اگر که اجازه بدهد جامعه بین المللی به صورت خیلی دقیق نظارت کند و اگر یک توافق طولانی مدتی داشته باشد که حداقل برای ده سال بدانیم این مسائل به همین شکل باقی می ماند.

وی در مورد اینکه  مذاکرات دو طرفه ایران و آمریکا چقدر می تواند کمک کند به رسیدن به آن توافق نهایی که دو طرف دنبال آن هستند؟ تصریح کرد:  فکر می کنم که خیلی مهم است و خیلی حیاتی است و در حقیقت اگر توانستیم به این توافق میان مدت هم برسیم بخاطر این بود که قبلا توافق های پشت پرده ای بین ایران و آمریکا صورت گرفته بود و این بود که اصلا توانستیم به همین توافق میان مدت برسیم. اگر آمریکا و ایران بتوانند به یک توافقی برسند آن وقت فکر می کنم که با اعتماد به نفس می شود گفت که باقی کشورها هم راضی خواهند شد.


انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار