فتاح در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح کرد

همراهی محرومین با نظام به معنای رضایت از عملکرد مسئولان نیست/زمانی پل صدر را ساختیم، اکنون شهرداری به نیازمندان کمک کند

همراهی محرومین با نظام به معنای رضایت از عملکرد مسئولان نیست/زمانی پل صدر را ساختیم، اکنون شهرداری به نیازمندان کمک کندرئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: هرچه محرومان ساکت تر باشند و صدای خود را بلند نکنند به معنای آن نیست که از وضعیت زندگی‌شان راضی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در دویست و هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه مردم نمی‌دانند که چگونه باید فریادهای خود را به گوش مسئولان برسانند و بگویند که ما هم در این مملکت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هرچه محرومان ساکت تر باشند و صدای خود را بلند نکنند به معنای رضایت از وضعیت موجود در کشور نیست، گفت: محرومان می‌گویند ما با نظام همراهی می‌کنیم تا دیگر کشورها از این موضوع سوءاستفاده نکنند، در حالیکه در اصل، این کار محرومین به معنای نجابت آنها در اعتراض وضعیت خودشان بوده است.

* همراهی محرومین با نظام به معنای رضایت از عملکرد مسئولان نیست

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کرد:‌ بدون تردید مسئولان کشور نباید سکوت وشرکت آنها در راهپیمایی‌ها را به معنای همراهی نظام را به منظور فعالیت‌های مناسب خود ارزیابی کنند چرا که این امر اینگونه نیست.

فتاح با اشاره به جلسه‌ای که روز یک‌شنبه در مجلس شورای اسلامی در خصوص فقر و‌ آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: قشری از جامعه برای گرفتن حق و حقوق‌شان با بلندکردن صدای خود به گوش مسئولان در مقابل مجلس اعتراض‌هایی را انجام دادند، چراکه آنها رسیدگی به وضعیت اسفناک خود را درخواست داشتند.

* باید کاری کنیم به محرومان نگاه ترحم آمیز نداشته باشیم

وی با بیان اینکه این مردم برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان باید پلاکارت بلند کنند، افزود: باید به گفته امام خمینی(ره) کاری کنیم که به محرومان نگاه ترحم آمیز نداشته باشیم.

فتاح در ادامه سخنان خود با اشاره به بازدید خود از یک زن سرپرست خانوار که فرش می‌بافد، گفت: این زن سرپرست به دنبال آن بود که به گونه‌ای صدایش به گوش مسئولان برسد تا آنها بفهمند قشر محروم جامعه فقیر و همچنین به نان شب محتاج هستند، این در حالی است که آن ها حاضر هستند در تمام مراسمات نظام و پیروی از این نظام شرکت کنند تا به همه دنیا بگویند که ما با نظام و رهبری همراه هستیم.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی کمیته امداد تنها رفع فقر از محرومین جامعه است، گفت:‌ مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و زنان خیابانی و ... با کمیته امداد نیست، چرا که  کمیته امداد تنها به دنبال جلوگیری از فقر است، درحالیکه مسئول رفع فقر هم کمیته امداد نیست و تنها مسئول کمک است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: اینکه افراد مهاجر از شهرستان های دیگر کشور به جنوب تهران مهاجرت می‌کنند، مسئول آنها کمیته امداد نیست که پاسخگوی این موضوع باشد.

* باید یک متولی قانونی برای رسیدگی به خیریه‌های تهران تعریف شود 

فتاح با تاکید بر اینکه بدون تردید یکی از مشکلات مهم شهر تهران افزایش تعداد مراکز مرتبط با آسیب‌های اجتماعی خیریه است، تصریح کرد:‌ کمیته امداد قانوناً در خصوص این موضوع هیچ گونه مجوزی ندارند، به همین دلیل باید یک متولی قانونی برای رسیدگی به خیریه‌های تهران تعریف شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند هنوز این نظام تکمیل نشده است، گفت:‌ بدون تردید خیلی از مسائل مهم و اساسی حل شده و با سراسری کردن بیمه تکمیلی هم شاهد تأثیرگذاری زیادی در خصوص این موضوع در کشور هستیم.

* می‌توانیم جلوی فقر را بگیریم

فتاح با بیان اینکه در خصوص بیمه تکمیلی سراسری هنوز نواقصی وجود دارد و در کشور هزینه‌ها افزایش یافته است، تاکید کرد:‌ نمی‌دانیم که چرا هنوز رفع فقر در کشور صورت نگرفته، در حالی که می‌توانیم مانند ممانعت از قاچاق جلوی این فقر را هم بگیریم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه در حال حاضر 4میلیون نفر به صورت مستقیم و 2میلیون نفر هم غیر مستقیم تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: از این 6میلیون نفر تنها 2میلیون مستمری دریافت نمی‌کنند و در عوض از کمیته امداد خدمات می‌گیرند.

* با خط فقر وزیر کار آمار فقرا بالا می‌رود

وی با اشاره به اظهارات ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی  در خصوص اینکه باید خط فقر را  ملاک قرار دهیم، افزود: اگر آنگونه  که وزیر کار تعریف می‌کند خط فقر را ملاک قرار دهیم، بدون تردید آمارها در خصوص افراد فقیر بالا می رود.

فتاح به اقدامات شهرداری تهران در خصوص آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت:‌ درست است که مدیریت شهری در خصوص این موضوع اقدامات اساسی زیادی را انجام داده است، اما بدون شک این جزء حداقل‌ها محسوب می‌شود، چرا که دستگاه‌ها پس از انجام یک مأموریت به یکدیگر طعنه می‌زنند، درحالیکه باید هماهنگی بین دستگاه‌ها را افزایش یابد.

وی با بیان اینکه عده‌ای از مردم شهرهای دیگر از من سوال می‌پرسند که چرا این همه به شهر تهران می‌رسند، اما به وضعیت ما رسیدگی نمی‌کنند، تصریح کرد: مردم محروم شهرهای دیگر بر این عقیده اند که به دلیل جمع‌ شدن سران مملکت در تهران به این شهر رسیدگی می‌کنند، در حالیکه تهران هم با آسیب‌های اجتماعی زیادی روبه‌رو است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه امروزه شاهد هماهنگی خوبی بین کمیته امداد و شهرداری تهران در حل موضوعات آسیب‌های اجتماعی هستیم یادآور شد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در بسیاری از جلسات برگزار شده از سوی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) حضوری فعال داشته و وظیفه خود را در خصوص حل مشکلات فقر و خانواده‌های بی بضاعت بی سرپرست  به انجام رسانده است.

* کمیته  امداد برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی طراحی نشده است 

فتاح گفت: وضعیتی که در تهران شاهد هستیم در تحلیل آن عاجز هستیم، در حالیکه کمیته  امداد برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی طراحی نشده است.

وی با اشاره  به اقدامات کمیته امداد در سال‌های گذشته،  افزود: این اقدامات در حدی بوده که به مشکلات خانواده‌های محروم رسیدگی شده اما با قاطعیت اعلام می‌کنم که اگر به وضعیت فردی از نگاه دیگران رسیدگی نشده آن را معرفی کنید تا بدون نوبت و در کوتاه‌ترین زمان آن را تحت پوشش کمیته قرار دهیم.

فتاح با تاکید بر اینکه کمیته امداد هیچ گونه مسئولیتی در خصوص حل آسیب‌های اجتماعی و جمع‌آوری معتادان و متکدیان ندارد، گفت: ‌ما با موضوع فقر روبه‌رو هستیم، به دلیل اینکه اکثر سرپرست خانواده‌ها محروم هستند، به همین جهت خانواده‌های آنها را تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اساسا کار کمیته امداد و بهزیستی یک نوع پیشگیری است، تصریح کرد:‌ اگر ما پیشگیری نکنیم بدون تردید آسیب‌ها بیشتر خواهد شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه عدم برخورداری اقشار مختلف جامعه از بیمه تأمین اجتماعی و همچنین مهاجرت به دلیل بیکاری یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بروز فقر است، یادآور شد: احداث جاده و یا ایجاد انشعاب آب و برق از وظایف اولیه تمامی دولت‌ها بوده به همین دلیل باید پس از حل این مشکلات رفع آسیب‌های اجتماعی را ریشه‌یابی کنیم.

فتاح با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در تهران بیشتر از سایر بخش‌های کشور است، گفت: بدون تردید فقر موجود در شهر تهران برخلاف دیگر شهرهای کشور سالم نیست، به همین دلیل رسیدگی به این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: نیروی انتظامی اعلام کرده که تنها کمتر از 20 درصد از معتادان در کمپ‌های اعتیاد ترک می‌کنند، در حالی که برای این معتادان سالانه یک میلیون تومان هم هزینه نمی‌کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه باید اقدامات تأمین اجتماعی را فراگیر کنیم، تأکید کرد: ما در کمیته امداد حتی یک نفر هم کارمند تحت پوشش نداریم، چراکه کارمندان درآمدهای ثابت دارند اما در کمیته امداد همه اقشار تحت پوشش قرار گرفته محروم هستند.

وی با اشاره به اظهارات شهردار تهران در خصوص اطعام 70 هزار شهروند محروم تهرانی خطاب به شهردار تهران گفت: حاضریم تواضع به خرج دهیم و 40 هزار خانوار تهرانی به شورا و شهرداری تقدیم کنیم تا آنها مایحتاجشان را تأمین کنند و برویم به شهرهای دیگر ایران برسیم.

* پول پل صدر و تونل نیایش را پرداخت کردیم

فتاح ادامه داد: در حال حاضر تناقض‌هایی بین آمارهای اعلام شده از سوی شهرداری وجود دارد که باید آن را حل کنیم، چرا که در دیگر شهرهای کشور شاهد اینگونه تناقض‌ها نیستیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خطاب به اعضای شورای شهر گفت: ما به شما خدمات زیادی ارائه کرده‌ایم به همین دلیل شما مدیون ما هستید و باید زحمات ما را جبران کنید.

فتاح با بیان اینکه بنده قبل از گرفتن سمت رئیس کمیته امداد در بنیاد تعاون سپاه بودم، تصریح کرد: پول تونل‌ها و پل‌های شما را مانند صدر و نیایش، ما دادیم و یا همکاران ما آنها را ساخته‌اند به همین دلیل شما باید این همه خدمات را جبران کنید.

*  20 هزار میلیارد تومان به شهردار تهران پول داده‌ام

وی با بیان اینکه در زمانی در بنیاد تعاون سپاه بودم 20 هزار میلیارد تومان به قالیباف شهردار تهران پول دادم، گفت: این موضوع در حالی است که رئیس کمیته امداد باید پاسخگوی شهرداری و شورا باشد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: الان از شما درخواست دارم به وضعیت محرومین رسیدگی و همچنین به آنها کمک کنید، چرا که شما در این موضوع می‌توانید ما را همراهی کرده و مجوز ساخت مسکن برای این بی خانمانان را صادر کنید.

فتاح با تاکید بر اینکه 40 هزار واحد مسکونی برای محرومین در سراسر کشور احداث کرده‌ایم، افزود: این موضوع در حالی است که تاکنون نتوانستیم در تهران برای محرومان مسکن احداث کنیم، چرا که شهرداری به ما مجوز ساخت نمی‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار