در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

الزامات استفاده از سامانه شفاف ساز صورت های مالی

زیرساخت های سامانه شفاف ساز صورت‌های مالی فراهم شده و این سامانه آماده بهره برداری است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد هادی سرپرست معاونت مرکز توسعه الکترونیک وزارت صمت و علوی رئیس هیئت مدیره جامعه حسابداران رسمی و علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی امشب ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی الزامات استفاده از سامانه شفاف ساز صورت‌های مالی پرداختند.

هادی سرپرست معاونت مرکز توسعه الکترونیک وزارت صمت با اشاره به اینکه جزییات سامانه جامع اطلاعات صورت های مالی در سال ۹۷ مشخص شد گفت: به یک سال مهلت احتیاج داشتیم که اکنون سپری شده و سامانه از سال گذشته با پروژه های مشترکی تعریف شده است.

او با اشاره به اینکه این سامانه در حال بهره برداری و زیر ساخت‌های آن آماده است افزود: این سامانه از سال ۹۸ عملیاتی شده به طوری که در تیرماه این سال رونمایی شد، سامانه تست گرم خود را پشت سر گذاشته و آماده بهره‌برداری است.

هادی با اشاره به اینکه اطلاعات صورت‌های مالی را به حالت دیتا و الکترونیک تبدیل کرده‌ایم خاطرنشان کرد: برای بهره‌برداری از این سامانه نیاز به عزم ملی داریم، در سامانه جام نسخه کاغذی به دیتا تبدیل می شود لذا فرایند ثبت اطلاعات توسط شرکت ها و رسیدگی توسط موسسات مربوطه باید انجام شود.

نظارت های مالی در کشور کاغذی و ناقص است

علوی رئیس هیئت مدیره جامعه حسابداران رسمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سامانه نظام جامع اطلاعات مالیاتی در برنامه سوم توسعه تصویب شده است به طوری که تاریخ اجرایی این برنامه از سال ۷۹ تا ۸۳ بود گفت: نظارت های مالی در کشور کاغذی است و لذا به دلیل اینکه این روند به صورت کاغذی انجام می شود نظارت ها به درستی صورت نمی گرفت.

او افزود: ما به دنبال شفافیت عملیات مالی هستیم لذا خودمان به سازمان امور مالیاتی پیشنهاد دادیم تا نظارت های کاغذی جمع‌آوری شود زیرا در این گونه نظارت ها نمی توان به درستی عمل کرد و امکان خطای زیادی وجود دارد.

علوی با اشاره به اینکه باید نظارت کاغذی در کل کشور جمع آوری شود خاطر نشان کرد: مودیان اظهارنامه های مالیاتی را به صورت کاغذی به سازمان امور مالیاتی می‌دادند و لذا در این روش امکان دخل و تصرف وجود دارد. به سازمان امور مالیاتی گفتیم که برای جلوگیری از ایجاد تخلف به صورت سیستمی اطلاعات را دریافت کند.
 
علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به ماده ۱۱ آیین نامه پیشگیری از انباشت برای جامعه حسابداران رسمی افزود: سازمان امور مالیاتی یکی از بهره برداران سامانه جام است لذا این سامانه از حالت کاغذی به حالت الکترونیک تبدیل شده است البته دیتایی وجود ندارد که قابلیت تبدیل و پردازش را داشته باشد و از سوی دیگر با انباشت از اطلاعات مواجه هستیم.

او با اشاره به اینکه قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ با رویکرد مودی محور تغییر کرد ادامه داد : شاخص های موتور ریسک را استخراج کرده ایم و لذا در عملکرد سال ۹۸ بر اساس شاخص های موتور ریسک حسابرسی خواهیم کرد و اظهارنامه سال ۹۸ مودیان نیز در سامانه قرار می گیرد و لذا بر اساس شاخص ها پرونده مودیان را استخراج می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۱:۳۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام شفاف سازی ؟ در این شب های قدر لطفا از جک گفتن خوداری فرمایید . آنوقت تکلیف مدیران بی رانت و اختلاس چه می شود آیا دیگر کسی وزیر یا وکیل می شود ؟ البته برای مردم عادی شفاف می شود . چون مدیران نظام باید مصونیت اقتصادی ، سیاسی داشته باشند . و الا خوب مشخص است مملکت بی مدیر می ماند آنوقت باید دست بدامن افغانستان و بنگلادش شویم .
آخرین اخبار