رئیس کمیسیون بهداشت درمان مجلس در جمع خبرنگاران:

مسئولان به فکر مسائل معیشتی مردم باشند/ همه پزشکان از مالیات فرار نکرده‌اند/ ۷۰ درصد ارز کشور صرف واردات ۳ درصد دارو می‌شود

کمیسیون بهداشت مجلس پاسخ رئیس جمهور را می‌دهد/ رئیس به فکر مسائل معیشتی مردم باشد
شهریاری گفت: پزشکان همگی از مالیات فرار نکرده‌اند و من هم موافق این هستم که در مطب از کارت‌خوان استفاده شود.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت درمان مجلس و دبیرکل مجمع خیرین سلامت صبح امروز در حاشیه نشست خبری این مجمع و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شخص اول اجرایی کشور به جای ذکر مطالبی در خصوص جامعه پزشکی باید به فکر مسائلی مانند قیمت ۱۳۰ هزار تومانی گوشت و مشکلات معیشتی مردم باشد.

وی ادامه داد: کمیسیون بهداشت مجلس پاسخ مناسبی به اظهارات رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد وزیر بهداشت می‌دهد، هرچند مردم و جامعه پزشکی در شبکه اجتماعی پاسخ رئیس جمهور را داده‌اند.

شهریاری گفت: در هیچ جای دنیا یک پزشک آمپول بیمار و دیگر کار‌های آن را نمی‌کند، زیرا در کشور‌های خارج همه مسائل با حساب و کتاب انجام می‌شود.

وی در خصوص قرار دادن کارت‌خوان و مالیات به رسید پزشکان گفت: پزشکان همگی از مالیات فرار نکرده‌اند و من هم موافق این هستم که در مطب از کارت‌خوان استفاده شود و اگر این مسئله مطرح شود باید همه اقشار و اصناف اجرا کنند.

شهریاری افزود: متاسفانه عده‌ای عقده گشایی کرده و یک سری مسائل را برای جامعه شایعه سازی می‌کنند.

حتی مراکز درمانی دولتی مورد حمایت دولت به خوبی اداره نمی‌شود

وی ادامه داد: بیمارستان‌های خیریه با تعرفه دولتی با توجه به مشکلات امروز اداره نمی‌شوند و حتی مراکز درمانی دولتی که دولت از آن‌ها حمایت همه جانبه انجام می‌دهد به خوبی اداره نمی‌شود به همین دلیل من معتقدم که تعرفه بیمارستان‌های خیریه باید بین تعرفه دولتی و خصوصی باشد.

شهریاری افزود: در خصوص خیرین سلامت و اداره بیمارستان‌ها با معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت وقت جلساتی برگزار شده است تا کار تعیین تعرفه بیمارستا‌ن‌های خیریه روشن شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه باید یک درصد ارزش افزوده، دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت برای انجام امور سلامت تعلق بگیرد، افزود: مجلس نمی‌تواند به دلیل منابع مالی مشخص دولت، مالیاتی مجدد را وضع کند، زیرا این کار برخلاف قانون است.

وی ادامه داد: تجهیزات پزشکی عمری متوسط دارد و پس از مدتی باید دستگاه‌های جدید خریداری و به روزرسانی شود، خیرین سلامت معمولاً بیمارستان‌ها را پس از اتمام کار ساختشان تحویل وزارت بهداشت می‌دهند و حتی مراکز درمانی که به وسیله خود خیرین اداره می‌شوند، پولی به خاطر این موضوع پرداخت نمی‌کنند.

ساخت بیش از ۱۰۰ بیمارستان در کشور به  همت مجمع خیرین

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: مجمع خیرین سلامت کار‌های بزرگی در حوزه سلامت انجام داده‌اند و در حدود ۱۰۰ بیمارستان در کل کشور به وسیله مجمع خیرین راه‌اندازی شده است.

شهریاری افزود: خیرین سلامت بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی در تبریز را راه‌اندازی کرده‌اند و من معتقدم که انجام کار خیر در حوزه سلامت با حوزه‌های دیگر بسیار متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه برای انجام کار‌های مختلف برنامه‌ریزی خوبی در مجمع خیرین سلامت انجام شده است، افزود: مجلس نمی‌تواند مالیات را وضع کند، زیرا این کار برخلاف قانون اساسی است و فقط می‌توان کار‌های خیرین را که برای حوزه سلامت کشور انجام می‌دهند مالیاتی از آن‌ها برداشت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: یکی از کار‌های خوب وزارت بهداشت اجرای طرح تحول نظام سلامت است که به دلیل منابع مالی محدود مشکلاتی را در برخی از مراحل ایجاد کرده است و رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد وزیر بهداشت نیز به موضوع ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت تأکید جدی کرده است و من معتقدم که هر کار بزرگی سختی‌های خودش را دارد.

حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری از طرح تحول نظام سلامت

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری حمایت همه جانبه از اجرای طرح تحول فرموده‌اند و دولت نیز در دوره دوم و در زمان انتخابات بر روی این طرح مانور زیادی را انجام داده است.

شهریاری ادامه داد: کمک ۵۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی در جهت رفع مشکلات و پرداخت مطالبات شرکت‌های داروسازی است که باید هر چه سریع‌تر به طور کامل این پول اختصاص پیدا کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: پزشکان هیچ وقت از مالیات فرار نمی‌کنند و من معتقدم که باید سازمان مالیاتی کشور بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام دهد.

تنها ۳۰ درصد  ارز کشور به تولید ۹۷ درصد داروی تخصیص می‌یابد

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد از ارز کشور صرف واردات سه درصد داروی وارداتی می‌شود و تنها ۳۰ درصد ارز ایران مربوط به تولید ۹۷ درصد داروی داخلی است به همین دلیل ما باید سعی کنیم تا تمام داروی مورد نیاز مردم کشورمان را در داخل تولید کنیم.

شهریاری ادامه داد: برخی‌ها تصور غلط دارند که همه پول به جیب پزشکان رسیده است که من در اینجا باید بگویم که تنها ۱۶ درصد از منابع به پزشکان، پیراپزشکان و پرسنل اختصاص پیدا می‌کند و ۸۴ درصد دیگر در جا‌های مختلفی هزینه شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: من معتقدم که قوه قضائیه، دولت و مجلس باید یکسری اصلاحاتی را انجام دهند.

وی ادامه داد: در یک زمانی بسیاری از بیماران به خارج از کشور اعزام می‌شدند، ولی الان بسیاری از بیماران کشور‌های همجوار برای درمان به ایران سفر می‌کنند.
 
شهریاری گفت: من موافق کارتخوان در مطب پزشکان هستم، اما باید اگر همچین مسئله‌ای مطرح شود همه اصناف، اقشار و گروه‌ها آن را به طور دقیق اجرایی کنند.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآوری کرد: ما نیرو برای نظارت بر سازمان‌های مختلف نداریم و تنها می‌توانیم کار تحقیق و تفحص را در زمینه مسائل مختلف انجام دهیم و مسائل خاص را از طریق پاسخگویی وزیر مربوطه مطلع شویم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار