ستارگان آسمان ایران اسلامی/48

شیخ صحنه‌های سیاست و نبرد که بود؟

استاد شهید در یکم اسفند 1364 در هواپیمایی که برفراز آسمان اهواز پرواز می‌کرد، مورد اصابت دو فروند جنگنده بمب‌افکن دشمن بعثی قرار گرفت و به همراه چهل تن از بهترین یاران امام امت، به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، در هر کشوری شناخت اسطوره‌های مقاومت برای نسل‌های آینده یک ضرورت است.

آشنایی با اسطوره‌های شهادت و مقاومت ایران اسلامی که ویژگی منحصر به فرد ایمان و معنویت را با آمادگی رزمی و دفاعی خود تلفیق کردند برای نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفید است.

به همین منظور  باشگاه خبرنگاران، در نظر دارد تا به معرفی مفید و مختصر شهدای شاخص با عنوان "ستارگان آسمان ایران اسلامی" به ترتیب حروف الفبا بپردازد.

اگرچه همه شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران مقاوم و سربلند و عزیز، ستارگان آسمان ایران اسلامی هستند و هرکس در هر شغل و مسئولیتی که قرار دارد و نفس می‌کشد، مدیون این فداکاری‌ها و از جان‌ گذشتگی‌ها است.

شهید شیخ فضل‌الله محلاتی

مجاهد نستوه، عالم وارسته، "شهید فضل‌الله محلاتی"، در سال 1309 در شهرستان محلات به دنیا آمد. پس از تحصیلات مکتبی، در سال 1344 وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر بزرگانی نظیر آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله خوانساری و امام خمینی(ره) تلمذ کرد.



چندی از تحصیل او در قم نگذشته بود که جریان آوردن جنازه متعفن رضاخان به قم، دل‌های علما و مومنین را، به درد آورد.

شهید محلاتی طلبه‌ای جوان بود که همراه گروه جان برکف فداییان اسلام، علیه این عمل ننگین تظاهرات کرد. این عمل، سرآغاز زندگانی خطرخیز و مبارزات پیاپی شهید محلاتی بود که در آخر منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.
 
 

درنهضت ملی‌شدن صنعت نفت، همکاری نزدیکی با آیت‌الله کاشانی (رحمه‌الله علیه) داشت و در تبریز سخنرانی آتشین کرد و شور مردم را در پاسداری از دین و کشور برانگیخت و خود مورد حمله مزدوران رژیم قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

 

نخستین بازداشت او در هجده سالگی بود که پس از آن بارها و بارها از سوی ساواک دستگیر و به زندان افتاد.
  
فعالیت‌های شهید محلاتی تا سال 1342 ادامه داشت و در این بین بارها به دست دژخیمان ستم‌شاهی به زندان افتاد و همزمان با اوج مبارزات و فعالیت‌ها، از درس و بحث غافل نبود.

استاد شهید، در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم محلات وارد مجلس شد.

نماینده حضرت امام خمینی(ره) در سپاه، دبیر جامعه روحانیت مبارز، معاونت آیت‌الله مهدوی‌کنی در کمیته مرکزی، نماینده امام در حج و اوقاف و سرپرستی حجاج در سال 1358 هر یک نشان دیگری از پشتکار و فعالیت وی است.



شهید محلاتی پس از عمری تلاش بی‌وقفه، در راه اعتلای اسلام و انقلاب، سرانجام در یکم اسفند سال 1364 زمانی که با جمعی از نمایندگان مجلس و دیگر بزرگان عازم جبهه‌های نبرد بودند در هواپیمای برفراز آسمان اهواز، مورد اصابت دو فروند جنگنده بمب‌افکن دشمن بعثی قرار گرفت و به همراه چهل تن از بهترین یاران امام امت، به شهادت رسید.

روحش شاد و یادش گرامی و پررهرو باد

انتهای پیام/
برچسب ها: دفاع ، مقدس ، روحانی ، شهید ، شهادت ، شیخ ، رزمنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار