یزد؛

نهادینه کردن فرهنگ کار و اشتغال در مدارس و دانشگاه‌ها

مسئولان با نهادینه کردن فرهنگ کار و اشتغال در مدارس و دانشگاه‌ها، جوانان را به سمت کارآفرینی و اشتغال سوق دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  هادی ابوییريیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان مهریز گفت :مسئولان با نهادینه کردن فرهنگ کار و اشتغال در مدارس و دانشگاه‌ها، جوانان را به سمت کارآفرینی و اشتغال سوق دهند و اگر جوانان ما در کنار تحصیل به مهارت‌‌آموزی حرفه‌های مختلف و مورد نیاز جامعه روی آورند، بخش بزرگی از مشکل بیکاری در شهرستان مهریز حل می‌شود .

ابویی افزود:در سال گذشته 280 هزار نفر ساعت دوره در قالب 110 حرفه آموزشی در این مرکز برگزار شد که از مجموع يك‌هزار و 860 نفر ثبت‌نام کننده، يك‌هزار و 77 نفر موفق به اخذ گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای شدند و از این تعداد حدود 12 درصد يعنی معادل 100 نفر جذب بازار کار شدند .

وی گفت : 10 کارگاه تعمیر اتومبیل، فناوری اطلاعات، plc ، کامپیوتر، جوشکاری و کارگاه برق برای برادران و کارگاه‌های آشپزی، خیاطی، هنرهای تزئینی و صنایع دستی برای خواهران در این مرکز برگزار شد و در کل، کارگاه خیاطی و کامپیوتر برای خواهران و کارگاه برق و رشته‌های فنی برای برادران بیشتر مورد استقبال قرار گرفت .

ابویی  با اشاره به کارگاه‌های این مرکز در بخش های آموزش ثابت، آموزش سیار در مناطق شهری و روستایی، کارگاه های جوار دانشگاه و جوار کارخانه، اظهار كرد: در محله های مختلف شهر مهریز و نیز در دهستان بهادران که روستای مورد هدف بود و نیز در کلیه دانشگاه‌های شهرستان و برخی کارخانجات اقدام به برگزاری این کارگاه‌های حرفه آموزی کردیم كه با استقبال خوبی نيز روبرو شد.

وی گفت: این مرکز در اقدامی مبتکرانه با مراجعه حضوری به واحدهای تولیدی و صنعتی، دوره‌های درخواستی صنایع، کارخانجات، صنوف و مغازه‌داران سطح شهر مهریز را در قالب حرفه‌آموزی و آموزشی برگزار می‌کند و کارگران واحدهای مربوطه را تحت آموزش رایگان قرار می‌دهد .

وی افزود: در طرح جدید مهارت آموزی در محیط کار واقعی، با توجه به بحث اشتغال و رفع بیکاری، این مرکز با همکاری کارفرمایان و صاحبان کارگاه‌های تولیدی به آموزش کارگران در همان کارگاه مورد نظر می‌پردازد و پس از پایان دوره آموزشی به آنها گواهینامه معتبر الکترونیکی اعطا می‌کند؛ همچنین این کارگران می‌توانند از طرف مرکز فنی و حرفه ای شهرستان تحت بیمه مسئولیت مدنی قرار گیرند.

ريیس مرکز فنی و حرفه‌ای مهریز ادامه داد: برخلاف گذشته که برای هر دوره آموزشی یک گواهینامه صادر می‌شد، در حال حاضر با صدور کارت الکترونیکی برای فرد کارآموز و ایجاد بانک اطلاعات مهارتی فرد، زمینه را برای معرفی آسان تر او به واحدهای تولیدی و صنعتی جهت جذب و بکارگیری فراهم می‌کند .

این مسئول یادآور شد: افراد برای ثبت‌نام در کلاس‌های رایگان این مرکز می‌بایست دارای سن 15 سال به بالا، با مدرک تحصیلی حداقل سیکل باشند .

ابویی در مورد چارت سازمانی این مرکز، گفت: در حال حاضر 7 مربی رسمی و پیمانی و 10 مربی فعال حق التدریسی در این مرکز فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، علاوه بر کلاس‌هایی که مرکز فنی و حرفه‌ای مهریز برگزار می‌کند، 11 آموزشگاه آزاد در رشته‌های آرایش و پیرایش،خیاطی و خدمات تحت نظر این مرکز فعالیت کرده و زمینه آموزش حرفه‌های کم‌هزینه و کاربردی را در سطح شهرستان مهریز فراهم می‌کنند .

وی پیشنهاد داد؛ کسانی که استخدام دولتی هستند و علاقه‌مند به برگزاری کلاس‌هایی مانند صنایع دستی، کشاورزی و دیگر حرفه‌های کاربردی است، می‌توانند به صورت حق‌التدریسی با این مرکز همکاری داشته باشند .

ابویی به موفقیت‌های کارآموزان این مرکز از سال 88 تاکنون و کسب دو مدال طلا و برنز در رشته آجرچینی و نیز دو مدال برنز در رشته‌های تاسیسات، تهویه و تبرید، در مسابقات ملی مهارت اشاره کرد .

وی پیروی منویات مقام معظم رهبری و شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال، تاکید کرد: اشتغال و حرفه‌آموزی یکی از اهداف اصلی این مرکز است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی، در زمینه آموزش و حرفه‌آموزی کارآفرینان و افراد جویای کار و در جهت ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری، این مرکز با بسیج سازندگی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است .

این مسئول درخصوص بیمه صنعت و ساختمان و نیز بیمه قالیبافی، عنوان کرد: لازم است علاقه‌مندان در آزمون‌های ادواری این مرکز شرکت کرده و گواهینامه پایان دوره آموزش مهارت‌آموزی این مرکز را دریافت کنند و بعد از آن با همکاری تامین اجتماعی و با پرداخت یک سوم حق بیمه می‌توانند از مزایای این بیمه‌ها بهره ببرند .

ريیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان مهریز از دیگر فعالیت‌های انجام گرفته در این مرکز، به برگزاری کلاس‌های ایمنی و بهداشت برای کارگران کارخانجات در قالب آموزش روش‌های اطفاء حریق و نیز امداد و نجات و آشنایی با دستگاه‌های صنعتی که نیاز به آموزش دارد و نیز برگزاری کلاس‌های کمک‌های اولیه با همکاری هلال احمر، همچنین برگزاری آزمون‌های ادواری تایید صلاحیت شغلی افراد، ارائه مشاوره شغلی و شناسایی استعدادها و رغبت‌ها در انتخاب شغل اشاره کرد .

ابويي در پایان از فرماندار و امام جمعه شهرستان به سبب همراهی با این مرکز در برگزاری کارگاه‌های حرفه‌آموزی و انجام فعالیت‌های آموزشی قدردانی کرد.

انتهای پیام/ ی

آموزش بیش از 1800 نفر در مرکز فنی و حرفه‌ای مهریز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار