نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس برگزار می‌شود

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار است روز پنجشنبه به درخواست کشور‌های عربی و اسلامی نشستی فوق العاده را درباره قدس برگزار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ۱۹۳ عضو دارد قرار است روز پنجشنبه به درخواست کشور‌های عربی و اسلامی نشستی فوق العاده را به منظور بررسی تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی برگزار کند.

ریاض منصور سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد گفت: مجمع عمومی سازمان ملل درباره پیش نویس قطعنامه‌ای که در آن از رئیس جمهور آمریکا درخواست شده است تصمیم خود را درباره قدس پس بگیرد، رای گیری خواهد کرد. این پیش نویس قطعنامه روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد، اما به رغم حمایت ۱۴ عضو شورای امنیت از آن، آمریکا این پیش نویس را وتو کرد و اجازه نداد تصویب شود.

در این پیش نویس قطعنامه که مصر آن را تهیه کرده به طور خاص به نام آمریکا اشاره نشده، اما درباره تصمیمات اخیر درخصوص وضع قدس به شدت ابراز نگرانی شده است.

ریاض منصور روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد این پیش نویس قطعنامه با حمایت قاطعانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روبرو شود. چنین رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست، اما از اعتبار سیاسی برخوردار است.

براساس قطعنامه ۱۹۵۰، در صورتی که شورای امنیت نتواند درباره مسئله‌ای که نیازمند توصیه‌هایی مناسب به کشور‌های عضو برای اقدامات جمعی است تصمیم گیری کند، می‌توان برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل را درخواست کرد.

تاکنون تنها ۱۰ نشست از این نوع برگزار شده است و آخرین باری که مجمع عمومی سازمان ملل متحد چنین نشستی را برگزار کرد سال ۲۰۰۹ و درباره شرق قدس و سرزمین‌های فلسطینی بود. نشست روز پنجشنبه از سرگیری همان نشست خواهد بود.

در پیش نویس قطعنامه ارائه شده از همه کشور‌ها درخواست شده است از باز کردن دفاتر دیپلماتیک در قدس خودداری کنند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد این پیش نویس قطعنامه در حمایت از حق حاکمیت آمریکا و نقش آمریکا در روند صلح خاورمیانه، وتو شد. او همچنین از این پیش نویس قطعنامه به عنوان توهین به واشنگتن و مایه شرمندگی اعضای شورای امنیت یاد کرد.

 

انتهای پیام/

 

نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار