اردوغان: ما حاکمیت سوریه را نقض نکردیم!/ بارها گفتم با ایجاد منطقه امن در جرابلس می‌توانیم بحران را حل کنیم

رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با روزنامه الشرق‌الوسط ادعا کرد عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه به معنای نقض حاکمیت این کشور نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رجب طیب اردوغان در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» در پاسخ به پرسشی درباره درباره شکست مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص بحران سوریه به سبب حضور نظامی آنکارا در این کشور، با بیان اینکه حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه به معنای نقض حاکمیت این کشور نیست، گفت: یکی از دلایل این اقدام نظامی حمله تروریستی به جشن عروسی در غازی عینتاب ترکیه بود. در این حمله ده‌ها نفر که بین 5 تا 29 سال داشتند کشته شدند. 

وی درباره ایجاد منطقه امن تاکید کرد: طرح ایجاد این منطقه در مرزهای سوریه، که طول آن بین 90 تا 95 کیلومتر و عرض آن بین 40 تا 45 کیلومتر است، و ایجاد این امکان که پناهندگان سوری با برخورداری از امنیت در این منطقه ساکن شوند، بار دیگر مطرح شده است. 

رئیس جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: در حاشیه برنامه‌های اجلاس سران کشورهای عضو گروه بیست، در گفتگو با ولادیمیر پوتین و باراک اوباما، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، این خواسته ترکیه را بار دیگر مطرح کرده است.

اردوغان در ادامه تصریح کرد: بارها به همه سران (کشورهای عضو گروه بیست) گفتم: ما با ایجاد منطقه ای بی‌طرف (یا حایل) در جنوب جرابلس تا شمال به طول 95 کیلومتر و عمق 40 کیلومتر می‌توانیم بحران سوریه را حل کنیم. 

وی گفت: هدف ترکیه از دخالت در امور سوریه بیرون راندن داعش از مناطق مرزی این کشور است و تضمینی برای اینکه یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه (شاخه نظامی حزب اتحاد دمکراتیک) در این منطقه گسترش نیابند. وی خاطر نشان کرد: عناصر داعش در مناطق درگیری در مرزهای ترکیه حضور ندارند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار