با وجود اجرای طرح های متعدد فروش خودرو به شیوه قرعه کشی اما بازار هنوز با کمبود مواجه است که مسئولان برای رفع مشکلات این صنعت راهکارهایی ارائه کرده اند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت ۳ سال از اجرای طرح قرعه کشی فروش خودرو و سختی هایی که مردم در به دست آوردن خودرو داشتند اما هنوز این کالا درست به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد. آنطور که فروشندگان خودرو می گویند از زمانی که طرح قرعه کشی را راه انداخته اند، دسترسی به خودرو با قیمت کارخانه ای مشکل است و نسبت به سابق عرضه  کاهش یافته است. 

طبق گفته دبیر انجمن خودروسازان، خیلی از خودروهای تولیدی اکنون در پارکینگ خودروسازان خاک می خورند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر قرعه کشی برداشته شود چطور می‌توان خودرو را به دست مصرف کننده رساند؟، گفت: قرعه کشی یک روش بسیار غلطی در صنعت خودرو است و باعث شده ۴ میلیون میلیارد تومان پول سرگردان در جامعه وجود داشته باشد.

او بیان کرد: وقتی اختلاف قیمت خودرو ۱۵۰ میلیون تومان است، هر شرایطی برای فروش بگذارند باز هم افرادی هستند که قوانین آن را دور بزنند و به فکر دلالی باشند. برای کاهش این اختلاف قیمت باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود.  در دهه ۷۰ این  مشکل وجود داشت، یعنی اختلاف قیمت زیاد بود و گفتند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود که باعث شد قیمت تک نرخی شود.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: یک شرکت استاندارد بازرسی داریم که خدمات پس از فروش خودرو را رصد می‌کند، یعنی به فردی که خودرو را خریده است بعد از ۴ ماه تماس می گیرند که از مشکلات خودرو مطلع شوند که ۸۰ درصد آنها می‌گویند خودرو را فروخته اند، یعنی نشان می‌دهد در قرعه کشی ۸۰ درصد پول‌های سرگردان در بازار است و تنها راه این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود.

نعمت بخش گفت: باید کمک کرد تا تولید خودرو‌های خودروسازان افزایش یابد و اجازه دهند قطعه سازان قطعه به خودروسازان برسانند. یک پژو پارس در کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان است که در بازار بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد یعنی بلیط هر کس برنده شود بیش از ارزش خودرویی که خریده به دست می‌آورد و نشان می‌دهد کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان روی همان خودرو زیان می‌کند.

او تشریح کرد: باید اجازه دهند که خودرو در حاشیه بازار به فروش رود؛ اگر خودرو در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است، در کارخانه هم ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رود. اینگونه ۸۰ درصد تقاضای کاذب کنار می‌رود. چون تقاضا کم می‌شود هفته‌ای ۵ میلیون تومان قیمت خودرو کاهش می‌یابد و ظرف ۳ ماه خودرو تک نرخی می‌شود و همان پژو پارس هم در کارخانه و هم در بازار به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

او با تاکید بر اینکه هر کالایی ۲ نرخی باشد باعث ایجاد رانت و فساد می شود، این اختلاف قیمت باعث هجوم مردم می‌شود. امسال به تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خواهیم رسید و اکنون روز به روز توان خودروساز رو به کاهش است.

بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص کف پارکینگ خودروسازان

او گفت: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد یعنی توان خودروساز روز به روز کم می‌شود و نمی‌توانیم مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنیم.

حال قطعه سازان می گویند به دلیل بحران جهانی که در تامین قطعات وجود دارد، نمی توانیم برخی از قطعات را تامین کنیم.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطعه سازان چقدر توان تولید قطعه برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال دارند؟، گفت: وزیر صمت اعلام کرده است که تا افق ۱۴۰۴ تولید خودرو به ۳ میلیون دستگاه در سال برسد که این برنامه از زمان های گذشته در برنامه وزارت صمت بوده است، اما از سال ۹۰ تاکنون انحراف معناداری از تیراژ برنامه تولید داشته ایم.

تولید ۹۰۰ هزار خودرو، توان خودروسازان!  

او ادامه داد: یعنی اوج تیراژ صنعت خودرو در سال ۱۳۹۰، یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه بود که سال گذشته به حدود ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده است. برنامه‌ای که برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است، نمی‌توان گفت نشدنی است، بلکه قطعا شدنی است اما به شرطی که پیش فرض‌ها و پیش نیاز‌های تحقق این برنامه فراهم و عملیاتی شود.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور  با بیان اینکه حدود ۸۴ درصد یک دستگاه خودرو، قطعه است که قطعه سازان در برنامه تولید نقش زیادی ایفا می‌کنند گفت: اگر برنامه ای می‌گذاریم که باید اجرایی شود، نیازمند انجام برخی کارهاست. اکنون برای افزایش تولید باید با تشکل‌های مردم نهاد قطعه سازی و خود قطعه ساز‌ها برنامه را سبک و سنگین کنیم.

محبی نژاد با بیان اینکه اجرایی شدن هیچ برنامه‌ای با دستور محقق نمی‌شود، گفت: باید برای رسیدن به این برنامه زیر ساخت‌هایی فراهم کنیم، این برنامه شدنی است و باید یک رصد دقیق صورت گیرد و انحرافات کنترل شود و علاوه بر این پیش نیاز‌های تحقق برنامه فراهم شود؛ قطعه ساز‌ها پای کار ایستاده اند و مطمئن هستیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

او در خصوص کمبود قطعاتی که در بازار وجود دارد، گفت: کمبود قطعات مربوط به برخی موارد است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی در تیراژ تولید است که از هزار و ۲۰۰ قطعه ساز کوچک و بزرگ کشور که در رده‌های ۱، ۲ و سه هستند، حدود ۴۰۰ قطعه ساز تعطیل و نیمه تعطیل هستند و دوباره باید به چرخه تولید باز گردند.

محبی نژاد ادامه داد: قطعه سازانی که اکنون فعالیت دارند با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند که فعالیت آنها نیز به سرعت به ظرفیت ۱۰۰ درصد نمی‌رسد.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور  تشریح کرد: قسمتی مربوط به تامین مواد و متریال است؛ همچنین باید دانش فنی را به روز کرد و سرمایه گذاری در بروز آوری همین مقوله صورت گیرد.

او با تاکید بر اینکه در گذشته ۸۵ درصد قطعات خودرو‌های داخلی ساخت داخل شده و به تولید انبوه رسیده است، گفت: در تولید این قطعات  تا عمق ۸۵ درصد داخلی سازی پیشرفت داشته ایم و ۱۵ درصد باقی مانده بحث میز‌های ساخت داخل است که در خودرو‌های جدید تا مرز ۹۲ درصد داخلی سازی صورت گرفته است.

محبی نژاد گفت: باقی مانده قطعاتی که داخلی سازی نشده، تا یک سال دیگر به کمک یک سری تکنولوژی جدید که وارد صنعت خودرو می شوند، داخلی سازی می شود. 

او با بیان اینکه مشکل تامین مواد خاص آلیاژی و پتروشیمی و مواد خاص صنعت قطعه سازی و خودروسازی که در کشور تولید نمی‌شود مطرح است که دست خودروساز و قطعه سازی نیست، گفت: در آینده پروژه‌های ملی و بین المللی می‌طلبد تا رشد تولید داشته باشیم.

اما وقتی آمار تولید خودروسازان جهانی را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شوبم که این بحران آنقدر پررنگ نیست که تولید را کاهش داده باشد، به طوری که چین توانسته ۲۵ میلیون خودرو، ژاپن ۴ میلیون خودرو و حتی هند ۳ میلیون خودرو تولید کند، اما خودروسازان ایرانی نتوانستند به رشد تولید برسند و سال گذشته تنها توانستند ۹۰۰ هزار خودرو تولید کنند. 

واردات خودرو به کجا رسید؟

حالا با این وجود خودروسازان ملزم شده اند هم تولید خودرو را افزایش دهند و هم خودروهای ناقص را عرضه کنند. این سناریویی برای تامین خودرو بود، حال یک سالی می شود که سناریویی هم برای تنظیم بازار در نظر گرفته اند که آن واردات خودرو است، اما مجلس به آن ایراداتی گرفته است. 

سیدجواد حسینی‌کیا، نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایرادات شورای نگهبان را رفع می‌کند، گفت: تلاش می‌شود، موضوعاتی مانند واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات با روان‌سازی متن مصوبه و درج جزئیات اصلاح شود.

وی درباره ایرادات شورای نگهبان در مورد مصوبه واردات مشروط خودرو، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس رفع ایرادات شورای نگهبان را در دستور کار قرار می‌دهد و تلاش خواهیم کرد که موضوعاتی مانند واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات خودرو با روان‌سازی متن مصوبه و درج جزئیات اصلاح شود.

وی افزود: شورای نگهبان اشکال جدی به مصوبه مجلس درباره واردات مشروط خودرو وارد نکرده و بیشتر ایرادات شکلی است، نه مغایرت با قانون اساسی.

حسینی‌کیا ادامه داد: پس از اینکه کمیسیون صنایع و معادن ایرادات شورای نگهبان را برطرف کند، مصوبه به صحن اصلی مجلس ارسال و پس از رفع ایرادات توسط نمایندگان، برای بررسی مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

بر اساس این سناریوها می توانیم انتظار داشته باشیم که خودرو در صورت رفع موانع و حمایت های لازم، با قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد که تنها باید منتظر اجرایی شدن سیاست گذاری های جدید باشیم.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نصر
۲۰:۰۹ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
اصولا اقتصاد و هرصنعتی زمانی پیشرفت میکنه که ازاد خصوصی و رقابتی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
اگر عشق ماشین خارجی داری باید کارخانه اش در ایران تولید کنه درایران تا جوانان ما بیکار نباشند وتو را نگاه کنند که سوار تانک چیفتن شدی وداری جلو یه عده بیکار رژه میری !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
افزايش توليد همراه با برداشتن قيمت گذاري دستوري و آزاد سازي واردات يك بازار رقابتي خواهد ساخت كه نهايتا هم توليد كننده و هم خريدار راضي هستند.كلا همه چي آزاد شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
تا زمانی که سالم و سلامت نباشین ، نمیتونین کار کنین
Poland
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
اگر قوطی حلبی ها و ارابه های مرگ سایپا و ایران خودرو رو سوار نشوید قطعا در تصادفات آسیب زیادی نخواهید دید . هیچ تویوتا یا لکسوسی وجود نداره که صاحبش رو به کام مرگ فرستاده باشه .
هر چقدر هم فرهنگ رانندگی و جاده ها درست باشن ، تصادفات اجتناب ناپذیر می باشد !
تصادف بالاخره رخ می‌دهد. پس چه بهتر که از خودروهای امن و باکیفیت خارجی استفاده کنیم
France
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
ما مردم مسلمان ایران خواستار بسته شدن درب کارخانه های ایران خودرو و سایپا می باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
مامردم نامسلمان ایران خواستار بسته شدن ورود خودرو های خارجی برای همیشه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
ما خواستار قطع ید واسطه و دلال وکارچاق کن ولابی و..........هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
ما خواستار نابودی انگل های توزیع (دلال وواسطه و.....)هستیم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۰۹ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
چیمون در حد استانداردهای جهانیه که انتظار داریم خودروسازیمون در حد کیفیت خودروهای خارجی باشه؟!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
باید واردات خودرو ازاد شود تا این اشغالها به نام خودرو تو چشم مردم بزور فرو نشوند و خودرو ساازان به فکر ترقی بیافتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
من نویسنده ومترجم کتب تصادفات در ایران هستم عامل انسانی بیشتر از 90%تصادف در جاده هاست نه وسیله نقلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
شما اگه نویسنده بودی که اینجا نبودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
همون206 فرانسه رو میاری ایران بعد از یه مدت ایرانی ها مچاله شده اش رو تحویل اوراقی ها میدن ،،، پس نتیجه می گیریم مشکل جاده و فرهنگ رانندگی بیشتر از خود خودرو به ایرانی ها آسیب زده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
دوست عزیز نویسنده نگاه کن ببین یک ماشین از عقب میزنه به یک پراید کل پراید جمع میشه و سر نشینان عقب میمیرن ایا اگه کیفیت خودرو بالا باشه این اتفاق میفته اکثر تصادفات در کشور ما امکان نداره کشته نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
کوچ دلا ل ها از مسکن به خودرو با چراغ سبز لابی ها در مجلس !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
اشتغال جوانان مهم نیست
مردم امنیت جانی نیاز دارند
باید از سوار شدن یک خودرو ، احساس امنیت کنند
متاسفانه خودروهای ساخت ایران کیفیت و امنیت مناسب و لازم را ندارند!
مردم نمی توانند برای حمایت از تولید ایرانی سوار ماشین آشغال شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
آشغال دلال های سود جو هستند که مثل لاشخور بو می شکند کجا لاشمرده پیدا کنند یک بار به مسکن کوچ می کنند یک بار به مرغ وتخم مرغ ویک بار به ماشن و....
Iran (Islamic Republic of)
مصلح
۰۶:۳۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
هدف از اشتغال باید تولید باشد. نه هدف تولید اشتغال. عزیزی که تو همه پست ها نظر دادی که من و امثال من با واردات بیکار می شویم. من یه شغل براتون دارم. صبح تا ظهر آجرها را بدون ملات روی هم می چینی. ظهر تا عصر هم آنها را بر می داری. بهت حقوق می دهند. به نظرت این اشتغال محسوب میشه. ترکیه یکی از بزرگترین قطعه سازان دنیاست. خودرو داخلی هم نداده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
خودت فهمیدی چی نوشتی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
در جواب کاربر ۹:۲۷....جمله سنگین بود و درک بالا میخواست... نیاز نیست اگر جمله ای درک نمی کنیم درک نویسنده زیر سوال ببیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
50 _ 50
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
مگر زمانی که واردات خودرو داشتیم خودروسازها بیکار بودن که حالا با جلوگیری از واردات میخواهید در صنعت خودرو سازی اشتغال ایجاد کنید در همان زمانیکه واردات بود افراد کم درامد به صورت قسطی وبا قیمت کمتر خودرو میخریدن ولی الان با جلوگیری از واردات وگران شدن خودرو های داخلی افراد کم درآمد بطورکامل از خرید خودرو محروم شدن ایا این ظلم به افراد کم دآمد نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
مردم به اینکه تولید حتما"باید در داخل باشد حساس هستند چون مشکلات دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
ما جوانان کار وشغل می خواهیم نه ماشین سواری ودور دور کردن با بنزین ارزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
ما تولیدات داخلی را می خواهیم فقط داخلی که اشتغال زاست اشتغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
کار کار کار شغل شغل شغل
Poland
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
کار و شغل اهمیتی نداره. مهم امنیت و سلامت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
واردات بهتره تا این دو اشغال ساز خودشون رو جمع کنند وخودروی با کیفیت تولید کنند
آخرین اخبار