این هفت محصول نانو فردا رونمایی می شوند

فردا بعدازظهر از 4 طرح صنعتی و 3 مورد تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه فناوری نانو توسط رئیس جمهور رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ از طرح های صنعتی جدید فناوری نانو می توان به پایلوت تولید غشاء نانوفیلتراسیون برای بکارگیری در تصفیه آب، تولید صنعتی نخ های پلی آمید ضد باکتری، تولید صنعتی پودرهای نانوسیلیس با کاربرد در صنایع ساختمان، لاستیک و رنگ و تولید صنعتی فیلترهای نیروگاهی ارتقاء یافته با فناوری نانوالیاف اشاره کرد.
بنا بر این گزارش، روز شنبه 15 مهرماه همچنین از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته مانند دستگاه اسپکتروسکوپی زمان پرواز، دستگاه آنالیز حرارتی تفاضلی و سیستم برش نگاری فلئورسنت مولکولی نیز رونمایی شده و سپس در جشنواره فناوری نانو در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

ما در این گزارش به صورت خلاصه طرح های صنعتی نوین در حوزه نانو فناوری را به شما معرفی می کنیم و پس از رونمایی می توانید اطلاعات کامل محصولات جدید را در سایت باشگاه خبرنگاران مشاهده نمایید.

پایلوت تولید غشاء نانوفیلتراسیون برای بکارگیری در تصفیه آب

غشاهای پلیمری نانوفیلتراسیون جزء فناوری های بسیار پیشرفته محسوب می شوند که تولید آنها در انحصار چند کشور معدود مانند آمریکا، آلمان، انگلیس و ژاپن است اما کشورهای دارای این فناوری نه تنها حاضر به همکاری با ایران نیستند بلکه حتی اجازه بازدید از خط تولید این محصول را به متخصصان ایرانی نمی دهند.
هم اکنون به دلیل تحریم و فشارهای بین المللی واردات غشاهای پلیمری به کشور با صرف هزینه های هنگفت و در مدت زمان طولانی صورت می گیرد اما پژوهشگران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق به تولید مدولهای مارپیچی غشای نانوفیلتراسیون در فاز نیمه صنعتی شده اند که ما را از واردات این فناوری بی نیاز می کند.


تولید صنعتی فیلترهای نیروگاهی ارتقاء یافته با فناوری نانوالیاف

این فناوری در فیلترهای نیروگاهی و خودرویی جهت افزایش کارایی و بهره وری دارای کاربرد است که هم اکنون در فاز صنعتی در کشور به تولید رسیده است.
با استفاده از نانوفیلترها در یک دوره کاری فیلتر در کل نیروگاه های کشور حدود یک میلیون و چهارصد هزار مگاوات تولید برق افزایش یافته که ارزش اقتصادی آن در یک سال بالغ بر 200 میلیارد تومان است.
همچنین با استفاده از فیلترهای نانویی استهلاک پره های توربین کاهش یافته و برای تعمیر هر نیروگاه در یکسال حدود صد میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی صورت می گیرد.
تولید صنعتی نخهای پلی آمید ضدباکتری

نخهای نایلونی ضدباکتری با تولید مستر بچ پلی امیدی نانوذرات نقره و بکارگیری آن در الیاف حاصله  یجاد می شوند و در انواع منسوجات و لباس قابل استفاده هستند.
از مزایای بکارگیری نخهای ضدباکتری در منسوجات می توان به توانایی از بین بردن باکتری های مضر، کاهش بوی نامطبوع ناشی از ترشحات بدن، و ماندگاری بالا به همراه حفظ خواص  ضدمیکروبی اشاره کرد.
بازار داخلی نخهای پلی آمیدی ضدباکتری 50 تن در سال است که بازاری در حدود سی میلیارد ریال داشته و روند رشد سریعی را تجربه می کند./ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار