گاردین: علت چاقی مردم مصر چیست؟

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در مطلبی به بررسی علل چاقی کودکان و بزرگسالان مصری پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در مطلبی نوشت: کشورهایی که شهروندانشان درآمدهای متوسط و یا رو به پایین دارند، بالاترین نرخ چاقی در کودکان را به خود اختصاص می‌دهند. در میان این کشورها، مصر در جایگاه هفتم قرار دارد. بر اساس آمار، 32 درصد کودکان مصری مبتلا به چاقی هستند. رژیم غذایی مملو از گوشت، کربوهیدرات و مواد قندی، همراه با فرصت‌های اندک برای ورزش کردن، از عوامل چاقی در کودکان مصری است.

بیماری چاقی در این کشور به طبقه اجتماعی نیز بستگی ندارد. طبقه کم‌درآمد جامعه مصر به غذاهایی مانند برنج و سیب‌زمینی روی می‌آورند. طبقه مرفه‌تر این کشور نیز به فست فود – که در بسیاری از کشورهای خاورمیانه غذای لوکس شناخته می‌شود – دسترسی بیشتری دارند.

نتایج یک پژوهش از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال‌های 2011 و 2012 میلادی نشان می‌دهد 62.2 درصد بزرگسالان مصری اضافه وزن دارند و 31.3 درصد آن‌ها به بیماری چاقی مبتلا هستند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در مصر معتقد است سیاست‌های این کشور موجب چاقی شهروندانش شده است. وی گفت دولت مصر می‌تواند به جای اختصاص یارانه به قند و شکر و روغن، به گزینه‌های سالم‌تری مانند شیر یارانه اختصاص دهد. همچنین دکه‌ها و مغازه‌ها در سراسر این کشور تنقلات شیرین و شور با تنوع بسیار بالایی را به فروش می‌رسانند که برای مردم این کشور انتخاب‌های سالمی نخواهند بود.

دکتر "شیرین الشیمی" – پزشک تغذیه – درباره معضل چاقی در مصر گفت: "مصری‌ها به مواد قندی علاقه شدیدی دارند. این علاقه برای آن‌ها مانند اعتیاد شده است. آن‌ها به چای خود نیز چند قاشق شکر اضافه می‌کنند و در روز 5 تا 6 لیوان از آن را می‌نوشند. در صورتی که آن‌ها این مقدار شکر را از رژیم غذاییشان حذف کنند، زندگیشان تغییر خواهد کرد."

وی افزود: "مبارزه با چاقی در مدرسه آغاز خواهد شد. با این که مسائل اقتصادی اجازه انجام اقدامات زیادی را به ما نمی‌دهد، اما با برگزاری کلاس‌های تغذیه و پخش کردن مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات میان دانش‌آموزان، می‌توانیم رژیم غذایی آن‌ها را بهبود بخشیم."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار