گشت و گذار در هیاهوی رنگ‌ها

گالری‌ها و نگارخانه با نمایشگاه‌های جدیدی به استقبال هفته‌ای تازه می‌روند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گالری‌ها و نگارخانه‌ها طبق سنت دیرینه خود از ابتدای هفته میزبان نمایشگاه‌های تازه‌ای می‌شوند که در ادامه این گزارش به تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:
 
خانه هنرمندان ایران از 18 دی، میزبان برنامه «10 روز با عکاسان» می‌شود.

در این برنامه علاوه بر برگزاری نشست‌های گوناگون نمایشگاه‌های عکسی از رشته‌های مختلف عکاسی برگزار می‌شود که برای بازدید از آن می‌توانید تا 27 دی به این خانه مراجعه کنید.

بی ماری

این عنوان نمایشگاه ارفه آراد است که از جمعه در گالری اعتماد برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از این هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود که داریوش کیارس در خصوص آن‌ها نوشته است: 

«بی‌ماری»های آرفه آراد

ساتن، مخمل، ترمه‌، منسوجات امامزاده‌ها و تورسياه سفيدِ دوخته براندام مجسمه‌های پارچه‌‌ای آرفه آراد، زندگی روزمره زن ايرانی را ياد می‌آورد، اما او با دوری از مذكرسالاری، از ورود به سرزمين ايده آليزه‌ زنانه سرباز می‌زند.

به دنبال تشخص بخشی به انسان در موقعيت «بدن» نيست، درنتيجه با شكل‌يابی انعطاف‌پذير «بدن‌ها» موقعيتی هيولايی به وجود می‌آورد: 

فيگورهای پارچه‌ای، تحمل ايستايی ندارند و در وضعيت نابسامان و متزلزلی قرار گرفته‌اند.

اهميت كار او اين است كه «تيپ» می‌سازد و فيگورها ديگر فاقد شخصيت و فرديت هستند. اين مهم، آدم‌های پارچه‌ای او را به اسطوره‌ها نزديک می‌كند و ...

این نمایشگاه تا 29 دی پذیرای بازدیدکنندگان است.

فضای منفی مثبت

گالری اعتماد دو نیز در کنار این مجموعه نمایشگاهی را با عنوان فضای منفی مثبت برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه طراحی‌های پیمان شفیعی‌زاده به نمایش گذاشته می‌شود؛ نمایشگاهی که در توضیح آن در یک جمله خود این هنرمند نوشته است: حقیقت این است که در کنش نگریستن هیچ کس منظر بیننده را جز خود او تعیین نمی‌کند.

این نمایشگاه نیز تا 29 دی برقرار خواهد بود.

سبیل

«سبیل» عنوان نمایشگاه گروهی است که در گالری دنا برپا می‌شود.

در این نمایشگاه که محسن ثقفی جمع‌آوری آثار را به عهده دارد، هنرمندانی چون ناصر تیمورپور، آرش تنهایی، فرشید پارسی‌کیا، شادی نویانی، مجید عباسی فراهانی، مهدی فاتحی، فرزانه حسینی، حمید جانی‌پور، محمدرضا شاهرخی‌نژاد، فرید امین‌الاسلام، حمزه فرهادی و پیمان شفیعی‌زاده با آثار خود حضور دارند.

این نمایشگاه در روز 18 دی افتتاح، در 25 دی اجرای پرفورمنس و در 30 دی اختتامیه و نشست نقد و بررسی را برگزار می‌کند.


گالری مس‌نگار

این نگارخانه از 17 تا 27 دی نمایشگاهی با عنوان «برگزیده گنج‌واره‌های گلیم سیرجان» را برگزار می‌کند.

در رابطه با این نمایشگاه این طور توضیح داده شده: در روزگاهان زمستانى و سرد،

و باغ‌هاى بى‌برگى و كم‌رنگى،

به رخ كشيدن بهين داشته‌هاى ميهن، حالمان را چه خوش گرم مى‌كند

پس ياران؛

شما را به جشن رنگ افشانى تافته‌هاى جدا بافته سيرگان،

با ريشه‌هاى در سرگذشت ايران،

فرا مى‌خوانيم

چشم به راه گرد آمدنتان هستیم.

برای بازدید از این مجموعه می‌توانید تا تاریخ ذکر شده به این گالری مراجعه کنید.


خانه دل 

نگارخانه «شنگرف» عکس‌های دو هنرمند را با عنوان «خانه دل» به نمایش می‌گذارد.

در این نمایشگاه کیوان یوسفی و جواد خمیس‌آبادی با آثار خود حضور دارند و علاقه‌مندان می‌توانند تا 25 دی به این مجموعه مراجعه کنند.


وهم رویا

این هم عنوان نمایشگاه عکسی است که در نگارخانه «علیها» برپا می‌شود و در آن آثار آرش پورمحک به نمایش گذاشته می‌شود.

در متنی درباره این نمایشگاه نوشته شده: این نمایشگاه شامل بیست اثر عکاسی از پور محک است.

عکس‌های پورمحک، مبتنی بر استعاره، و تداعی‌گر هستند، گرچه رگه‌هایی از انتزاع در اکثر آن‌ها دیده می‌شود اما (انتزاع) واژه توصیفی کاملی برای فضا و قالب عکس‌ها نیستند.

انسان مستحیل‌شده یا دگردیس یافته به شی، به طبیعت، به چیزی غیر از آنچه باید باشد. اگرچه این رابطه معنایی را از جانب شی و طبیعت به انسان نیز می‌توان ترجمه کرد (یک دیالکتیک فرمی_ مفهومی)

این نمایشگاه تا 24 دی پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.


منتخب اولین فستیوال سالانه طراحی و نقاشی ویس

گالری «صد رنگ» از 18 تا 25 دی میزبان آثار منتخب فستیوال ویس می‌شود.

این فستیوال که از مدتی پیش مشغول جمع‌آوری آثار هنرمندان در قالب نقاشی و طراحی و با موضوع آزاد بود. از این هفته آثار منتخب را در این گالری به نمایش می‌گذارد.


لحظه‌های دور، لحظه‌های نزدیک ...

نگارخانه «آتش زاد» با کارهای محمدرضا آتش‌زاد از 17 تا 30 دی به استقبال هنردوستان می‌رود.

وی در خصوص این نمایشگاه نقاشی نوشته است: ثبت لحظه‌هایی چند از برخی جلوه‌های نهفته در نبض بیقرار زمان در کرانه‌های دور و نزدیک، شاید نخستین نقطه ارتباط بصری هر بیننده با آثارم باشد که اغلب بر بستری از رنگ‌های آرام، گستره‌هایی از طبیعت فریبنده و سوژه‌هایی از زندگی شهری، با تکیه بر نمادهای معماری را در خود جای می‌دهند.

بایستی اذعان کنم رویکردم به ثبت لحظه‌های گذرا در چشم‌اندازهای زیبای طبیعت، همراه با سکونی به بی‌کرانگی خیال و نیز انتقال احساس، آرامش درون و انگیزه‌های این گرایش به بینندگان، همواره جایگاهی گران در باورهایم داشته است تا از راه تبیین بصری زیبا شناخت نمونه‌های بی‌بدیل زیبایی‌های زندگی و­­ نشان‌هایی گویا از پیوند دیرین انسان و طبیعت، با روشی رئالیستی و گاه نمادین، بتوانم بیشتر به تفسیر و تأویل این زیبایی‌ها بیندیشم و ضمن مواجهه با جلوه‌های ملموس، با نگاهی از درون نیز در برداشت‌های خود از یادها و خاطره‌ها، نبض تپنده زندگی را در لحظه‌های شتابانش بیشتر احساس نمایم و آنچه اینک پیش روست، در واقع، حاصل تلاشی است برای ثبت زیبایی‌های پیرامون، در لحظه‌های دور و نزدیک در گذر زمان و رویکردی بی‌واسطه به پاره‌ای نمادها و نمودهایی که در واژه «زندگی» تبلور دارند؛ با تکنیک پر افسون آبرنگ، که دیر زمانی است آثارم را در­­ آن تثبیت کرده‌ام و در فضای روح‌نواز آن نفس می‌کشم.


گالری شکوه

بیتا محبتی از 18 دی با آثار خود به نگارخانه شکوه می‌آید.

این نمایشگاه با عنوان «نامیرا» تا 23 دی پذیرای هنردوستان و بازدیدکنندگان خواهد بود.


مزرعه حیوانات

«مزرعه حیوانات» عنوان نمایشگاه کیانا غیایی است که از 17 تا 30 دی در گالری «اُ» به نمایش گذاشته می‌شود.

در معرفی این نمایشگاه نوشته شده: 

 آثار اخیر غیایی آدم‌ها را درون شیشه‌ها و آکواریوم‌هایی نشان می‌دهد که عناصر نامتجانسی مانند ناوها و هلیکوپترهای جنگی،‌ لاشخورها، کلاغ‌ها، خوک‌ها، عروسک‌ها و اشیا در همجواری با آنان دیده می‌شوند. ارجاع غیایی به کتاب «۱۹۸۴» و کتاب «قلعه‌ی حیوانات» جرج اورول است، اما از این فراتر جهان این نقاشی‌ها، جهانی کارناوالی شده و چندپاره است که به شرایط پیچیده و دهشت‌بار اکنون اشاره دارد.


سیحون دو

گالری سیحون دو آثار آرش نظری را با عنوان «باغ عدن» به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه تا 7 بهمن پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.


زمان نامرئی

آثار نقاشی نرگس سلیمان‌زاده از 18 بهمن با عنوان «زمان نامرئی» در گالری الهه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در خصوص این نمایشگاه گفته است: برای من تمرکز بر رویدادهای عادی و پیش پا افتاده زندگی، ‍جهت دستیابی به تصویری ذهنی و با نیت به جریان انداختن احساسات شخصی همیشه اهمیت ویژه‌ای دارد. در فرایند پیشبرد نقاشی و همنشینی نشانه‌ها به گونه‌ای شهودی شکل می‌گیرد. پس از آن است که فرم و دیگر عناصر تصویر می‌توانند در یک هماهنگی در درون متن پارادوکسیکال هویت نهایی خود را به نمایش بگذارند. فاکت‌های درون تصاویر من همیشه در جریان تکامل خود و نزدیک شدن به ایماژ نهایی در سطح وسیع استحاله پیدا کرده و ردی از احساسات و تجربه شخصی را ارائه می‌کنند. زمان و آنچه من به آن‌ها توجه دارم، ‌اغلب همان چیزهایی هستند که در فضای رسمی هنری کمتر به آن‌ها اهمیت داده می‌شود و من به آن‌ها می‌گویم «زمان نامرئی».

این نمایشگاه تا 5 بهمن برقرار است.


بازگشت 

نمایشگاه گروهی با عنوان «بازگشت» در گالری نات در قالب طراحی برگزار می‌شود.

در خصوص این نمایشگاه نوشته شده: این نمایشگاه که جمع‌آوری و ایده‌پردازی آن بر عهده آیدین خانکشی‌پور بوده است، به سفارش موسسه مطالعات سیاسی- اقتصادی پرسش برگزار می‌شود.

مجموعه بازگشت که بر اساس مجموعه «جنگ» فرانسیسکو گویا نقاش مهم و تاثیرگذار اسپانیایی در قرن 18 و 19 میلادی شکل گرفته در برگیرنده 21 اثر طراحی در ابعاد مختلف از هنرمندانی نظیر فرهاد گاوزن، رعنا فرنود، معصومه مظفری، کریم نصر، ایمان صفایی، داریوش حسینی، علیرضا آدم بکان، نزار موسوی نیا و ... است.

نمایش این مجموعه از روز جمعه 18 دی ماه ساعت 16 تا روز دوشنبه 28 دی ماه ساعت 19 در گالری «نات» واقع در خ قائم مقام فراهانی- پایین تر از خ استاد مطهری- کوچه شبنم- پ 3 - طبقه منفی یک ساختمان موسسه مطالعات سیاسی - اقتصادی پرسش ادامه خواهد داشت.


نگارخانه گل نرگس

این گالری هم از 18 دی نمایشگاهی را با عنوان «باغ ارغوان» برگزار می‌کند.

قالب آثار این مجموعه مجسمه و نقاشی هستند که زاده دست‌های کامبیز برنجی اند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه تا 23 دی به گالری مذکور مراجعه کنند.


هوا بس ناجوانمردانه سرد است

این عنوان نمایشگاه گروهی در گالری «افرند» است که از 18 دی تا  بهمن برقرار است.

امیر شلمانی در خصوص این نمایشگاه گفته است: نمایشگاهی از ده هنرمند نقاش که بخشی از نسل نقاشان امروز هستند و نقش آنان در هنر معاصر ایران را نمی‌توان نادیده گرفت.

نسلی که شاهد دگرگونی‌های بنیادین در منطقه بوده و افق پیش رویش چه بسا نامعلوم‌تر و پر چالش‌تر باشد. در عین حال پیشرفت تصاعدی ارتباطات و انتقال بی‌واسطه دانش عظیمی را برای این دوران به وجود آورده. حیطه اختیار این نسل با وقایع بسیاری مورد تهدید قرار داده. وقایعی از جمله وضعیت  محیط زیست. 

و همچنین علی گلستانه یکی از هنرمندان کشورمان نیز در رابطه با آن اینطور نوشته است: 

فعالیت هنری همواره بیش‌ از آنکه پاسخ به ضرورت‌های هنر باشد، پاسخ به ضرورت‌های زیستی هنرمند بوده است. هرقدر که درک هنرمند از دامنه‌ مسائل و درگیری‌های زیستی‌اش گسترده‌تر بوده، دامنه‌ بیان و اثرگذاری هنر وی نیز گستردگی بیشتری داشته است. این امر، در کنار این واقعیت که تولید هنری نه فعالیتی فردی، بسته، و خودبنیاد، بلکه فعالیتی اجتماعی است، تأکیدی مضاعف بر آن است که اعتبار هنر جز از توان هنرمند در بازآفرینی منتقدانه‌ «شکل اجتماع» در «شکل هنری» ناشی نمی‌شود. در این معنا، رابطه‌ هنر با اجتماع چیزی جز جدال و تنش نیست. هنرمند با شناخت موقعیت اجتماعی و تاریخی خود، به انتقاد از آن و، در برخوردی ریشه‌ای‌تر، انتقاد از چیزی خواهد پرداخت که اصولاً او را در موقعیت هنرمند قرار داده است؛ بر همین مبنا می‌توان نتیجه گرفت که خلق هنری، متضمن انکار موقعیت پایدار هنر نیز هست! اثر هنری، باید ضمن تأکید بر غیرضروری‌بودن خود، غیرضروری‌بودن تمام تاریخ و واقعیتی که به آن می‌پردازد را عینی سازد و در برابر واقعیت‌های سفت و سخت موجود، همه‌ امکان‌هایی را قرار دهد که ممکن بود به جای واقعیت موجود قرار گیرند.

شاید این حکم که «اثر هنری باید امکان‌ها را در برابر واقعیت موجود بگذارد»، نشان تعصب در تعریف‌کردن و ذات‌بخشیدن به فعالیتی ضرورتاً آزاد باشد؛ اما نکته‌ اینجاست که تنها با تکیه بر این مفهوم است که می‌توان هنر را از غلتیدن به درون قطعیت‌ها و چارچوب‌های قدرت‌های مسلط بر عرصه‌ هنر بازداشت. انکار تعریف بالا، خود پذیرش بدیل آن، یعنی اثر هنری در حکم واقعیتی بی‌بازگشت و تغییرناپذیر است؛ انکار همه‌ امیدی که به آزادی هنر داریم! 

برای بازدید از این نمایشگاه تا 9 دی به نگارخانه مذکور مراجعه کنید.

گالری‌هایی چون هور، راه ابریشم، نقش جهان، شیث و چندین نگارخانه دیگر نیز با نمایشگاه‌های جدیدی از این هفته پذیرای علاقه‌مندان هستند.



گزارش از: فاطمه شهدوست


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.