آیا عرضه بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟

بعد از دو سال، نرخ بلیت هواپیما ۲۹ درصد افزایش پیدا کرد. افزایشی که از نظر ایرلاین‌ها کافی نیست و منجر به بهبود کیفیت پروازها نمی‌شود. از طرفی وزیر راه خبر از راه‌اندازی پلتفرم مخصوص عرضه بلیت هواپیما داده تا جلوی گران‌فروشی و کم‌فروشی در این حوزه گرفته شود.

 بالاخره بعد از چندین ماه کلنجار رفتن قیمت بلیت هواپیما در جلسه ستاد تنظیم بازار تعیین و با افزایش ۲۹ درصدی روبرو شد؛ البته این افزایش قیمت به مذاق برخی از ایرلاین‌ها خوش نیامده و آن‌ها اعلام کرده‌اند که این افزایش قیمت برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد و طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت هواپیما آزادسازی شده و نباید ستاد تنظیم بازار در این حوزه ورود کند.

براساس این گزارش از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون نرخ بلیت هواپیما تغییری نکرده بود؛ البته در این مدت دو یا سه بار ایرلاین‌ها به صورت خودسرانه و بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده بودند که با ورود تعزيرات و دادستانی به این بخش، قیمت‌ها بعد از یک مدت کوتاه به حالت سابق خود بازگشت.

اساساً شیوه قیمت‌گذاری دستوری در بخش حمل‌ونقل هوایی پذیرفته‌شده نبوده و این قانون عرضه و تقاضاست که بازار را متعادل می‌کند. از سوی دیگر افزایش قیمت نرخ بلیت هواپیما آن هم به شیوه دستوری باعث شده تا بلیت برخی از مسیرها کمیاب شود. با توجه به اینکه مسئولان‌ کمیاب بودن عمدی بلیت هواپیما را تکذیب می‌کردند و علت این کمیابی را افزایش تقاضا می‌دانستند بازهم با وجود تغییر نرخ بلیت، بلیت هواپیما در بسیاری از مسیرهای پرتقاضا کمیاب است. 

بلیت هواپیما پیدا نمی‌شود

در همین رابطه وطنی یکی از مسافران بخش هوایی به باشگاه خبرنگاران گفت: من معمولا تمامی سفرهای خود را از طریق هواپیما انجام و هر دو یا سه ماه یک سفر انجام می‌دهم. از اسفند ماه سال گذشته تاکنون طبق رصدهای که انجام دادم بلیت هواپیما به ویژه در برخی از مسیرها در روزهای پایانی هفته اصلا وجود ندارد و یا اگر باشد در قالب هتل و پکیج است که برای مسافران عادی صرفه اقتصادی ندارد.

همچنین بهرامی یکی دیگر از مسافران گفت: من برای نذری که دارم باید هر دو الی سه ماه یک بار به مشهد سفر کنم اما در حال حاضر بلیتی کمتر از سه تا ۴ میلیون تومان پیدا نمی‌کنم. من یک کارمند ساده هستم، با این شرایط قیمتی دیگر نمی‌توانم بلیت خریداری کنم.

پلتفرم عرضه بلیت هواپیما طراحی شود

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص نرخ بلیت هواپیما و میزان عرضه‌ بلیت گفت: بلیت هواپیما کم نشده حتی بیشتر هم شده اما طی صحبتی که مسئولان سازمان هواپیمایی انجام دادند اقدامات جدیدی برای کنترل بهتر این بخش صورت خواهد گرفت.

به گفته وزیر راه وشهرسازی، برخی از بلیت‌ها به شبکه غیررسمی می‌رود و عده‌ای از سوداگران آن‌ها را گران می‌کنند تا به مردم فروخته شود. اکنون یک سری از ایرلاین‌ها رعایت می‌کنند و ایرلاین های دیگر هم به عوامل فروش واگذار می‌کنند و در قالب چند لایه عرضه می‌شود.

او می‌گوید: از مسئولان سازمان هواپیمایی درخواست شده که هر چه سریع‌تر پلتفرم مخصوص عرضه بلیت را ارائه دهند. قرار شده طراحی آن را انجام بگیرد و کسانی که با آبروی این صنعت بازی می‌کنند و به مردم اجحاف می‌کنند هم به دستگاه قضایی معرفی شوند.

بذرپاش گفت: همه بلیت‌ها گران نشده و چند فقره که در بعضی از سایت ها فروخته می‌شود به قیمت‌های مصوب نیست. 

او گفت: اگر شرکت‌های هواپیمایی گران فروشی کنند مستقیما به تعزیرات معرفی می‌شود و اگر به عوامل فروش لایه‌های بعدی مربوط باشد آن‌ها هم به طور جد لغو مجوزشان انجام می‌شود و به مراجع رسمی قضایی هم معرفی می‌شوند.

این افزایش قیمت بلیت هواپیما رو قبول نداریم 

اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی به باشگاه خبرنگاران گفت: نرخ بلیت هواپیما از ۲۸ اردیبهشت تغییر کرده و ایرلاین ها می توانند از این روز بلیت‌های خود را با نرخ جدید بفروشند.

او ادامه داد: این میزان افزایش قیمت را قبول نداریم و راضی نیستیم. ما درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را کرده بودیم که ستاد تنظیم بازار با ۲۹ درصد موافقت کرده است.

اسعدی سامانی گفت: با این میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما میزان پرواز‌ها کاهش نمی یابد اما دیگر نباید انتظار افزایش کیفیت پروازها را داشته باشند. چراکه هزینه ها در تمامی بخش ها رشد چشم‌گیری پیدا کرده است و بسیاری از هواپیماها زمین‌گیر هستند و قطعات برای خرید آن‌ها وجود ندارد.

این در حالی است که پیش از این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود که ما در تمامی قطعات هواپیمایی خودکفا شده‌ایم و دیگر نیازی به واردات قطعات هواپیما از کشورهای خارجی نداریم و صفر تا ۱۰۰ هواپیما را در داخل کشور اورهال می‌کنیم.

حال باید منتظر باشیم و ببنیم با این افزایش ۲۹ درصدی قیمت‌ها شرایط پروازی در کشور به چه سمت و سویی می‌رود و باید ببینم آیا تعداد پروازها در طول هفته توسط ایرلاین ها افزایش می‌یابد و آیا مسافران دیگر به راحتی می‌توانند بلیت برای چند روز آینده را خریداری کنند یا خیر؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی حداکثر مدت پرواز داخل مملکت یکی دو ساعت بیشتر نیست باید همه فضای هواپیما رو صندلی بچینن و کمپرسور هوا بذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تنها راه ارزون شدن بلیط چیدن صندلی تو قسمت بار هواپیماهای البته کمپرسور هوا هم باید بذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
یا خدا
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا نمی گوید بواسطه بیماری کرونا بلیط ها افزایش 100درصدی پیدا کرد تا نصف ظرفیت بفروشند و سپس دوباره تکمیل ظرفیت فروختند این را هم برایش مطلب بنویسیدپس کی باید از عامه مردم حمایت کند همه چیز به نفع مرفهین بسرعت پیش میرود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
با این گرونی بلیط های هواپیما و قطار مشهد و... شاید بتونیم فقط شابدولعظیم بریم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام وقتی ما کارکنان فنی حرفه ای از کمی حقوق خود به همه جا عریضه مینویسیمومشکلات خود را میگوییم کسی پیگیری نمیکند وبر ما جفا میدارند ولی افزایش بالای تورم وبلیط هواپیما با افزایش حقوق ما جور در نمیاید پس عدالت را رعایت کنید
آخرین اخبار