چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

با گذشت حدود دو سال از وقوع سیلاب، همچنان روستا‌های «چم کبود» و «چم شهران» با معضل بی‌آبی مواجه هستند، موضوعی که مسئولان خبر از رفع آن داده بودند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، عمق آسیب‌ها و خسارات سیلاب فروردین ماه سال ۹۸ در پلدختر آنقدر زیاد است که همچنان با گذر زمان و علی رغم تلاش همه‌جانبه مسئولان و مردم در تمام حوزه‌ها به ویژه زیرساخت‌های حیاتی و صرف هزینه‌های کلان، اما تاکنون این خسارت‌ها جبران نشده است.

بی‌آبی به وقت «چم کبود» و «چم شهران»

نبود آب آشامیدنی اهالی سیل‌زده دو روستای «چم شهران» و «چم کبود» یکی از آثار مخرب سیلاب ویرانگر سال گذشته است؛ اگر چه آن‌ها همه چیز خود را از دست دادند و روستا به نقطه دیگری جابجا و با تلاش مردم، جهادگران، خیران و مسئولان ساخته شد، اما همچنان مشکلات ادامه دارد.

اکنون اهالی آسیب دیده روستای احداثی «چم کبود»، پس از عبور از مشکلات زیاد، نبود آب آشامیدنی مزید بر علت شده و آن‌ها را به شدت به مضیقه انداخته و در این فصل گرمای طاقت فرسا و شرایط کرونا به ستوه آورده است.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

دهیار روستای «چم شهران» اظهار داشت: دو روستای «چم کبود» و «چم شهران» بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر با ۶۸ خانوار و ۴۰۰ نفر جمعیت با گرمای ۵۰ درجه با مشکل بی آبی مواجه هستند.

نیمی از روستای «چم کبود» آب آشامیدنی سالم دارند

زهرا عزیزی افزود: بی آبی حدود دو سال است که اهالی این دو روستا را سخت در مضیقه قرار داده و این موضوع را بار‌ها به صورت‌های مختلف به مسئولان ذی ربط منعکس کرده‌ایم، اما کسی پاسخگو نیست و این امر صدای اعتراض و استمداد اهالی روستا را بلند کرده است.

او اضافه کرد: اهالی در این شرایط کرونایی و گرمای طاقت فرسا برای تهیه و تأمین آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند، داشتن آب آشامیدنی سالم و بهداشتی حق اولیه مردم است و این در حالی است که مردم دو روستای «چم شهران» و «چم کبود» از این مایه حیات محروم و بی بهره هستند.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

دهیار روستای «چم شهران»، گفت: پس از پیگیری چندین ماهه تازه نیمی از اهالی روستای «چم کبود» آن هم به صورت موقت شاهد جاری شدن آب آشامیدنی در لوله کشی منازل خود هستند و نیم دیگر همچنان با بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بی آبی اهالی «چم کبود» بعد از سیلاب

یکی از اهالی روستای «چم کبود» بخش معمولان که خود را به عنوان بزرگ روستا معرفی کرد، گفت: روستای ما در بخش غربی رودخانه کشکان بود، که در فروردین ماه سال ۹۸، سیلاب ویرانگر منازل مسکونی ما که حدود ۳۰ خانوار بودیم را همراه با تمام وسایل زندگی، با خود برد و به این سمت رودخانه یعنی بخش شرقی، دورتر از حریم رودخانه جا به جا شدیم و پنج خانوار نیز چند متر آن طرف‌تر خانه ساخته‌اند.

علی مروت ططری، اظهار داشت: اکنون با تلاش شبانه روزی یک سال و ۶ ماهه یک خانم به عنوان نیروی جهادی روستای ما با نمایی شکیل، منظم و زیبا و حتی با سنگ فرش کردن کوچه‌ها به پایان رسیده است.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

او افزود: خانم «سمیرا شاهوردی» به عنوان نیروی جهادی از همان ابتدای سیلاب در احداث این روستا و تک تک منازل ما در سرما و گرما، زیر باران، حتی بنایی می‌کرد و در تمام سختی‌ها کنار اهالی بود و نه تنها خود من که به عنوان کارگر کار می‌کردم، بلکه تمام اهالی شاهد و مدیون زحمات این نیروی مخلص جهادی در استان لرستان هستند.

ططری، یادآور شد: سختی کار احداث را به پایان رسانده‌ایم و امروز مشکل اصلی ما که بسیار حیاتی برای خانواده‌ها است، نبود آب آشامیدنی و تشنگی است.

راهداری جلوی پروژه آبرسانی را گرفته است

او افزود: پس از ادغام دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی و انتصاب مدیرعامل جدید این شرکت از اسفند ماه تاکنون به صورت یک روز در میان یک تانکر آب آشامیدنی از پلدختر آبگیری و به روستا می‌آید.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

ططری، گفت: اهالی روستا همه کشاورزیم و وقتی از چیدن انجیر به خانه بر می‌گردیم با وجود شیره انجیر روی گردن خود به شدت نیازمند استحمام هستیم و در غیر این صورت بدنمان زخم می‌شود در چنین شرایطی این میزان آب، کفاف نمی‌دهد و پاسخگوی نیاز اهالی نیست.

او افزود: خط انتقال آب آشامیدنی به روستای «چم کبود» از شهر معمولان از سوی شرکت آب و فاضلاب لرستان از اسفندماه سال گذشته آغاز شده، اما متأسفانه با بیش از یک کیلومتر پیشرفت، راهداری جلوی ادامه کار آن را گرفته و با مطرح کردن حق حریم جاده، اجازه کار را نمی‌دهد.

فرزندان خود را هر ۱۰ تا ۱۵ روز یک بار حمام می‌کنیم

یکی دیگر از اهالی ساکن روستای احداثی «چم کبود»، گفت: در سیلاب سال گذشته آب نه تنها خانه و زندگی بلکه زمین‌های کشاورزی ما را با خود برده و طی این مدت هیچ مسئولی از نماینده و فرماندار گرفته تا سایر مسئولان کوچک‌ترین دلجویی و سرکشی از ما نکرده‌اند.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

شهرام ططری، افزود: روستای ما با تلاش نیرو‌های جهادی احداث و امید به زندگی در وجود ما زنده شده و اکنون تنها سختی ما نبود آب آشامیدنی است که مشکلات عدیده‌ای به همراه دارد و در شرایط کرونا، فرزندان خود را هر ۱۰ تا ۱۵ روز یک بار حمام می‌کنیم و با وجود گرمای ۵۰ درجه آب برای مصارف کولر‌های آبی نداریم و در شدت گرما برای خنک نگه داشتن خود از سایه دیوار‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌کنیم.

او گفت: مشکل ما آب آشامیدنی است که برطرف کردن آن برای مسئولان کار آسانی است، اما آن را سخت کردند و می‌گویند عبور خط انتقال از حریم جاده ممنوع است، در صورتی که ما راهی جز این نداریم و خط انتقال نیز شش متر دورتر از جاده و دو متر زیر خاک است.

ططری، یادآور شد: اهالی روستای «چم کبود» تنها در مضیقه نبود آب آشامیدنی هستند.

آبرسانی با تانکر

یک زن اهل روستای «چم کبود» که مدعی بود به علت استفاده از آب غیربهداشتی دچار بیماری شده و زیر تیغ جراحی رفته، گفت: با ۲۷ سال سن به خاطر ناخالصی آب آشامیدنی دچار عارضه کیسه صفرا شدم و کارم به عمل کشید، دکتر من از اینکه در این سن دچار این مرض شده‌ام، متعجب شد.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

فاطمه محمودوند، به لوله کشی آب داخل حیاط منزلش اشاره کرد و افزود: ۲۰ دقیقه پیش با حضور خود شما تانکر آب به مخزن روستا ریخته شد، اما در این فاصله کم تمام شد و تا قسمتی وارد منبع ذخیره آب ما شده، اما این میزان آب برای سه روز دیگر باید پاسخگوی کولر‌های آبی، شستن ظروف، لباس، استحمام و سایر مصارف خانوار‌ها باشد که امکان پذیر نیست و این گونه سختی‌ها به اهالی فشار می‌آورد.

محمودوند در حالی که به لباس چرک‌های فرزندانش در تشت گوشه حیاط منزل اشاره می‌کرد، ادامه داد: من با دو فرزند دوقلوی ۶ ساله که هر روز باید لباس‌های آن‌ها را بشویم، چگونه با این آب سر کنم، این در حالی است که ما هر روز صبح زود تا ظهر در این گرما مشغول چیدن انجیر داخل باغ‌ها هستیم و در برگشت اگر دوش نگیریم، دچار بیماری پوستی می‌شویم.

مسئولانی که فقط موقع انتخابات هستند!

او افزود: در این شرایط گرانی، بی پولی و به ویژه کرونایی که شستن مداوم دست‌ها اولویت پیام‌های بهداشتی است، متأسفانه ما آب نداریم، چطور می‌توانیم میوه و سبزی را آن گونه که باید بهداشتی شستشو داده و سپس استفاده کنیم.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

این زن روستایی، گفت: من و تمام اهالی این روستا عاجزانه از مسئولان می‌خواهیم در این فصل گرمای طاقت فرسا به داد ما برسند و در اسرع وقت مشکل بی آبی را برطرف سازند.

یک خانم جوان که کودکی ۹ ماهه در بغل داشت، اظهار داشت: اهالی این روستا به خاطر رفع مشکل بی آبی به هر دری می‌زنند، اما متأسفانه هیچ مسئولی پاسخگوی رفع مشکل بی‌آبی ما نیست.

زلیخا امیدی که خود را همسر عضو شورای روستا معرفی کرد، گفت: با این وجود مسئولان حتی حاضر نیستند با حضور در این روستا مشکلات ما را از نزدیک ببینند.

یکی دیگر از اهالی روستای «چم کبود»، گفت: زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی که ما سیل زده و زیر چادرها، شب‌ها را به روز و روز را به شب می‌رساندیم، نامزد‌های انتخاباتی، یکی پس از دیگری به چادر‌های ما سرکشی می‌کرد و خطاب به ما می‌گفت که همه ما خواهر و برادریم، اما اکنون که ما به شدت مشکل آب آشامیدنی داریم، نه تنها از نماینده بلکه از هیچ مسئولی خبری نیست.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

حدیث کاکولوند، اظهار داشت: فرزندان ما از شدت تشنگی در مضیقه اند و حتی به خاطر شیوع ویروس کرونا نمی‌توانیم برای استحمام به منزل اقوام برویم و حتی آبی که در منبع‌های ذخیره آب خانوار‌های روستای «گاوزرده چم کبود» ریخته می‌شود در طول روز به خاطر گرمای طاقت فرسای تابستان آنچنان داغ می‌شود که نمی‌توان با آن استحمام کرد و می‌شود با آن چای دم کرد.

بی مهری مسئولان به مردم

جهادگر مستقر در روستای «چم کبود»، گفت: ۱۶ ماه است که به عنوان نیروی جهادی در این روستا، بنا به وظایف انسانی در کنار اهالی این روستا هستم و تمام این مدت، آن‌ها سخت در مضیقه نبود آب آشامیدنی هستند.

سمیرا شاهوردی، اظهار داشت: اهالی این روستا که مردمی آسیب‌دیده، کشاورز و زحمتکش هستند، انتظار زیادی از مسئولان ندارند، تنها خواستار رفع معضل نبود آب آشامیدنی هستند، که آن‌ها را با مشکلات عدیده به ویژه در فصل گرما مواجه ساخته است.

او افزود: تأمین آب آشامیدنی لوله‌کشی و سالم در این روستا برای مسئولان کار سختی نیست، اما متأسفانه نسبت به اهالی سیل‌زده این روستا از سوی مسئولان بی مهری شده و به جای توجه، راهداری لرستان جلوی عملیات اجرایی خط انتقال آب به این روستا را در این شرایط سخت گرفته و این امر موجب نارضایتی و اعتراض اهالی شده است.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

شاهوردی، یادآور شد: انتظار می‌رود مسئولانی که متعهد به ارائه خدمت به مردم هستند از اتاق‌های ۱۶ متری خود بیرون آمده و از نزدیک شاهد مشکلات و سختی‌های مردم در مناطق محروم باشند، چرا که آن‌ها در قبال این مردم و خون شهدا مسئول هستند.

او به روستای احداثی «گاوزرده چم کبود»، اشاره کرد و افزود: این روستا که اکنون به این شکل زیبا درآمده و کار آن به پایان رسیده، با مبلغی وام مسکن و کمک خیران به شکل فعلی در آمده و داخل منازل نیز مجهز و تمام امکانات و تکمیل شده و تنها مشکل اهالی نبود آب آشامیدنی است که انتظار می‌رود مسئولان نسبت به رفع مشکل بی‌آبی مردم محروم این روستا در اسرع وقت اقدام کنند.

وعده مسئولان برای آبرسانی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در این رابطه گفت: با توجه به مشکل نبود آب آشامیدنی در روستا‌های «چم شهران» و «چم کبود» (گاوزرده) بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر، پیگیری‌ها و بازدید‌هایی از منطقه صورت گرفت.

حمیدرضا کرموند، اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان به خاطر کمک به مردم و رفع مشکل بی آبی اهالی روستا‌های «چم کبود» و «چم شهران» به صورت ضربتی و فوری وارد عمل شد و عملیات اجرایی حدود هفت کیلومتر خط انتقال آب از شهر معمولان به سمت این روستا‌ها را آغاز کرده و بیش از چهار کیلومتر از این طرح تاکنون انجام شده است.

چتر بی‌آبی در روستا‌های پلدختر همچنان باز است/ وعده‌های مسئولان برای مردم آب نشد

او با بیان اینکه زیرساخت‌های آبرسانی به روستا‌های «چم کبود» و «چم شهران» آماده و در حال لوله گذاری مسیر انتقال است تا آب آشامیدنی از ایستگاه پمپاژ معمولان در این خط جریان و بلافاصله آب مورد نیاز، روستا‌های این مسیر تأمین شود، افزود: محل اعتبار این پروژه با ۱.۵ میلیارد تومان هزینه از اعتبارات سیلاب است که تا کنون اختصاص پیدا نکرده، اما شرکت آب و فاضلاب استان به صورت ضرب العجل از ابتدای سال جاری و پس از ادغام دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، با انتخاب پیمانکار و تجهیز کارگاه به خاطر رفع مشکل مردم کار را آغاز و حدود دو هزار و ۵۰۰ متر از این پروژه انجام شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: عملیات اجرایی این پروژه به خاطر یکسری مشکلات متوقف شد، پیمانکار تجهیزات را از محل جابجا کرد، اما با پیگیری‌های انجام شده مجوز صادر و عملیات اجرایی آن و تجهیز کارگاه آغاز شد.

کرموند، افزود: مقداری از مسیر خط انتقال آبرسانی به دو روستای «چم کبود» و «چم شهران» پلدختر سخت و صخره‌ای است که موجب کندی کار شده، اما تلاش برای اتمام این پروژه و رفع مشکل مردم به صورت اساسی ادامه دارد و تا مهر ماه به صورت کامل به این روستا‌ها آبرسانی می‌شود.

منبع مهر

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار