انتقاد مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی از سیاست‌های وزارت ارشاد

طبق آمارهای ارائه شده اگر تغییرات جدی و اساسی در سیاست های وزارت ارشاد صورت نگیرد وضع فرهنگ ما دائما سیر نزولی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میثم نیلی؛ مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در نشست خبری امروز این مجمع با ارائه گزارشی پیرامون وضعیت و برنامه‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی اظهار داشت: این نشست دومین جلسه رسانه‌ای ماست و باید به عرضتان برسانم که در طول این چند ماه، تحولات و اتفاقات مهمی در مجمع ناشران انقلاب اسلامی رخ داده است. برخی از ساختارهای مجمع، آیین‌نامه‌ها، قواعد و اصول برنامه‌ریزی پس از 6 سال به یک ارزیابی مجدد و تجدید قوا و ساختار نیاز داشت که الحمدلله این مهم صورت گرفت و در این زمینه به شیوه‌های جدیدی دست پیدا کردیم که به زودی نتایج آن هم مشخص خواهد شد.

وی افزود: مجمع به سمت چابک‌تر شدن و موثر‌تر واقع شدن علی الخصوص در حوزه تشکیلات و جهت‌دهی محتوایی ورود پیدا کرده است و این مهمترین مسئله‌ای است که در نتیجه این بازنگری‌ها انجام شده است. 

نیلی ادامه داد: به صورت گزیده باید بگویم از جمله اتفاقاتی که در طول این یک سال و علی‌الخصوص چند ماه اخیر واقع شده است کثرت اعضای مجمع است. آن هم به این دلیل که تعداد بسیاری از ناشران خواستار عضویت در این تشکل بودند و در این راستا برنامه ریزی‌های بسیار خوبی جهت هم افزایی‌های مشترک میان ناشران صورت گرفته و تقریبا هر هفته جلساتی میان ناشران مجمع برگزار می‌شود.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ابراز داشت: دومین برنامه مجمع تجدید قوا در شیرازه است و هماهنگی‌های مفصلی میان گروه‌های تبلیغی، رسانه‌ای و ترویجی کتاب‌های انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است و امیدواریم بدین ترتیب فرهنگ کتابخوانی در کشور ارتقا یابد. لازم به ذکر است، با انجام تمهیداتی از سوی مرکز آموزش‌های کاربردی نشر، وضعیت کتاب‌های ناشران جبهه انقلاب اسلامی به لحاظ کیفی، شکلی و محتوایی مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین از طریق همفکری با ناشران این کتاب‌ها بر آن هستیم که کیفیت آثار یک گام بهتر شود و ان شاالله این ارتقای کیفیت در سال‌های آتی به چشم خواهد آمد.

نیلی در ادامه تصریح کرد: به فضل الهی ظرفیت‌های مجمع در بحث نرم افزاری افزایش یافته است و بازسازی ظرفیت‌های گذشته که با نقصان‌هایی مواجه شده بود در دستور کار قرار گرفته است. همچنین بسته‌های جدید مطالعاتی در موضوعات مختلف با قوت در حال انجام است.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های صورت گرفته این است که در سامانه کارشناسی مجمع، وضعیت کتاب‌های حوزه ادبیات، روانشناسی، علوم اجتماعی و کودک و نوجوان که در سال 95 و پایان سال 94 انتشار یافته ارزیابی شده که متاسفانه گزارش این رصد مطلوب نبوده و به لحاظ محتوایی ناامید کننده است. در حقیقت جهت گیری‌های محتوایی و پیدا کردن خلأها توسط سامانه انجام شده و در نوبت‌های مختلف در اختیار ناشران عضو قرار می‌گیرد.

نیلی ادامه داد: نسخه دوم نرم افزار خواندنی‌ها با 171 بسته پیشنهادی و تعدادی سیرهای مطالعاتی تولید شده و ان شاالله در اختیار مجموعه‌های آموزشی، تربیتی و فعالان و مروجان کتاب و کتابخوانی قرار خواهد گرفت.

وی پیرامون مسابقات کتابخوانی «کتاب و زندگی» اظهار داشت: الحمدلله این مسابقه از کارهای موفق مجمع است که در حال پویش آن هستیم و باید برنامه ریزی‌های دقیق تری هم در این راستا صورت گیرد. در رابطه با نحوه انتخاب کتاب‌ها هم باید بگویم که روی محتوای کتاب‌ها دقت بسیاری داریم و مخاطب برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است. همه تلاشمان این است که کتاب‌های معرفی شده دوست داشتنی و خواندنی باشند و پیام‌های خوبی را پیرامون سبک زندگی به مخاطبان و علی الخصوص بانوان منتقل کنند. آن هم به این دلیل که در کانون خانواده بانوان در محوریت قرار داشته و از آنجا که مسئولیت تربیت هم بر عهده آن هاست می‌توانند نقش و تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشند.

نیلی در بخش دوم صحبت‌هایش ابراز داشت: عرایض بعدی بنده بیشتر مربوط به بحث مدیریتی وزارت ارشاد و وضعیت سیاستگذاری فرهنگی در دولت محترم و نقد سیاست ها، عملکردها و رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این عرایض ناظر به شخص خاصی نیست و مشخصا مرتبط به دست اندرکاران عرصه کتاب، نشر و عرضه محصولات فرهنگی است.

وی افزود: به طور کلی همه ناشران کشور از وضعیت موجود نشر نگرانی داشته و این مهم در طی این سال ها مورد توجه قرار نگرفته و هر سال به سمت بدتر شدن پیش رفته است. یکی از انتقادات ما در حوزه فرهنگی کمیت گرایی وزارت ارشاد است که به طرز عجیبی به این نگاه تکثری دامن زده می‌شود در حالی که این کمیت گرایی موجب ضربه به محتوا و اساس فرهنگ کشور است.

نیلی در ادامه گفت: وقتی عزیزان ما در وزارت ارشاد کمیت کتاب ها را برای دادن جوایز مد نظر قرار می دهند نتیجه آن چیزی جز تولید کتاب های کم ارزش، کم تیراژ و غیر فرهنگی نخواهد بود. این در حالی است که تعداد عناوین کتاب ها همواره موجب افتخار مسئولان فرهنگی کشور قرار می‌گیرد، اما سوالی که مطرح می‌شود اینکه آیا تورم عناوین موجب ارتقای فرهنگ شده یا خود مانع کتابخوانی است؟

وی ابراز داشت: مطلب بعدی حمایت وزارت ارشاد به صورت کلی از فعالیت‌های شبه نشر است. در حقیقت حمایت از فعالیت‌های غیر فرهنگی، کسب و کارهایی که با کاغذ سر و کار داشته اما ارتباطی با فرهنگ ندارد. با این اوصاف وقتی این فعالیت‌ها به عنوان نشر در نظر گرفته می‌شوند، بخشی از یارانه‌های کشور خود به خود به جریان شبه نشر اختصاص می‌یابد.
 
نیلی تصریح کرد: آنچه که در این راستا مورد انتقاد است سیاست های وزارت ارشاد در این ماجرا و نحوه ارزیابی آن هاست. در واقع باید بگویم طبق آمارهای ارائه شده اگر تغییرات جدی و اساسی در سیاست های وزارت ارشاد صورت نگیرد وضع فرهنگ ما دائما سیر نزولی خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته دیگری که گفتن آن ضروری است؛ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی وزارت ارشاد است. متاسفانه شاهد آن هستیم که سیاست‌های نظارتی در وزارت ارشاد به شدت دچار ضعف و خلل است و در این زمینه ما از مسئولان مربوطه تقاضا داریم مجموعه قوانین و مقررات پیرامون تاسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی الخصوص در حوزه کتاب و نشر را بار دیگر با دقت مطالعه بفرمایند.

وی افزود: در بندهای این قانون رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و اخلاق، جلوگیری از نفوذ فرهنگ اجانب، رواج فرهنگ و هنر اسلامی و مواردی از این قبیل به چشم می‌خورد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد واقعا در این راستا حرکت داشته و فعالیت می‌کند؟

نیلی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای قانون مهمترین مطالبه جبهه انقلاب از شخص وزیر ارشاد و دولت است. زیرا اگر قرار باشد دولت به قانون عمل نکند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.