چالش بایدن با متحدان اروپایی در بهبود بخشیدن به وجهه آمریکا

رئیس جمهور آمریکا در نشست گلاسکو با چالش متقاعد کردن متحدان اروپایی خود درباره پایبندی واشنگتن به آن‌ها روبروست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، با گذشت حدود پنج ماه از زمانی که جو بایدن در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد «آمریکا بازگشته است»، اکنون در سفرش به اروپا با این چالش رو به روست که جهان را متقاعد کند آمریکا آمده است تا بماند.

بایدن با شرکت در دو اجلاس در رم و اسکاتلند از سران جهان می‌خواهد از کشوری حمایت کنند که ظاهراً قادر به توافق بر سر آینده خود نیست.

وی در حالی به اروپا سفر کرده است که کشمکش بر سر موافقت با دستورکار مهم داخلی وی در کنگره همچنان ادامه دارد. دموکرات‌ها حمایت از هزینه پیشنهادی بایدن برای خانوارها، بهداشت و درمان و انرژی تجدیدپذیر را به تدریج کاهش داده اند و بر سر افزایش مالیات که برای پرداخت این هزینه لازم است، کشمکش دارند.

با توجه به اینکه حمایت از بسته یک تریلیون و ۷۵۰ میلیارد دلاری برنامه‌های اجتماعی قطعی نیست، بسته یک تریلیون دلاری زیرساخت‌های بایدن نیز بلاتکلیف باقی مانده است. این امر باعث شده است بایدن از سران جهان بخواهد بیشتر بر اساس مقاصدش درباره وی تا نتایج قضاوت کنند.

مقامات دولت بایدن می‌گویند متحدان آمریکا این آشفتگی روند پارلمانی را درک می‌کنند، اما سران جهان از آمار رو به کاهش بایدن در نظرسنجی ها، احتمال قدرت گرفتن دوباره جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای سال ۲۰۲۲، و احتمال اینکه دو سال دیگر دونالد ترامپ یا فردی با سیاست‌های مشابه رئیس جمهور شود نیز آگاهند.

دیدگاه کاخ سفید که مقامات بلندپایه دولت در نشست‌های خبری در رم مطرح کردند، این است که ائتلاف‌های آمریکا در دوره فعالیت دولت قبلی آسیب فراوانی را متحمل شدند و اکنون در دوره ریاست جمهوری بایدن تلاش می‌شود، اوضاع بهبود یابد.

دولت بایدن نتوانست شعار «آمریکا بازگشته است» را محقق کند

بنجامین حداد، مدیر مرکز اروپا در اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: «دولت بایدن با شعار «آمریکا بازگشته است» توقع‌ها را درباره از سرگیری روابط کشور‌های دو سوی اقیانوس اطلس واقعاً بالا برد. فکر می‌کنم توقعات درباره اینکه بعد از چهار سال گذشته می‌توانیم شروع تازه‌ای داشته باشیم خیلی بالاست.

بایدن در حالی بعد از چهار سال شعار «اول آمریکا» ترامپ، قول داد آمریکا شریک قابل پیش بینی تری باشد و همکاری بیشتری کند که وی در همین اوایل ریاست جمهوریش متحدان را در صحنه بین المللی ناامید و خوراکی برای منتقدان جمهوریخواه خود فراهم کرده است. شکست‌های وی شامل خروج آشفته آمریکا از افغانستان و مناقشه دیپلماتیک با فرانسه بر سر طرحی است که به موجب آن آمریکا، استرالیا را مجهز به زیردریایی‌های هسته‌ای می‌کند.

بایدن همچنین متحدان در شرق اروپا، از جمله لهستان و اوکراین را بر سر تصمیم خود برای مستثنی کردن نهاد‌های آلمانی شرکت کننده در طرح خط لوله گاز نورد استریم ۲ از تحریم‌ها ناامید کرد.

آمریکا همواره این خط لوله روسیه به آلمان را تهدیدی برای امنیت انرژی اروپا دانسته است با این حال اعمال تحریم‌ها علیه آلمان مناقشه بیشتر با این کشور را که یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکاست در پی داشته است.

متحدان اروپایی همچنین از محدودیت‌های مسافرتی که دولت بایدن به خاطر بیماری کرونا بر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا اعمال کرده است، خشمگین شده اند. دولت اعلام کرده است ماه آینده محدودیت‌ها را برخواهد داشت که مسافران ۳۳ کشور، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، چین، ایران، آفریقای جنوبی، برزیل و هند را در بر خواهد گرفت.

کاخ سفید شنبه اعلام کرد آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل مناقشه دیپلماتیک خود بر سر تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم که مربوط به دوره ترامپ است به توافق رسیده اند. با این وصف پیشرفت‌هایی در اجلاس گروه ۲۰ حاصل شد. این تعرفه‌ها به دلایل مربوط به امنیت ملی وضع، و منجر به اعمال تعرفه‌های تلافی جویانه از سوی اتحادیه اروپا شد. با وجود توافق، این تعرفه‌ها به طور کامل برداشته نخواهند شد. بر اساس توافق، مقادیری آلومینیوم و فولاد بدون تعرفه وارد آمریکا خواهد شد و تعرفه‌های تلافی جویانه اتحادیه اروپا پایان خواهد یافت.

با اینکه چشم انداز بزرگترین سرمایه گذاری آمریکا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی رو به بهتر شدن است، اما به تعویق انداختن این امر موجب افزایش تزلزل سیاست آمریکا در آستانه اجلاس گلاسکو شده و مؤید این است که اولویت‌های یک رئیس جمهور می‌تواند از سوی رئیس جمهور بعدی از بین برود.


بیشتر بخوانید:


شکست کنگره در تصویب طرح تغییرات آب و هوایی همانند خروج ترامپ از توافق پاریس است

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا امیدوارند سه شنبه همزمان با پایان سفر بایدن به گلاسکو برای شرکت در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل درباره بسته داخلی بایدن، از جمله سرمایه گذاری روی تغییرات آب و هوایی رای گیری کنند. اما معلوم نیست که در این جدول زمانی ایده آل قادر به این کار باشند.

جان کری، نماینده آب و هوایی آمریکا و وزیر خارجه پیشین این کشور اوایل این ماه گفت: اگر کنگره در تصویب طرح برای اقدام چشمگیر آمریکا در زمینه آب و هوایی شکست بخورد، مانند این است که رئیس جمهور ترامپ دوباره از توافق پاریس خارج شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه غیرعلنی با اعضای دموکرات مجلس که بایدن نیز درست چند ساعت قبل از عزیمت به رم در آن شرکت کرد، در تلاش برای جلب آرای دموکرات‌ها درباره بسته یک تریلیون دلاری زیرساخت‌ها به سفر رئیس جمهور اشاره کرد. اما تلاش وی برای جلب حمایت آنان برای رای گیری سه شنبه موفقیت آمیز نبود.

به گفته یک منبع آگاه، بایدن به قانونگذاران گفت: دیگر کشور‌های جهان از خود می‌پرسند آیا ما می‌توانیم عمل کنیم. بایدن با اقداماتش در اجلاس گروه ۲۰ در رم و اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو در تلاش است ثابت کند که می‌تواند.

ویلیام هاول، استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو نیز اعلام کرد که چالشی که بایدن با آن رو به روست بیشتر مربوط به سیاست‌های فعلی آمریکاست تا مهارت‌های وی یا حمایت سیاسی داخلی از دستورکار وی. بن بست سیاسی فراگیر، دودستگی و بی اعتمادی که وصف حال سیاست ملی ماست باعث می‌شود سران خارجی قبل از ورود به توافق درازمدت و پرهزینه با ما اندکی تامل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار