مکرون نسبت به رفتار ثبات‌زدای ترکیه در اتحادیه اروپا هشدار داد

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به واکنش ترکیه نسبت به تحریم‌های دریایی اتحادیه اروپا، نسبت به وقوع بی‌ثباتی در این قاره هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز (جمعه) در سخنانی به وزرای اتحادیه اروپا نسبت به بی‌ثباتی در این منطقه هشدار داد.

مکرون در سخنرانی روز آخر نشست شورای اروپایی، وزاری اتحادیه اروپا را خطاب قرار داده و گفت: «اتحادیه اروپا بی‌ثباتی را تحمل نخواهد کرد.»

البته به گفته او: «اتحادیه اروپا همچنان مشتاق رایزنی با ترکیه است.»

این خبر درحالی منتشر می‌شود که اعضای اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته جاری برای بحث در مورد تحریم‌های احتمالی ترکیه پس از اختلاف بر سر گاز مدیترانه دیدار داشتند.

آنها اعلام کردند: «ترکیه به حل اختلافات با یونان و قبرس بر سر گاز طبیعی در شرق مدیترانه کمکی نکرده است.»

اتحادیه اروپا از قبل به ترکیه هشدار داده بود که به جستجوی گاز در آب‌های مورد مناقشه مدیترانه شرقی خاتمه دهد. این اتحادیه همچنین از نقش آنکارا در جنگ‌های لیبی و سوریه و رابطه با روسیه خشمگین است.

پس از آن اخبار حاکی از آن بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی به منظور از بین بردن تنش‌های موجود اعلام آمادگی کرده است.

 ساعاتی بعد و پیش از نشست وزرای تجارت اتحادیه اروپا، منابع خبری به نقل از اردوغان اعلام کردند: «ترکیه در اختلاف خود با یونان و قبرس درباره حقوق دریایی در شرق مدیترانه تسلیم تهدید اتحادیه اروپا نخواهد شد.»

روز سه شنبه هفته جاری نیز  اردوغان و سخنگوی وی به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم علیه آنکارا واکنش نشان دادند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی اردوغان دراین باره گفت: «پیش‌نویش تحریم ترکیه از سوی اتحادیه اروپا بسیار ناامید کننده است. از نظر ما این تحریم‌ها کارآمد نخواهد بود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه در ماه‌های اخیر اوج گرفته است. آنکارا در حالی فعالیت های حفاری و اکتشاف خود در شرق دریای مدیترانه را مجددا آغاز کرده، که آتن هشدار داده ترکیه وارد حریم اقتصادی یونان شده است. در مقابل اردوغان تاکید کرده که فعالیت ترکیه در شرق مدیترانه دقیقا مطابق با حقوق دریایی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار