تعیین رویکرد بهره وری با محوریت استفاده بهینه از منابع انسانی

قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در امور کسب و کار گفت: تعیین رویکرد بهره وری باید با محوریت استفاده بهینه از سرمایه ها به ویژه منابع انسانی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، مسعود موحدی در همایش توسعه منابع انسانی افزود: رویکرد بهره وری باید با محوریت استفاده بهینه از سرمایه ها و به ویژه منابع انسانی باشد تا بر اساس آن زمینه رقابت پذیری و ارتقای سطح کیفی در بخش های تولید و خدمات فراهم شود.


وی با بیان اینکه افزایش بهره وری کل عوامل تولید یک ضرورت اجتناب ناپذیر محسوب می شود ، افزود: ارتقای فرهنگ بهره وری، کاهش قیمت تمام شده و استفاده از تکنولوژی های جدید مهمترین عوامل موثر در رقابت پذیری بنگاه ها به شمار می رود و با تکیه بر تعالی منابع انسانی می توان این اهداف را محقق کرد و در بازارهای منطقه ای و جهانی حضور یافت.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور فضای کسب و کار با تاکید بر لزوم توسعه دانش و فناوری بومی، ادامه داد:این امر سبب تشویق بنگاه ها برای سرمایه گذاری بیشتر بر نیروی انسانی می شود.


وی افزود: هم اکنون 63 کشور توسعه نیافته تنها پنج درصد، 100کشور درحال توسعه 16درصد و 29 کشور توسعه یافته و صنعتی 79درصد ثروت های جهانی را تولید می کنند و این موضوع نشان می دهد که اصلی ترین عامل افزایش ثروت کشورها تمرکز بر نیروهای انسانی است.


وی گفت: در کشورهای توسعه نیافته سهم منابع انسانی در ایجاد ثروت 26درصد و منابع طبیعی 44درصد، در کشورهای در حال توسعه منابع انسانی 56درصد و منابع طبیعی 28درصد و در کشورهای توسعه یافته منابع انسانی 67درصد و منابع طبیعی 17درصد برآورد می شود.


موحدی با بیان اینکه لزوم پیشرفت اقتصادی تقویت فرهنگ بهره وری به ویژه در حوزه منابع انسانی است، خاطر نشان کرد: این آمار یادآوری می کند که سرمایه انسانی نقش بسزایی در توسعه کشورها دارد و به افزایش کارآمدی بنگاه های اقتصادی کمک می کند.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حالی که ایران طی سال 2000 میلادی با 29هزارو 400دلار به ازای هر نیروی انسانی رتبه دوم منطقه را در اختیار داشت، در سال 2008 این رقم به 34هزار و900 دلار به ازای هر نیروی انسانی رسیده اما رتبه ایران به چهارم تقلیل یافته و این موضوع نشان می دهد که باید تمرکز ویژه در حوزه بهره وری و تعالی منابع انسانی داشته باشیم.


وی گفت: تحقق این هدف نیازمند داشتن روحیه جهادی با رویکرد علمی است و اتخاذ چنین تدابیری منجر به موفقیت سیاست های توسعه ای با محوریت صیانت و حمایت از تولید ملی خواهد شد./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار