روزنامه واشنگتن پست گزارش داد؛

روز‌های شلوغ کنگره آمریکا برای بررسی استیضاح ترامپ

کنگره آمریکا این روزها شاهد برگزاری جلسات شهادت مقامات نزدیک به دونالد ترامپ برای پیشبرد تحقیقات در خصوص لزوم استیضاح رئیس‌جمهور این کشور است.

روز‌های شلوغ کنگره آمریکا برای بررسی استیضاح ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: دموکرات‌های عضو مجلس نمایندگان آمریکا که تحقیقات درباره لزوم استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را آغاز کرده‌اند، سرگرم بررسی احضار رسمی مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، که ماه گذشته از دولت ترامپ کناره‌گیری کرد، برای شهادت دادن در برابر کنگره‌اند.

دو تن از مقامات مسئول در کنگره آمریکا که در حال تلاش برای پیشبرد تحقیقات در خصوص لزوم استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هستند، اما خواستند نامشان فاش نشود، به واشنگتن پست گفتند: انتظار می‌رود، «مایکل مک کینلی» مشاور پیشین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه (فردا) پشت در‌های بسته، در برابر کنگره شهادت دهد. اظهارات مک کینلی که هفته پیش از مقام خود در وزارت امور خارجه آمریکا استعفا کرد، ممکن است برای محققان درباره لزوم استیضاح ترامپ بسیار راهگشا باشد و همچنین اقدامات پمپئو و تأثیراتش بر وزارت امور خارجه آمریکا را برای اعضای کنگره روشن کند. دموکرات‌های کنگره همچنین سرگرم بررسی این موضوع هستند که آیا جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، را به کنگره احضار کنند یا خیر.

واشنگتن پست افزود: در همین حال، براد پارسکِیل (Brad Parscale)، مدیر کمپین ترامپ برای انتخاب مجدد به ریاست جمهوری آمریکا (رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ) روز گذشته (دوشنبه) تحقیقات استیضاح از سوی کنگره آمریکا را «توطئهِ فتنه» لقب داد و خواستار کناره گیری نانسی پلوسی (نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا) از مقام ریاست مجلس نمایندگان آمریکا شد. اظهارات پارسکیل در شرایطی بیان می‌شد که محققانِ مجلس نمایندگان آمریکا در حال شنیدن شهادت فیونا هیل، مشاور ارشد سابق کاخ سفید در امور اروپا و روسیه، پشت در‌های بسته در ساختمان کنگره در واشنگتن بودند.

بیشتر بخوانید: این هفته، هفته شلوغی برای کنگره آمریکاست

در حالی که کنگره از تعطیلات دو هفته‌ای بازگشته است، احضاریه‌های دیگری ارسال شده و انتظار می‌رود، شخصیت‌های بیشتری در برابر کنگره شهادت دهند. به عنوان مثال، طبق برنامهِ اعلام شده، قرار است گوردون اسکادلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، که برایش احضاریه رسمی از سوی کنگره ارسال شده است، روز پنجشنبه در برابر کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دهد.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ در اوایل روز دوشنبه بار دیگر خواستهِ خود را مبنی بر لزوم افشای ماهیت آن شخصِ افشاکنندهِ حقایق که شکایت رسمی اش به کنگره در خصوص مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین، آغازگر روند تحقیقات برای لزوم استیضاح ترامپ بود، مطرح کرد. آن افشاگر حقایق گفته بود که ترامپ در خلال آن مکالمه تلفنی، بر ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، فشار آورده بود که درباره جو بایدن، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا (باراک اوباما) که اکنون رقیب ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و همچنین درباره پسر جو بایدن، به نام هانتر بایدن که عضو هیأت مدیره یک شرکت گاز در اوکراین است، تحقیقاتی انجام دهد. به گفته آن افشاکننده حقایق، دونالد ترامپ، در حالی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در آن تماس تلفنی حضور داشت، ارسال کمک‌های نظامی آمریکا را به اوکراین- که قبلاً مورد تأیید کنگره قرار گرفته بود- منوط به انجام تحقیقات دولت اوکراین درباره جو بایدن و پسرش کرده بود.

از سوی دیگر، آدام شیف، نماینده دموکرات مردم کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا، که ریاست کمیته اطلاعاتی این مجلس را به عهده دارد، به این مسئله اشاره کرد که شاید بر روی این موضوع پافشاری نکند که آن شخص افشاکنندهِ حقایق مجبور به شهادت دادنِ حضوری در کنگره شود (تا ماهیت وی همچنان مخفی باقی بماند).

هانتر بایدن نیز گفته است: اگر پدرم (جو بایدن) به مقام ریاست جمهوری آمریکا برسد (ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ شکست دهد)، آنگاه من از هیأت مدیره آن شرکت چینی که در آن مشغول به کار هستم، استعفا خواهم کرد (تا تضاد منافعی بر رئیس جمهور بعدی آمریکا تحمیل نشود).

افرادی که با موضوع تحقیقات کنگره آشنا هستند، به روزنامه واشنگتن پست گفتند: یکی از نشانه‌هایی که دامنهِ تحقیقات کنگره در رابطه با لزوم استیضاح دونالد ترامپ در حال هرچه گسترده شدن است، این است که تحقیق کنندگان کنگره در حال بحث و تبادل نظر در این خصوص هستند که آیا جان بولتون را برای شهادت دادنِ رسمی (تحت سوگند) به کنگره احضار کنند.

واشنگتن پست در خاتمه افزود: جان بولتون هنگامی که مشاور امنیت ملی آمریکا بود، در شورای امنیت ملی این کشور، مقامِ مستقیمِ مافوقِ فیونا هیل بود که روز گذشته پشت در‌های بسته در برابر کنگره شهادت داد. از زمان جدایی تلخِ بولتون از دولت ترامپ در ماهِ گذشته (میلادی)، بولتون به صورتی کاملاً علنی از نحوه عملکرد ترامپ در قبال کره شمالی به شدت انتقاد کرده است، اما تاکنون بولتون در رابطه با رسوایی اوکراین که تحقیقات درباره آن از سوی کنگره همچنان ادامه دارد، اظهار نظرِ قابل توجهی نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار