جهانگیری در صحن علنی:

امروز ما مخل امنیت جهانی حساب نمی‌شویم/ایران هراسی از بین رفته است

معاون اول رئیس جمهور گفت: در سیاست خارجی بسیاری از مسائل حل شده و بحث ایران هراسی وجود ندارد.

جهانگیریبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با حضور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در دفاع از برنامه دولت اظهار داشت: چهار سال گذشته نیز در همین مرداد ماه بود که کابینه معرفی شد و بحث کلیات و جهت گیری های دولت بعد از صحبت موافقین و مخالفین انجام شد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در سال 92 زمانی که به شاخص ها و وضع اقتصاد کشور نگاه کردم و با توجه به اطلاعاتی که از اوضاع مدیریتی، کارشناسی و وضعیت سیاسی کشور داشتم فکر کردم وارد یک دوره جدیدی از مسئولیت شدم چرا که آنقدر فضا سنگین و سخت بود که خیلی جرأت می خواست تا انسان قاطع بگوید ما با اطمینان در این مسیر گام برداشتیم و هیئت وزیران قادر است این شرایط را به نحو مطلوب پشت سر بگذارد.

جهانگیری ادامه داد: چهار سال از آن موقع گذشته است و اگر اوضاع کشور را از هر لحاظ بررسی کنیم می توان دستاوردهای زیادی را دید که قابل افتخار و ارائه در سطح بین المللی است. ما به لطف خدا علی رغم همه محدودیت هایی که وجود داشت در بخش سیاست خارجی امروز به نقطه ای رسیده ایم اما به دولت اعتراض می شود که منابع خارجی زیادی وارد کشور نکرده است.

وی تصریح کرد: برخی می گویند در منطقه ای که گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه به دنبال هدف خاصی هستند شما نتوانستید مشکلاتمان با برخی از کشورهای همسایه را حل کنید اما باید بگوییم ده ها بحث دیگر در مسئله سیاست خارجی حل شده است. در حال حاضر دیگر بحث ایران هراسی، بحث اینکه دیگر ایرانی ها نمی توانستند در سایر کشورهای جهان حساب بانکی داشته باشند دیگر وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما به یک توافق مهم رسیدیم، افزود: ما از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شدیم و مخل صلح جهانی محسوب نمی شویم. ما کشوری هستیم که رئیس جمهورمان در سازمان ملل از جهان عاری از خشونت صحبت کرده و به اتفاق آرا مورد تایید این سازمان قرار گرفته است. در فضای سیاسی داخلی امروز دیگر شخصی، فرد دیگری را متهم نمی کند. در حال حاضر فرزندان امام و رهبری و انقلاب دور هم جمع شدند و یک هدف مشترک دنبال می کنند که آن پیشرفت کشور است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه امروزه در کشور انسجام کامل وجود دارد، گفت: یادمان نرفته که در همین مجلس سی دی هایی بر علیه رئیس مجلس پخش می کردند، امروز سران سه قوه برادرانه و در یک جهت با هم کار می کنند البته ممکن است به عملکرد یکدیگر نقد داشته باشیم. در امور فرهنگی ارتباطاتی که بین هنرمندان و اندیشمندان برقرار شده و امیدی در این قشر بوجود آمده دستاورد کمی نیست.

وی افزود: در سال اول دولت یازدهم در مسئله اقتصادی مقام معظم رهبری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمود و این سیاست ها یک موضوع مورد توافق همه اعضای دولت برای پیشبرد اقتصاد کشور شد. در شاخص های کلان اقتصادی تورم 40 درصدی به کمتر از 10 درصد رسید، این در صورتی است هیچکدام از اقتصاددانان در آن موقع چنین پیش بینی نداشتند و یا رشد منفی 6.8 درصدی که عمق رشد رکود و تورم در تاریخ 50 ساله کشور بی سابقه بود در سال گذشته به رشد 12 درصدی رسید البته برخی از دوستان می گویند این رشد در بخش های کلی کشور پخش نشده و در برخی از بخش ها بیشتر و در برخی کمتر است که این موضوع درست است، اما آیا همین رشد کم اتفاقی است؟

معاون اول رئیس جمهور افزود: در حوزه نفت و گاز محدودیت هایی وجود داشت که هنوز هم وجود دارد و اصلا یکی از دلایلی که از آقای زنگنه خواسته شد تا دوباره در کابینه باشند این است که ما هنوز نتوانسته ایم برخی مشکلات حوزه نفتی و گازی کشور را حل کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه شاید برخی ها بگویند کشور منابع صد میلیارد دلاری صندوق ذخیره ارزی داشت که بعد از برجام این ذخایر آزاد شده اما چرا این موضوع در کشور نمود ندارد، تصریح کرد: ما نیامده ایم تا بگوییم ذخایر ارزی کشور را در کجا حبس کردند تا با آزاد شدن آن در زندگی مردم تاثیر کمتر داشته باشد، ما نیامدیم بگوییم ارز بانک مرکزی در چه محل هایی سرمایه گذاری شده و به برخی شرکتها داده شده است. آقای زنگنه کارهای مهمی در این وزارتخانه انجام داد که یکی از آنها تمرکز بر روی میدان پارس جنوبی بود، روزی ما با کشور قطر به یک میزان از این میدان برداشت می کردیم اما پس از مدتی آنها دو برابر ما برداشت داشتند اما امروز پس از گذشت چهار سال دوباره این برابری بوجود آمده و میزان برداشت ما و قطر یکسان شده است.

وی با بیان اینکه هیچ کس نگران نشد طی هشت سال گذشته چه میزان از درآمدهای ملت ایران توسط دیگران به یغما برده شد افزود: این اتفاق به خاطر بی عرضه گی در برخی از سیستم های مدیریتی کشور بود. برخی می گویند این دولت به روستاها کم توجه کرده است اما در اوج کمبود منابع و صرفا با تکیه بر خلاقیت و نوآوری روش هایی را پیدا کردیم که بدون اتکا به بودجه دولت مانند گذشته گاز رسانی به روستاها صورت گرفت و طرح ها در حال حاضر یکی پس از دیگری در حال اجرا است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی مگر یادمان رفته شش میلیون تن گندم در سال 92 وارد شد، مگر مشکل امروز آقای حجتی به عنوان وزیر کشاورزی این نیست که با 3 میلیون تن گندم مازاد روبرو است و به دنبال راهی برای صادرات آن است. یکی از سیاست های اقتصادی مقاومتی امنیت غذایی بود که به فضل الهی امروز به نقطه بسیار خوبی دست یافته ایم. طرح سلامت و بیمه کردن آحاد ملت در روستاها و شهرها و حاشیه نشینی به همت آقای ربیعی به عنوان وزیر کار و اجتماعی و دوستانشان انجام شد.

جهانگیری ادامه داد: زمانی من به استان کرمان سفر کردم و به یکی از بیمارستان ها سر زدم، در آنجا کسی نبود که به خاطر هزینه های درمانی به من مراجعه نکرده باشد اما زمانی که در عید سال 94 دوباره به آنجا مراجعه کردیم کسی نبود که دوباره آن حرف را بزند.

وی گفت: برخی از نمایندگان می گویند از عملکردها صحبت کنید، اگر اینها عملکرد نیست پس چیست؟ در بحث صنعت کشور رشد منفی ده درصد را داشتیم و رشد سرمایه گذاری آن منفی 20 درصد بود اما امروز صنعت کشور راه افتاده و بنگاه های کوچک و بزرگ حرکت خود را آغاز کردند. درست است که این حرکت سرعت کمی دارد. دولت یازدهم در تمامی حوزه ها کارنامه درخشانی دارد و من مطمئنم اگر شرایطی را که در آن دولت تحویل گرفته شد با امروز مقایسه کنیم و انصاف به خرج دهیم حتما به این نتیجه خواهیم رسید که دولت کارنامه بسیار خوبی داشته است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما امروز در اینجا در حال نگریستن به چهار سال آینده کشور هستیم. حتما چالش هایی که متناسب با شرایط کشور است دشوار خواهد بود، یکی از مسائل پیش روی کشور که مدتی است خانواده های ایرانی را رنج می دهد موضوع بیکاری است و حتی موضوع بیکاری تحصیل کرده ها بسیار جدی تر است.

جهانگیری تصریح کرد: در یک دوره هشت ساله که بهترین زمان کشور از لحاظ درآمدهای نفتی بوده میزان شغل ایجاد شده در کشور صفر بوده است که این آمار رسمی کشور است اما در دوره دولت یازدهم سالی 600 هزار شغل با وجود محدودیت ها ایجاد کردیم. این را هم می دانیم که باید در سال های آینده حداقل یک میلیون شغل ایجاد کنیم تا نیاز اقتصادی کشور را پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه برای ایجاد شغل سرمایه گذاری، منابع، امنیت سرمایه گذاری و احترام به بخش خصوصی می خواهد گفت: در راهکارهای دولت به صورت جدی توانمندسازی بخش خصوصی و حضور قدرتمند بخش خصوصی در صحنه اقتصاد مطرح است. منابع مورد نیاز برای این کار باید تامین شود که یکی از این منابع، منابع بخش خصوصی است و برای این کار باید زمینه برای بخش خصوصی فراهم شود. نظام بانکی منابع دیگر برای این کار است و به همین خاطر اصلاح نظام بانکی از سال گذشته شروع شده و یکی از مهمترین برنامه های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی همین موضوع است و در کنار آنها منابع خارجی نیز بحث مهم دیگری برای ایجاد اشتغال است که در دستور کار دولت قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به کسانی که می گویند برجام در حوزه اقتصادی چه کرده است، اظهار داشت: ما امروز برای نقل و انتقال منابع پولی از طریق سیستم بانکی مشکلی نداریم. ما پول نفت هایی که به کشورهای مختلف می فروشیم را دریافت می کنیم و از هر کشوری که بخواهیم کالا خریداری می کنیم و هزینه آن را از طریق سیستم بانکی جا به جا می کنیم.

جهانگیری در دفاع از برنامه دولت دوازدهم اظهار داشت: برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب خرید هواپیما انجام شد و توانستیم هواپیمای ایرباس نو را وارد کشور کنیم و هزینه‌ای که ما در مقام دولت پرداخت کرده‌ایم حداکثر 15 درصد است و بقیه آن از تامین مالی خارجی صورت گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: حجم این قرارداد بالغ بر 15 الی 16 میلیارد دلار است و خودروسازانی که برای کارکردن در ایران ناز می‌کردند راغب شدند که سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت‌های خودروسازی در ایران صورت دهند و توتال در شرایطی که آمریکایی‌ها می‌گفتند هیچ شرکتی حق ندارد بیش از 20 میلیون دلار در زمینه نفت ایران سرمایه‌گذاری کند زنگنه موفق شد قراردادی به این عظمت را منعقد کند.

وی افزود: منابع خارجی باید وارد کشور شوند و قانون‌گذار گفته که در برنامه ششم توسعه باید 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود و این راه دشواری است که پیش روی ما قرار گرفته است و دولت‌ آینده عظمی مصمم دارد که بتواند بخشی از سرمایه کشور را از منابع خارجی تامین کند . ما برای بالا بردن نرخ اشتغال به تولید، سرمایه‌گذاری و محدودیت منابع نیازمندیم که انشاالله حتما تامین خواهد شد.

جهانگیری تصریح کرد: در بخش فرهنگی کشور نیز دولت یازدهم تلاش کرد که زندگی فرهنگیان تغییر کند و ما با بالاترین محدودیت بودجه رتبه‌بندی فرهنگیان را انجام دادیم و به طور حتم در دولت دوازدهم گام‌های مصمم‌تری در این زمینه برمی‌داریم و وزیر این بخش برنامه خود را آماده کرده است. البته محدودیت بودجه واقعیتی است که باید به آن توجه کنیم و فکر می‌کنم با چالش‌هایی که پیش روی ما قرار داشت رئیس جمهور حداکثر تلاش خود را انجام داد .

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: محدودیت‌های رئیس جمهور برای انتخاب کابینه مسئله‌ای است که باید درک شود و اینگونه نیست که رئیس جمهور بدون مشورت با هیچ‌کسی کابینه خود را انتخاب کرده باشد و در این راستا با جریان‌های سیاسی، ارکان‌های نظام و قوای سه‌ گانه رایزنی‌هایی را انجام داده است.

وی ادامه داد: دولت مسئول اداره کشور است و کابینه نتیجه مشورت‌ها و مذاکراتی است که با رئیس جمهور انجام شده و انتخاب کابینه بدون هیچگونه فشاری انجام گرفته است و روحانی به عنوان شخصیتی که مورد اعتماد ملت ایران است و رای 24 میلیون نفر را دارد باید به منظور بهبود شرایط زندگی مردم و خدمت به آن‌ها دولت تشکیل دهد.

جهانگیری گفت: سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی در اختیار رئیس جمهور قرار دارد و او از این سرمایه حداکثر استفاده را برای خدمت به مردم خواهد کرد. لازم است تاکید کنم اعتماد مردم بزرگترین سرمایه‌ای است که در اختیار دولت دوازدهم قرار  گرفته است و حضور 42 میلیونی مردم در عرصه انتخابات گنجینه‌ای است که برای اداره کشور در اختیار دولت قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: کابینه انتخاب شده کارآمد خواهد بود و بر اساس تجربه مدیریتی خود شهادت می‌دهم که مجموعه افرادی که انتخاب شدند می‌توانند در برابر چالش‌های پیش روی نظام در بخش‌های مختلف با تدبیر و درایت بایستند.

وی تصریح کرد: یک وزیر به تنهایی وزارتخانه را اداره نخواهد کرد و وزرای پیشنهادی انتخاب شده از میان هزار مقام ارشد کشور انتخاب شده‌اند و معاونان وزرا و استانداران مجموعه‌ای هستند که مسئولیت اداره کشور را بر عهده می‌گیرند و هر کدام از آن‌ها قادر هستند با سابقه و شرایطی که دارند افراد زبده‌ای را انتخاب کنند و برنامه وسیعی را برای اداره کشور ارائه دهند.رئیس جمهور به وعده‌هایی که به مردم داده پایبند است و رویکرد و برنامه‌های دولت تماما منطبق بر این وعده‌هاست.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: مشورت‌هایی که برای انتخاب کابینه صورت گرفت به دلیل شرایط ویژه‌ای است که کشور امروز با آن روبروست و غلبه بر چالش‌ها ، پیشرفت کشور ، حل مسئله بیکاری ، حل مشکل آب و مسائل منطقه در صورتی انجام خواهند شد که یک عزم و تفاهم ملی در کل نظام جمهوری اسلامی ایران پدیدار شود و دولت مصمم است که این عزم ملی را در کشور ایجاد کند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه این دولت پایبندی خود را نسبت به دستورهای مقام معظم رهبری نشان داده است و در طول دولت یازدهم حتی یک دستور مقام معظم رهبری روی زمین باقی نمانده است و دولت دوازدهم با تکیه بر توان کارشناسی کشور و توان مدیریتی و همچنین حمایت‌های مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و رهبر معظم انقلاب عزم خود را جزم کرده است.

جهانگیری اظهار داشت: این دولت دارای تیم هماهنگی است و یکی از بحث‌هایی که درباره کابینه مطرح می‌شود این است که آیا کابینه پیشنهادی از وحدت و انسجام کافی برخوردار است؟ اعضای دولت در بخش سیاسی مانند رحمانی‌فضلی نه تنها در بخش سیاسی داخل کشور حتی در اجرای اقتصاد مقاومتی بازوی توانمند دولت بوده است و امروز این توانمندی در دولت دوازدهم نیز وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور اذعان داشت: در وزارت اطلاعات نیز آن قدر که بنده به عنوان رئیس مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم فریاد زدم و گفتم که چه فسادهای بزرگی در این کشور اتفاق افتاده است یکی از جاهایی که در مبارزه با فساد و امنیت اقتصادی اثربخش بود وزارت اطلاعات و در بخش سیاست خارجه بود که ظریف با برنامه‌ای که انتخاب کرده در دولت دوازدهم چنان فضای دیپلماسی اقتصادی در کشور را با اولویت کشورهای هم‌جوار فراهم خواهد کرد که ما بتوانیم صادرات بالایی را تجربه کنیم.

وی افزود: توانمندی‌های بسیاری در وزیر نفت ما نیز وجود دارد و وزیر توانمند بخش صنعت، معدن و تجارت در زمان تصدی در بخش بازرگانی بیش از من برای بخش تولید کشور دلسوزی می‌کرد و مراقب بود که وارداتی صورت نگیرد که تولید کشور را دچار لطمه کند و در بخش کشاورزی نیز حجتی تکلیفش مشخص است.

جهانگیری بیان داشت: در وزارت راه و شهرسازی آخوندی هم به مسکن مهر به خوبی توجه کرد و هم بافت فرسوده را مورد تاکید قرار دارد. همچنین در بخش ریل و راه آهن و بخش هوایی نیز عملکرد قابل قبولی داشته است و ما امروز با کمک وزرای توانمند بر روی غلطک توسعه افتاده‌ایم و در بخش نیرو چهره جدیدی مانند بی‌طرف وارد عرصه شده که بسیار توانمند است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در بخش ارتباطات نیز جوانی پرانرژی قرار گرفته است و کابینه نیازمند است که با کمک افرادی جوان در شرایط‌های خاصی تصمیمات شجاعانه‌ای بگیرد. ترکیب کابینه دوازدهم هم نیروی جوان دارد و هم افرادی مجرب که تصمیمات به موقعی می‌گیرند .

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت و تعاون به فضل الهی هماهنگی خوبی دارند و مصمم هستند. درباره وزارت آموزش و پرورش نیز از رئیس جمهور خواسته شده که یک وزیر از درون آموزش و پرورش انتخاب شود. بطحایی از چنین سابقه‌ای برخوردار است.

جهانگیری ادامه داد: کرباسیان از مدیران توانمندی هستند که در دوره‌ای بحث بازار سرمایه، خصوصی‌سازی، مالیات، واردات، صادرات جزء اصلی‌ترین محورهای دولت دوازدهم برای اجرای اقتصاد مقاومتی است و ما به مقام معظم رهبری متعهد شدیم که در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محکم بایستیم و در کارنامه وزرا و اجرای اقتصاد مقاومتی در دوره دولت یازدهم عملکرد خوبی داشتیم و با همین دولت دوازدهم را ادامه خواهیم داد.

معاون اول رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: وزرای ما از نقد نمی‌ترسند و از مورد سوال قرار گرفتن وحشتی ندارند، ما دولتی هستیم که خود را در برابر ملت و مجلس پاسخگو می‌دانیم و از نقد منتقدین استقبال خواهیم کرد و راه پیشرفت کشور، تفاهم و همراهی است و ما اگرچه نقاط ضعفی هم داریم اما به دنبال این هستیم که خود را تقویت کنیم و مطمئن هستیم که فراکسیون‌های مختلف مجلس با رای بالایی که به کابینه می‌دهند سرمایه جدیدی در اختیار دولت دوازدهم قرار خواهند داد که بتوانند با قدرت و سرعت هرچه بیشتر اهداف خود را اجرایی کند.

 

انتهای پیام /

 

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار